Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmivuotiaiden pedagogiikasta

Aiemmissa tutkimuksissa on tuotu esille varhaiskasvatuksen opettajien haasteita toteuttaa alle kolmivuotiaiden pedagogiikkaa. Lisäksi opettajien osaamisen ajatellaan tulevan paremmin hyödynnetyksi isompien lasten ryhmissä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ko...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Puhakka, Reetta, Liehu, Erika
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75483
Kuvaus
Yhteenveto:Aiemmissa tutkimuksissa on tuotu esille varhaiskasvatuksen opettajien haasteita toteuttaa alle kolmivuotiaiden pedagogiikkaa. Lisäksi opettajien osaamisen ajatellaan tulevan paremmin hyödynnetyksi isompien lasten ryhmissä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmivuotiaiden pedagogiikasta, ja miten eri aikaan valmistuneiden opettajien kokemukset eroavat toisistaan. Tutkimuksessa tarkastellaan myös alle kolmivuotiaiden pedagogiikan toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella alle kolmivuotiaiden ryhmissä työskenteleviltä varhaiskasvatuksenopettajilta Jyväskylässä. Tutkimusaineistoksi saatiin 16 vastausta. Aineisto koostui avoimista vastauksista, joita analysoitiin sekä sisällönanalyysin että teemoittelun kautta. Tulokset osoittavat alle kolmivuotiaiden pedagogiikassa painottuvan kokopäiväpedagogiikan ja vuorovaikutuksen tärkeyden. Eri aikaan valmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksissa ei ole suuria eroja, mutta he painottavat eri asioita. Uusin sukupolvi tuo ainoana esille tunne- ja kaveritaidot, kun taas laulut ja lorut korostuvat vanhimman sukupolven kohdalla. Alle kolmivuotiaiden pedagogiikan toteutumiseen vaikuttavat henkilökunnan toiminta ja resurssit.