Pelillistämisen hyödyntäminen tutkimus- ja yrityskäyttöön suunnatuissa sovelluksissa ja palveluissa

Pelillistämisen käyttö on yleistynyt viime aikoina huomattavasti eri aloilla. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään, miten tutkimus- ja yrityskäyttöön tarkoitetuissa sovelluksissa ja palveluissa voi hyödyntää pelillisyyttä. Tutkimuksessa toteutettiin opetustoiminto pelillistämistä käyttäen Magister Sol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haka, Santeri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75674
_version_ 1826225733302747136
author Haka, Santeri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haka, Santeri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haka, Santeri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haka, Santeri
datasource_str_mv jyx
description Pelillistämisen käyttö on yleistynyt viime aikoina huomattavasti eri aloilla. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään, miten tutkimus- ja yrityskäyttöön tarkoitetuissa sovelluksissa ja palveluissa voi hyödyntää pelillisyyttä. Tutkimuksessa toteutettiin opetustoiminto pelillistämistä käyttäen Magister Solutions -yrityksen SimLab-palveluun. Tämän jälkeen koottiin koeryhmä, joka käytti pelillistettyä palvelua viikon ajan. Lopuksi ryhmälle lähetettiin palautekysely, jonka avulla arvioitiin pelillisyyden onnistumista. Tutkimuksen perusteella ei voi antaa yksiselitteistä vastausta tutkimuskysymykseen. Tutkimustulokset antavat kuitenkin rohkaisevaa tietoa siitä, että pelillistetystä opetustoiminnosta oli hyötyä palvelun käytön opetuksen kannalta. Toimintoa on myös tarkoitus jatkokehittää tulevaisuudessa. The utilization of gamification has recently become significantly more widespread in various fields. The goal of this thesis is to study how gamification can be utilized in applications and services intended for research and business use. In this study, a tutorial feature for the SimLab service of Magister Solutions was implemented using gamification. Finally, a test group was put together to use the gamified service for a week. They were then given a questionnaire to assess how successfully gamification had been implemented to the service. Based on the research, it is not possible to give an unambiguous answer to the research question. However, based on the research results it can be deduced that the gamified tutorial feature was useful in terms of teaching the use of the service. The feature is also planned to be further developed in the future.
first_indexed 2024-09-11T08:53:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nieminen, Paavo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haka, Santeri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-17T08:19:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-17T08:19:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75674", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelillist\u00e4misen k\u00e4ytt\u00f6 on yleistynyt viime aikoina huomattavasti eri aloilla. T\u00e4m\u00e4 tutkielma pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten tutkimus- ja yritysk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tarkoitetuissa sovelluksissa ja palveluissa voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 pelillisyytt\u00e4. Tutkimuksessa toteutettiin opetustoiminto pelillist\u00e4mist\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en Magister Solutions -yrityksen SimLab-palveluun. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen koottiin koeryhm\u00e4, joka k\u00e4ytti pelillistetty\u00e4 palvelua viikon ajan. Lopuksi ryhm\u00e4lle l\u00e4hetettiin palautekysely, jonka avulla arvioitiin pelillisyyden onnistumista. Tutkimuksen perusteella ei voi antaa yksiselitteist\u00e4 vastausta tutkimuskysymykseen. Tutkimustulokset antavat kuitenkin rohkaisevaa tietoa siit\u00e4, ett\u00e4 pelillistetyst\u00e4 opetustoiminnosta oli hy\u00f6ty\u00e4 palvelun k\u00e4yt\u00f6n opetuksen kannalta. Toimintoa on my\u00f6s tarkoitus jatkokehitt\u00e4\u00e4 tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The utilization of gamification has recently become significantly more widespread in various fields. The goal of this thesis is to study how gamification can be utilized in applications and services intended for research and business use. In this study, a tutorial feature for the SimLab service of Magister Solutions was implemented using gamification. Finally, a test group was put together to use the gamified service for a week. They were then given a questionnaire to assess how successfully gamification had been implemented to the service. Based on the research, it is not possible to give an unambiguous answer to the research question. However, based on the research results it can be deduced that the gamified tutorial feature was useful in terms of teaching the use of the service. The feature is also planned to be further developed in the future.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-17T08:19:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-17T08:19:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelillist\u00e4misen hy\u00f6dynt\u00e4minen tutkimus- ja yritysk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n suunnatuissa sovelluksissa ja palveluissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105172947", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "Ty\u00f6 on ollut osa palvelun kehitysty\u00f6t\u00e4, eik\u00e4 siin\u00e4 ollut erillist\u00e4 rahoitusta.", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sovellusohjelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "simulointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75674
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:57Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f413f83b-dd26-471a-b394-e4307b99cdaa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105172947.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haka, Santeri Pelillistämisen hyödyntäminen tutkimus- ja yrityskäyttöön suunnatuissa sovelluksissa ja palveluissa Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 sovellusohjelmat pelillistäminen yritykset simulointi tutkimus liiketoiminta palvelut
title Pelillistämisen hyödyntäminen tutkimus- ja yrityskäyttöön suunnatuissa sovelluksissa ja palveluissa
title_full Pelillistämisen hyödyntäminen tutkimus- ja yrityskäyttöön suunnatuissa sovelluksissa ja palveluissa
title_fullStr Pelillistämisen hyödyntäminen tutkimus- ja yrityskäyttöön suunnatuissa sovelluksissa ja palveluissa Pelillistämisen hyödyntäminen tutkimus- ja yrityskäyttöön suunnatuissa sovelluksissa ja palveluissa
title_full_unstemmed Pelillistämisen hyödyntäminen tutkimus- ja yrityskäyttöön suunnatuissa sovelluksissa ja palveluissa Pelillistämisen hyödyntäminen tutkimus- ja yrityskäyttöön suunnatuissa sovelluksissa ja palveluissa
title_short Pelillistämisen hyödyntäminen tutkimus- ja yrityskäyttöön suunnatuissa sovelluksissa ja palveluissa
title_sort pelillistämisen hyödyntäminen tutkimus ja yrityskäyttöön suunnatuissa sovelluksissa ja palveluissa
title_txtP Pelillistämisen hyödyntäminen tutkimus- ja yrityskäyttöön suunnatuissa sovelluksissa ja palveluissa
topic Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 sovellusohjelmat pelillistäminen yritykset simulointi tutkimus liiketoiminta palvelut
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka liiketoiminta palvelut pelillistäminen simulointi sovellusohjelmat tutkimus yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75674 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105172947
work_keys_str_mv AT hakasanteri pelillistämisenhyödyntäminentutkimusjayrityskäyttöönsuunnatuissasovelluksissajapalve