Musiikkimarkkinoiden kehitys demokratisoitumisen näkökulmasta

Tämän tutkielman tarkoituksena on narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää musiikkimarkkinoiden kehitystä demokratisoitumisen käsitteen avulla. Tarkoituksena on analysoida lyhyesti historiaa ja tämän jälkeen musiikkimarkkinoiden nykytilaa erityisesti levy-yhtiön ja artistin näkökulmasta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nässi, Anton
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75476
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena on narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää musiikkimarkkinoiden kehitystä demokratisoitumisen käsitteen avulla. Tarkoituksena on analysoida lyhyesti historiaa ja tämän jälkeen musiikkimarkkinoiden nykytilaa erityisesti levy-yhtiön ja artistin näkökulmasta. Levy-yhtiön näkökulmasta keskeisenä tarkastelukohteena on niin sanottu ”360-sopimus” ja artistin näkökulmasta erityistarkastelussa on joukkorahoitus. Tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman laaja ymmärrys musiikkimarkkinoiden kehityksestä ja nykytilasta. Tutkielman perusteella demokratisoituminen on historiallinen ilmiö, jonka merkitys korostuu erityisesti nykyaikana. Merkittävin yksittäinen syy demokratisoitumiselle on 90-luvulla tapahtunut musiikkimarkkinoiden digitalisoituminen. Levy-yhtiöiden valta on selvästi vähentynyt demokratisoitumisen seurauksena, joskin niiden merkitys on musiikkimarkkinoille edelleen suuri. Artistin näkökulmasta musiikkimarkkinat ovat helpommin savutettavia kuin aiemmin, mutta toisaalta demokratisoituminen on luonut markkinoille myös uudenlaisia esteitä.