Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen

Siirtyminen esiopetuksesta alkuopetukseen on merkittävä askel lapsen koulupolulla. Opettajien välinen yhteistyö on suuressa roolissa siirtymässä, sillä sen avulla valmistellaan lapselle sujuvaa siirtymää. Tämän tutkimuksen aiheena oli opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta al...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leppä, Eveliina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75667
_version_ 1826225807273492480
author Leppä, Eveliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leppä, Eveliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leppä, Eveliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leppä, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Siirtyminen esiopetuksesta alkuopetukseen on merkittävä askel lapsen koulupolulla. Opettajien välinen yhteistyö on suuressa roolissa siirtymässä, sillä sen avulla valmistellaan lapselle sujuvaa siirtymää. Tämän tutkimuksen aiheena oli opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia esi- ja alkuopetuksen opettajien välistä yhteistyötä heidän omien kokemuksiensa perusteella lapsen siirtymävaiheen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa yhteistyön eri muodoista, sen päämääristä sekä yhteistyön järjestämisestä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto koostui neljästä haastattelusta, joista kaksi oli esiopetuksen ja kaksi alkuopetuksen opettajien haastatteluita. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin tavoin etsimällä aineistosta yhtäläisyydet, ja yhdistelemällä niitä tutkimuskysymysten mukaisesti. Tutkimuksen sisällönanalyysi eteni yksittäisistä ilmauksista alaluokkien luomiseen, ja tämän jälkeen alaluokista muodostettiin pääluokkia. Saadut tulokset osoittivat, että esiopetuksen ja alkuopetuksen välinen yhteistyö koostuu opettajien keskinäisestä yhteistyöstä sekä yhteistyöstä, jossa lapset ovat mukana. Yhteistyön päämääränä on lasten tutustuminen ja sopeutuminen uuteen ympäristöön sekä informaation kulkeutuminen opettajalta toiselle. Yhteistyön sujuvuutta auttavia ja vaikeuttavia tekijöitä tutkiessa saadut tulokset olivat moninaiset. Tulokset osoittivat, että yhteistyön järjestämistä auttavat ja vaikeuttavat tekijät olivat osittain samoja. Yhteistyön tavoitteeksi nähtiin se, että opettajat ja lapset tulevat keskenään tutuiksi ennen ensimmäisen luokan alkua. Tämä mahdollistui opettajien säännöllisellä ja monipuolisella yhteistyöllä.
first_indexed 2021-05-17T13:40:33Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuukka, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-17T06:23:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-17T06:23:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75667", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Siirtyminen esiopetuksesta alkuopetukseen on merkitt\u00e4v\u00e4 askel lapsen koulupolulla. Opettajien v\u00e4linen yhteisty\u00f6 on suuressa roolissa siirtym\u00e4ss\u00e4, sill\u00e4 sen \navulla valmistellaan lapselle sujuvaa siirtym\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena oli\nopettajien v\u00e4linen yhteisty\u00f6 lapsen siirtyess\u00e4 esiopetuksesta alkuopetukseen. \nTutkimuksen tavoitteena oli tutkia esi- ja alkuopetuksen opettajien v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 heid\u00e4n omien kokemuksiensa perusteella lapsen siirtym\u00e4vaiheen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa yhteisty\u00f6n eri muodoista, sen \np\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4rist\u00e4 sek\u00e4 yhteisty\u00f6n j\u00e4rjest\u00e4misest\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto koostui nelj\u00e4st\u00e4 \nhaastattelusta, joista kaksi oli esiopetuksen ja kaksi alkuopetuksen opettajien \nhaastatteluita. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin tavoin etsim\u00e4ll\u00e4 aineistosta yht\u00e4l\u00e4isyydet, ja yhdistelem\u00e4ll\u00e4 niit\u00e4 tutkimuskysymysten mukaisesti. Tutkimuksen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi eteni yksitt\u00e4isist\u00e4 ilmauksista alaluokkien \nluomiseen, ja t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen alaluokista muodostettiin p\u00e4\u00e4luokkia.\nSaadut tulokset osoittivat, ett\u00e4 esiopetuksen ja alkuopetuksen v\u00e4linen yhteisty\u00f6 koostuu opettajien keskin\u00e4isest\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4, jossa lapset ovat mukana. Yhteisty\u00f6n p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 on lasten tutustuminen ja sopeutuminen uuteen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n sek\u00e4 informaation kulkeutuminen opettajalta toiselle.\nYhteisty\u00f6n sujuvuutta auttavia ja vaikeuttavia tekij\u00f6it\u00e4 tutkiessa saadut tulokset \nolivat moninaiset. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 yhteisty\u00f6n j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4 auttavat ja \nvaikeuttavat tekij\u00e4t olivat osittain samoja. Yhteisty\u00f6n tavoitteeksi n\u00e4htiin se, ett\u00e4 \nopettajat ja lapset tulevat kesken\u00e4\u00e4n tutuiksi ennen ensimm\u00e4isen luokan alkua. \nT\u00e4m\u00e4 mahdollistui opettajien s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisell\u00e4 ja monipuolisella yhteisty\u00f6ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-17T06:23:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-17T06:23:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien v\u00e4linen yhteisty\u00f6 lapsen siirtyess\u00e4 esiopetuksesta alkuopetukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105172941", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75667
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:34Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/db8ae87b-7030-41b7-a36d-be7724c65101\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105172941.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppä, Eveliina Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 alkuopetus esiopetus yhteistyö siirtymävaihe
title Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen
title_full Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen
title_fullStr Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen
title_full_unstemmed Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen
title_short Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen
title_sort opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen
title_txtP Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 alkuopetus esiopetus yhteistyö siirtymävaihe
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus alkuopetus esiopetus siirtymävaihe yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75667 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105172941
work_keys_str_mv AT leppäeveliina opettajienvälinenyhteistyölapsensiirtyessäesiopetuksestaalkuopetukseen