Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten erityisopettajat puhuvat vanhempien kanssa tehtävästä konsultatiivisesta työstä sekä miten he asemoivat itsensä suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassaan. Tutkimuksen aineistona toimi haastatteluaineisto (N=1...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heinonen, Salli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75669
_version_ 1826225683539427328
author Heinonen, Salli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heinonen, Salli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heinonen, Salli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heinonen, Salli
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten erityisopettajat puhuvat vanhempien kanssa tehtävästä konsultatiivisesta työstä sekä miten he asemoivat itsensä suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassaan. Tutkimuksen aineistona toimi haastatteluaineisto (N=16), joka oli kerätty vuosina 2017–2019 osana ”Erityisopettajien konsultatiivinen työ” -hanketta (Vehkakoski, 2017–2022). Tutkimuksen haastateltavista laaja-alaisena erityisopettajana työskenteli seitsemän, sairaalakoulun erityisopettajana neljä ja konsultoivana erityisopettajana viisi henkilöä, joista yksi oli varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Siten konsultatiivisen työn osuus haastateltavien työnkuvassa vaihteli pienestä roolista työn vallitsevaan sisältöön. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysia. Aineiston analyysin pohjalta nimettiin seuraavat kuusi diskurssia: asiantuntijalähtöinen, tarvelähtöinen, perhelähtöinen, arvolähtöinen, vuorovaikutuslähtöinen sekä vastavuoroisuuslähtöinen diskurssi. Kuudesta eri diskurssista huolimatta vanhempien kanssa tehtävä konsultatiivinen työ merkityksellistettiin erityisopettajien kerronnassa vahvasti perhelähtöiseksi, sillä perhelähtöisyys korostui useammassa diskurssissa vanhempien kanssa tehtävää konsultatiivista työtä ohjaavana tekijänä. Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin vaihteli diskursseissa asiantuntijan, palveluiden tarjoajan ja yhteistyökumppanin sekä tasapainoilijan, sovittelijan ja ulkopuolisen välillä. Lisäksi tässä tutkimuksessa nousi vahvasti esille konsultaation eri osapuolten väliset vuorovaikutuksen haasteet, jotka kuvattiin haasteeksi konsultatiivisen työn toteuttamiselle.
first_indexed 2021-05-17T13:40:03Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Heinonen, Salli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-17T06:29:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-17T06:29:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75669", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten erityisopettajat \npuhuvat vanhempien kanssa teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 konsultatiivisesta ty\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 miten he \nasemoivat itsens\u00e4 suhteessa vanhempiin konsultatiivista ty\u00f6t\u00e4 koskevassa kerronnassaan. Tutkimuksen aineistona toimi haastatteluaineisto (N=16), joka oli \nker\u00e4tty vuosina 2017\u20132019 osana \u201dErityisopettajien konsultatiivinen ty\u00f6\u201d -hanketta (Vehkakoski, 2017\u20132022). Tutkimuksen haastateltavista laaja-alaisena erityisopettajana ty\u00f6skenteli seitsem\u00e4n, sairaalakoulun erityisopettajana nelj\u00e4 ja \nkonsultoivana erityisopettajana viisi henkil\u00f6\u00e4, joista yksi oli varhaiskasvatuksen \nerityisopettaja. Siten konsultatiivisen ty\u00f6n osuus haastateltavien ty\u00f6nkuvassa \nvaihteli pienest\u00e4 roolista ty\u00f6n vallitsevaan sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin diskurssianalyysia.\nAineiston analyysin pohjalta nimettiin seuraavat kuusi diskurssia: asiantuntijal\u00e4ht\u00f6inen, tarvel\u00e4ht\u00f6inen, perhel\u00e4ht\u00f6inen, arvol\u00e4ht\u00f6inen, vuorovaikutusl\u00e4ht\u00f6inen sek\u00e4 vastavuoroisuusl\u00e4ht\u00f6inen diskurssi. Kuudesta eri diskurssista\nhuolimatta vanhempien kanssa teht\u00e4v\u00e4 konsultatiivinen ty\u00f6 merkityksellistettiin \nerityisopettajien kerronnassa vahvasti perhel\u00e4ht\u00f6iseksi, sill\u00e4 perhel\u00e4ht\u00f6isyys korostui useammassa diskurssissa vanhempien kanssa teht\u00e4v\u00e4\u00e4 konsultatiivista \nty\u00f6t\u00e4 ohjaavana tekij\u00e4n\u00e4. Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin \nvaihteli diskursseissa asiantuntijan, palveluiden tarjoajan ja yhteisty\u00f6kumppanin \nsek\u00e4 tasapainoilijan, sovittelijan ja ulkopuolisen v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa nousi vahvasti esille konsultaation eri osapuolten v\u00e4liset vuorovaikutuksen \nhaasteet, jotka kuvattiin haasteeksi konsultatiivisen ty\u00f6n toteuttamiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-17T06:29:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-17T06:29:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perhel\u00e4ht\u00f6isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konsultatiivinen ty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista ty\u00f6t\u00e4 koskevassa kerronnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105172943", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konsultointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75669
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:56Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heinonen, Salli Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa perhelähtöisyys konsultatiivinen työ Erityispedagogiikka Special Education 101 diskurssianalyysi erityisopettajat konsultointi perheet
title Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa
title_full Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa
title_fullStr Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa
title_full_unstemmed Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa
title_short Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa
title_sort erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa
title_txtP Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa
topic perhelähtöisyys konsultatiivinen työ Erityispedagogiikka Special Education 101 diskurssianalyysi erityisopettajat konsultointi perheet
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education diskurssianalyysi erityisopettajat konsultatiivinen työ konsultointi perheet perhelähtöisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75669 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105172943
work_keys_str_mv AT heinonensalli erityisopettajienasemoituminensuhteessavanhempiinkonsultatiivistatyötäkoskevassake