Oatlyn Maitomyyttien interpersoonaisia merkityksiä

Tässä tutkielmassa tarkastellaan, millaista vuorovaikutusta internetpohjaisessa mainoksessa rakentuu mainoksen tekijän ja vastaanottajan välille. Tutkimusaihetta lähestytään aineistolähtöisestä ja laadullisesta näkökulmasta. Tarkastelun kohteena on paperisena kirjasena ja internetissä julkaistu Oatl...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vääräsmäki, Johanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75670
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa tarkastellaan, millaista vuorovaikutusta internetpohjaisessa mainoksessa rakentuu mainoksen tekijän ja vastaanottajan välille. Tutkimusaihetta lähestytään aineistolähtöisestä ja laadullisesta näkökulmasta. Tarkastelun kohteena on paperisena kirjasena ja internetissä julkaistu Oatlyn Maitomyytit-teksti, jonka tavoitteena on herättää keskustelua maitoon liittyvistä kulttuurisista uskomuksista. Analyysi pohjautuu suhtautumisen teoriaan, ja siihen kuuluvaan sitoutumisen viitekehykseen. Tarkastelun kohteena ovat hypertekstuaalisten elementtien interaktiiviset ominaisuudet, kielen suhtautumista ilmentävät piirteet sekä tekstilajin kautta hahmottuva moniäänisyys. Tämän tutkimuksen mukaan internetpohjaisen mainonnan dialogia tuotetaan interaktiivisten lähdeviitteiden avulla. Dialogia kaventavina ominaisuuksina havaittiin tekstin alalukujen ja sosiaalisen median hyperlinkkien pelillisyys ja tekijän korostunut rooli tekstiin kirjoittuvan tekijän ja lukijan vuorovaikutuksessa. Dialogia laajentavaa kieltä havaittiin esiintyvän sellaisella konseptuaalisella tasolla, jossa hyväksytään tekijän tarjoama ideologia. Tutkimus lisää ymmärrystä digitaalisen mainonnan vuorovaikutuksesta ja voi auttaa kehittämään kriittisen lukutaidon opetusta.