Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen

Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, motoriseen koordinaatioon ja koettuun motoriseen pätevyyteen. Unen yhteyttä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mörsky, Emmi, Mönkkönen, Tiia
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Faculty of Education and Psychology, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Liikunta- ja terveystieteet, Kasvatustieteiden laitos, Sport and Health Sciences, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75471
_version_ 1826225789125787648
author Mörsky, Emmi Mönkkönen, Tiia
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Faculty of Education and Psychology Liikuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Liikunta- ja terveystieteet Kasvatustieteiden laitos Sport and Health Sciences Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mörsky, Emmi Mönkkönen, Tiia Faculty of Sport and Health Sciences Faculty of Education and Psychology Liikuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Liikunta- ja terveystieteet Kasvatustieteiden laitos Sport and Health Sciences Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mörsky, Emmi Mönkkönen, Tiia Faculty of Sport and Health Sciences Faculty of Education and Psychology Liikuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Liikunta- ja terveystieteet Kasvatustieteiden laitos Sport and Health Sciences Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mörsky, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, motoriseen koordinaatioon ja koettuun motoriseen pätevyyteen. Unen yhteyttä selvitettiin myös fyysisen aktiivisuuden, paikallaan olon ja ruutuajan määrään. Lisäksi muuttujissa tarkasteltiin iän ja sukupuolen välisiä eroja. Tutkimus oli osa Taitavat tenavat -tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistuneet lapset olivat 3–7-vuotiaita (N = 1234, tytöt = 624, pojat = 610, ikä 5,0 ± 1,1). Unta, fyysistä aktiivisuutta, paikallaan oloa ja ruutuaikaa kysyttiin huoltajilta kyselylomakkeilla. Uni kategorisoitiin: 1 = alle 8 tuntia (t), 2 = 8–9 t, 3 = 9–10 t, 4 = 10–11 t, 5 = yli 11 t. Lasten liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoja mitattiin TGMD-3 mittarilla (Ulrich 2019), motorista koordinaatiota KTK mittarilla (Kiphard & Schilling 2007) ja koettua motorista pätevyyttä PMSC mittarilla (Barnett, Ridgers, Zask & Salmon 2015a). Kuvailevien tietojen lisäksi sukupuolieroja selvitettiin kahden riippumattoman otoksen t-testillä. Lisäksi ANCOVA analyysilla tarkasteltiin, kuinka paljon unen määrä selitti keskiarvojen vaihtelua muuttujissa huomioiden ikä ja sukupuoli kovariaatteina. Unen määrä selitti tilastollisesti merkitsevästi liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoja, mutta selitysasteet olivat vain 1,1 % ja 1,0 %. Ikä selitti liikkumistaitoja 32,8 % ja pallonkäsittelytaitoja 40,2 %. Pojilla oli korkeammat pisteet pallonkäsittelytaidoissa sekä korkeampi fyysisen aktiivisuuden ja ruutuajan määrä kuin tytöillä. Iän myötä liikkumis- ja pallonkäsittelytaidot, motorinen koordinaatio sekä fyysisen aktiivisuuden, paikallaan olon ja ruutuajan määrä kasvoivat, kun taas unen määrä ja koettu motorinen pätevyys laskivat. Jatkotutkimusta ajatellen olisi tarpeen selvittää tarkemmilla mittareilla vähäisen ja liiallisen unen määrän yhteyttä motoristen taitojen kehitykseen. Sleep is associated with children's physical, cognitive, and emotional development, as well as learning. The aim of the study was to examine the association of sleep and locomotor skills (LS), ball skills (BS), motor coordination (MC), perceived motor competence (PMC), the amount of physical activity (PA), sedentary behavior (SB), and screen time (ST) in early childhood. In addition, gender and age differences were examined in variables. The study was part of the Skilled Kids project. The children in the study were 3 to 7 years of age (N = 1234, girls = 624, boys = 610, age 5,0 ± 1,1). Sleep, PA, SB, and ST were measured using questionnaire answered by a legal guardian. Sleep categories: 1 = less than 8 hour (h), 2 = 8–9 h, 3 = 9–10 h, 4 = 10–11 h, 5 = more than 11 h. Children's LS and BS were measured with the TGMD-3 test battery (Ulrich 2019), MC with the KTK test battery (Kiphard & Schilling 2007) and the PMS with the PMSC test battery (Barnett et al. 2015a). Independent samples t-test were used to examine the differences between boys and girls. In addition, LS, BS, MC, PMC, PA, SB, and ST differences in sleep were tested using ANCOVAs. Age and sex were used as covariates. Sleep significantly explained 1,1 % of the variance in LS and 1,0 % of the variance in BS. Age explained LS (3,8 %) and BS (40,2 %) more than sleep. Boys had higher scores in BS, higher PA, and ST. The amount of ST, SB, PA, and LS, BS, MC increased with age, while sleep and PMS decreased. As a further study, it would be necessary to find out how too low and high sleep duration is associated with development of motor skills using precise indicators.
first_indexed 2024-09-11T08:52:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laukkanen, Arto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Soini, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00f6rsky, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00f6nkk\u00f6nen, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-12T07:08:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-12T07:08:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75471", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uni on yhteydess\u00e4 lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sek\u00e4\noppimiseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusik\u00e4isten lasten unen m\u00e4\u00e4r\u00e4n\nyhteytt\u00e4 liikkumis- ja pallonk\u00e4sittelytaitoihin, motoriseen koordinaatioon ja koettuun\nmotoriseen p\u00e4tevyyteen. Unen yhteytt\u00e4 selvitettiin my\u00f6s fyysisen aktiivisuuden, paikallaan\nolon ja ruutuajan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi muuttujissa tarkasteltiin i\u00e4n ja sukupuolen v\u00e4lisi\u00e4 eroja.\nTutkimus oli osa Taitavat tenavat -tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistuneet lapset olivat\n3\u20137-vuotiaita (N = 1234, tyt\u00f6t = 624, pojat = 610, ik\u00e4 5,0 \u00b1 1,1). Unta, fyysist\u00e4 aktiivisuutta,\npaikallaan oloa ja ruutuaikaa kysyttiin huoltajilta kyselylomakkeilla. Uni kategorisoitiin: 1 =\nalle 8 tuntia (t), 2 = 8\u20139 t, 3 = 9\u201310 t, 4 = 10\u201311 t, 5 = yli 11 t. Lasten liikkumis- ja\npallonk\u00e4sittelytaitoja mitattiin TGMD-3 mittarilla (Ulrich 2019), motorista koordinaatiota KTK\nmittarilla (Kiphard & Schilling 2007) ja koettua motorista p\u00e4tevyytt\u00e4 PMSC mittarilla (Barnett,\nRidgers, Zask & Salmon 2015a). Kuvailevien tietojen lis\u00e4ksi sukupuolieroja selvitettiin kahden\nriippumattoman otoksen t-testill\u00e4. Lis\u00e4ksi ANCOVA analyysilla tarkasteltiin, kuinka paljon\nunen m\u00e4\u00e4r\u00e4 selitti keskiarvojen vaihtelua muuttujissa huomioiden ik\u00e4 ja sukupuoli\nkovariaatteina.\nUnen m\u00e4\u00e4r\u00e4 selitti tilastollisesti merkitsev\u00e4sti liikkumis- ja pallonk\u00e4sittelytaitoja, mutta\nselitysasteet olivat vain 1,1 % ja 1,0 %. Ik\u00e4 selitti liikkumistaitoja 32,8 % ja\npallonk\u00e4sittelytaitoja 40,2 %. Pojilla oli korkeammat pisteet pallonk\u00e4sittelytaidoissa sek\u00e4\nkorkeampi fyysisen aktiivisuuden ja ruutuajan m\u00e4\u00e4r\u00e4 kuin tyt\u00f6ill\u00e4. I\u00e4n my\u00f6t\u00e4 liikkumis- ja\npallonk\u00e4sittelytaidot, motorinen koordinaatio sek\u00e4 fyysisen aktiivisuuden, paikallaan olon ja\nruutuajan m\u00e4\u00e4r\u00e4 kasvoivat, kun taas unen m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja koettu motorinen p\u00e4tevyys laskivat.\nJatkotutkimusta ajatellen olisi tarpeen selvitt\u00e4\u00e4 tarkemmilla mittareilla v\u00e4h\u00e4isen ja liiallisen\nunen m\u00e4\u00e4r\u00e4n yhteytt\u00e4 motoristen taitojen kehitykseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sleep is associated with children's physical, cognitive, and emotional development, as well as\nlearning. The aim of the study was to examine the association of sleep and locomotor skills\n(LS), ball skills (BS), motor coordination (MC), perceived motor competence (PMC), the\namount of physical activity (PA), sedentary behavior (SB), and screen time (ST) in early\nchildhood. In addition, gender and age differences were examined in variables. The study was\npart of the Skilled Kids project. The children in the study were 3 to 7 years of age (N = 1234,\ngirls = 624, boys = 610, age 5,0 \u00b1 1,1). Sleep, PA, SB, and ST were measured using\nquestionnaire answered by a legal guardian. Sleep categories: 1 = less than 8 hour (h), 2 = 8\u20139\nh, 3 = 9\u201310 h, 4 = 10\u201311 h, 5 = more than 11 h. Children's LS and BS were measured with the\nTGMD-3 test battery (Ulrich 2019), MC with the KTK test battery (Kiphard & Schilling 2007)\nand the PMS with the PMSC test battery (Barnett et al. 2015a). Independent samples t-test were\nused to examine the differences between boys and girls. In addition, LS, BS, MC, PMC, PA,\nSB, and ST differences in sleep were tested using ANCOVAs. Age and sex were used as\ncovariates.\nSleep significantly explained 1,1 % of the variance in LS and 1,0 % of the variance in BS. Age\nexplained LS (3,8 %) and BS (40,2 %) more than sleep. Boys had higher scores in BS, higher\nPA, and ST. The amount of ST, SB, PA, and LS, BS, MC increased with age, while sleep and\nPMS decreased. As a further study, it would be necessary to find out how too low and high\nsleep duration is associated with development of motor skills using precise indicators.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-12T07:08:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-12T07:08:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu motorinen p\u00e4tevyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "paikallaan olo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatusik\u00e4isten lasten unen m\u00e4\u00e4r\u00e4n yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105122749", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaislapsuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motorinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uni (lepotila)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruutuaika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75471
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ab7a119b-d3c9-4ed8-83bf-d3a7c724980b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105122749.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mörsky, Emmi Mönkkönen, Tiia Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen koettu motorinen pätevyys paikallaan olo Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Varhaiskasvatus Early Childhood Education 502 104 varhaislapsuus motorinen kehitys fyysinen aktiivisuus uni (lepotila) motoriset taidot varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) motoriikka ruutuaika liikunta fyysinen kehitys
title Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
title_full Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
title_fullStr Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
title_full_unstemmed Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
title_short Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
title_sort varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
title_txtP Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
topic koettu motorinen pätevyys paikallaan olo Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Varhaiskasvatus Early Childhood Education 502 104 varhaislapsuus motorinen kehitys fyysinen aktiivisuus uni (lepotila) motoriset taidot varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) motoriikka ruutuaika liikunta fyysinen kehitys
topic_facet 104 502 Early Childhood Education Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Varhaiskasvatus fyysinen aktiivisuus fyysinen kehitys koettu motorinen pätevyys lapset (ikäryhmät) liikunta motoriikka motorinen kehitys motoriset taidot paikallaan olo ruutuaika uni (lepotila) varhaiskasvatus varhaislapsuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75471 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105122749
work_keys_str_mv AT mörskyemmi varhaiskasvatusikäistenlastenunenmääränyhteysmotorisiintaitoihinjaliikkumiseen