Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla

Pro gradu tutkielmassamme ‘Opettajan antama palaute ja taustalla vaikuttava stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla’ tarkastellaan vähän, keskimääräisesti ja paljon stressaantuneiden opettajien antamaa suullista palautetta oppilaille ensimmäisen luokan oppituntien aikana. Tutkimukseen osallistui 27...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lukinmaa, Meeri, Mulari, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75662
_version_ 1826225707870584832
author Lukinmaa, Meeri Mulari, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lukinmaa, Meeri Mulari, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lukinmaa, Meeri Mulari, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lukinmaa, Meeri
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu tutkielmassamme ‘Opettajan antama palaute ja taustalla vaikuttava stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla’ tarkastellaan vähän, keskimääräisesti ja paljon stressaantuneiden opettajien antamaa suullista palautetta oppilaille ensimmäisen luokan oppituntien aikana. Tutkimukseen osallistui 27 ensimmäisen luokan opettajaa, jotka jaettiin kolmeen eri stressitasoryhmään kyselylomakevastausten perusteella. Tutkimusaineistona on oppitunneilla kuvattu videoaineisto, joka on kerätty osana Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) –tutkimusta. Aineistosta tunnistettiin palautekommentteja, jotka analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Palautekommentit jaoteltiin Hattien ja Timperleyn (2007) teorian mukaisesti, jonka jälkeen tunnistettiin neljä aineistolähtöistä alaluokkaa palautteen kohdentumisen perusteella. Nämä alaluokat täydentävät ja antavat uutta tietoa Hattien ja Timperleyn (2007) teoriasta. Tulokset osoittivat, että keskimääräisesti ja paljon stressaantuneiden opettajien palautteen kohdentuminen oli keskenään hyvin samansuuntaista, kun taas vähän stressaantuneiden opettajien ryhmä poikkesi tästä. Vähän stressaantuneet opettajat antoivat muita vähemmän itsesäätelytason palautetta sekä enemmän prosessitason palautetta. Huomionarvoista on, että kaikista tunnistetuista palautekommenteista lähes 40 prosenttia oli kohdentamatonta palautetta, joka ei ohjaa oppilasta etenemään kohti asetettuja tavoitteita. Tämän tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää opettajankoulutusta suunniteltaessa, jotta opettajien taitoa antaa laadukasta palautetta voitaisiin kehittää.
first_indexed 2021-05-17T13:40:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eskel\u00e4-Haapanen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Muhonen, Heli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lukinmaa, Meeri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mulari, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-17T06:10:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-17T06:10:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75662", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu tutkielmassamme \u2018Opettajan antama palaute ja taustalla vaikuttava stressi ensimm\u00e4isen luokan oppitunneilla\u2019 tarkastellaan v\u00e4h\u00e4n, keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti ja paljon stressaantuneiden opettajien antamaa suullista palautetta oppilaille ensimm\u00e4isen luokan oppituntien aikana. Tutkimukseen osallistui 27 ensimm\u00e4isen\nluokan opettajaa, jotka jaettiin kolmeen eri stressitasoryhm\u00e4\u00e4n kyselylomakevastausten perusteella. Tutkimusaineistona on oppitunneilla kuvattu videoaineisto, joka on ker\u00e4tty osana Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) \u2013tutkimusta. Aineistosta tunnistettiin palautekommentteja, jotka analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Palautekommentit jaoteltiin Hattien ja Timperleyn (2007) teorian mukaisesti, jonka j\u00e4lkeen tunnistettiin nelj\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 alaluokkaa palautteen kohdentumisen perusteella. N\u00e4m\u00e4 alaluokat t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t ja antavat uutta tietoa Hattien ja Timperleyn (2007) teoriasta.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti ja paljon stressaantuneiden opettajien palautteen kohdentuminen oli kesken\u00e4\u00e4n hyvin samansuuntaista, kun taas v\u00e4h\u00e4n stressaantuneiden opettajien ryhm\u00e4 poikkesi t\u00e4st\u00e4. V\u00e4h\u00e4n stressaantuneet opettajat antoivat muita v\u00e4hemm\u00e4n itses\u00e4\u00e4telytason palautetta sek\u00e4 enemm\u00e4n prosessitason palautetta. Huomionarvoista on, ett\u00e4 kaikista tunnistetuista palautekommenteista l\u00e4hes 40 prosenttia oli kohdentamatonta palautetta, joka ei ohjaa oppilasta etenem\u00e4\u00e4n kohti asetettuja tavoitteita. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opettajankoulutusta suunniteltaessa, jotta opettajien\ntaitoa antaa laadukasta palautetta voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-17T06:10:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-17T06:10:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimm\u00e4isen luokan oppitunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105172936", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75662
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/813e7ec9-cbaa-4fd4-9801-1096710f4e3b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105172936.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lukinmaa, Meeri Mulari, Hanna Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 palaute stressi vuorovaikutus opettajat oppiminen opettajankoulutus luokanopettajat
title Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla
title_full Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla
title_fullStr Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla
title_full_unstemmed Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla
title_short Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla
title_sort opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla
title_txtP Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 palaute stressi vuorovaikutus opettajat oppiminen opettajankoulutus luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat opettajankoulutus opettajat oppiminen palaute stressi vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75662 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105172936
work_keys_str_mv AT lukinmaameeri opettajanantamapalautejasentaustallavaikuttavaopettajanstressiensimmäisenluokanopp