Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools

Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisvaikeuksista. Arviolta noin kymmenen prosenttia väestöstä kärsii eriasteisesta lukivaikeudesta. Sen tyypillisimpiä ilmenemismuotoja ovat lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvät virheet ja hitaus, heikko työmuisti ja kuulonvaraisen prosessoinnin heikkous. Tyypi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aalto, Armi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75654
_version_ 1826225733300649984
author Aalto, Armi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aalto, Armi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aalto, Armi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aalto, Armi
datasource_str_mv jyx
description Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisvaikeuksista. Arviolta noin kymmenen prosenttia väestöstä kärsii eriasteisesta lukivaikeudesta. Sen tyypillisimpiä ilmenemismuotoja ovat lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvät virheet ja hitaus, heikko työmuisti ja kuulonvaraisen prosessoinnin heikkous. Tyypillisiä lukivaikeuteen liitettyjä vahvuuksia taas ovat visuaalinen oppiminen ja luovuus. Suomalainen koululaitos on perinteisesti nojautunut vahvasti kirjalliseen oppimiseen ja oppikirjojen käyttöön, jotka voivat lukivaikeuksisille oppijoille olla työläitä. Erityisen hankalaksi kirjallinen oppiminen saattaa osoittautua vieraita kieliä opiskeltaessa, jolloin lisähankaluutta tuo toimiminen vieraalla kielellä. Lukuisten tutkimusten mukaan parhaita oppimistapoja lukivaikeuksisille oppilaille on useiden oppimiskanavien (kuulo, näkö, kinesteettinen, jne.) stimulointi. Myös visuaaliset vihjeet ja tekemällä oppiminen ovat tärkeitä oppimismetodeja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin englannin kielen oppikirjat noudattavat tutkimuksissa havaittuja periaatteita hyvistä opetustavoista lukivaikeuksisille oppijoille. Tutkimus toteutettiin analysoimalla neljän eri kirjasarjan seitsemännen luokan työkirjan kaikki tehtävät ja kategorisoimalla nämä sen mukaan, mitä oppimiskanavia ne stimuloivat. Hypoteesina oli, että merkittävä osa oppikirjojen tehtävistä olisi kirjallisia. Tästä syystä myös kirjasarjojen opettajan oppaat analysoitiin, jotta nähtäisiin minkälaisia ohjeita ne antavat materiaalin muokkauksesta erilaisten oppilaiden tarpeisiin. Tutkimus osoitti, että englannin kielen oppikirjat sisältävät hyvin yksipuolisia tehtäviä, eivätkä opettajan oppaat anna hyviä neuvoja materiaalin muokkaamiseen. Opettajilla on kuitenkin oppimissuunnitelmassa annettu velvollisuus ottaa erilaiset oppijat huomioon, joten tekstikirjoja ja oppaita olisi kehitettävä tämän tavoitteen varmistamiseksi.
first_indexed 2024-09-11T08:53:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aalto, Armi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-17T05:45:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-17T05:45:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75654", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukivaikeus on yksi yleisimmist\u00e4 oppimisvaikeuksista. Arviolta noin kymmenen prosenttia v\u00e4est\u00f6st\u00e4 k\u00e4rsii eriasteisesta lukivaikeudesta. Sen tyypillisimpi\u00e4 ilmenemismuotoja ovat lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyv\u00e4t virheet ja hitaus, heikko ty\u00f6muisti ja kuulonvaraisen prosessoinnin heikkous. Tyypillisi\u00e4 lukivaikeuteen liitettyj\u00e4 vahvuuksia taas ovat visuaalinen oppiminen ja luovuus.\n\nSuomalainen koululaitos on perinteisesti nojautunut vahvasti kirjalliseen oppimiseen ja oppikirjojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, jotka voivat lukivaikeuksisille oppijoille olla ty\u00f6l\u00e4it\u00e4. Erityisen hankalaksi kirjallinen oppiminen saattaa osoittautua vieraita kieli\u00e4 opiskeltaessa, jolloin lis\u00e4hankaluutta tuo toimiminen vieraalla kielell\u00e4. Lukuisten tutkimusten mukaan parhaita oppimistapoja lukivaikeuksisille oppilaille on useiden oppimiskanavien (kuulo, n\u00e4k\u00f6, kinesteettinen, jne.) stimulointi. My\u00f6s visuaaliset vihjeet ja tekem\u00e4ll\u00e4 oppiminen ovat t\u00e4rkeit\u00e4 oppimismetodeja.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka hyvin englannin kielen oppikirjat noudattavat tutkimuksissa havaittuja periaatteita hyvist\u00e4 opetustavoista lukivaikeuksisille oppijoille. Tutkimus toteutettiin analysoimalla nelj\u00e4n eri kirjasarjan seitsem\u00e4nnen luokan ty\u00f6kirjan kaikki teht\u00e4v\u00e4t ja kategorisoimalla n\u00e4m\u00e4 sen mukaan, mit\u00e4 oppimiskanavia ne stimuloivat. Hypoteesina oli, ett\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4 osa oppikirjojen teht\u00e4vist\u00e4 olisi kirjallisia. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 my\u00f6s kirjasarjojen opettajan oppaat analysoitiin, jotta n\u00e4ht\u00e4isiin mink\u00e4laisia ohjeita ne antavat materiaalin muokkauksesta erilaisten oppilaiden tarpeisiin.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 englannin kielen oppikirjat sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t hyvin yksipuolisia teht\u00e4vi\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 opettajan oppaat anna hyvi\u00e4 neuvoja materiaalin muokkaamiseen. Opettajilla on kuitenkin oppimissuunnitelmassa annettu velvollisuus ottaa erilaiset oppijat huomioon, joten tekstikirjoja ja oppaita olisi kehitett\u00e4v\u00e4 t\u00e4m\u00e4n tavoitteen varmistamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-17T05:45:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-17T05:45:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbook analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105172928", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "differentiation (teaching methods)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dyslexia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75654
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:57Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/48043751-85b4-448c-b1c8-9db0f7de5c47\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105172928.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aalto, Armi Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools EFL textbook analysis Englannin kieli English 301 eriyttäminen englannin kieli oppimateriaali dysleksia oppikirjat differentiation (teaching methods) English language study material dyslexia textbooks
title Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
title_full Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
title_fullStr Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
title_full_unstemmed Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
title_short Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
title_sort assessing efl teaching materials for learners with dyslexia in finnish upper comprehensive schools
title_txtP Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
topic EFL textbook analysis Englannin kieli English 301 eriyttäminen englannin kieli oppimateriaali dysleksia oppikirjat differentiation (teaching methods) English language study material dyslexia textbooks
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language differentiation (teaching methods) dysleksia dyslexia englannin kieli eriyttäminen oppikirjat oppimateriaali study material textbook analysis textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75654 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105172928
work_keys_str_mv AT aaltoarmi assessingeflteachingmaterialsforlearnerswithdyslexiainfinnishuppercomprehensiveschools