Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät

Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian seurauksena asetetuista matkustusrajoituksista johtuen suomalaiset hotelliyrityks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laurén, Miitta
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75462
_version_ 1826225730423357440
author Laurén, Miitta
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laurén, Miitta Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laurén, Miitta Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laurén, Miitta
datasource_str_mv jyx
description Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian seurauksena asetetuista matkustusrajoituksista johtuen suomalaiset hotelliyritykset ovat täysin riippuvaisia kotimaan matkailijoista. Lisäksi liikematkustamisen määrä on koronapandemian aikana vähentynyt radikaalisti. Tästä syystä tutkimuksessa keskitytään kotimaassa tapahtuvaan vapaa-ajanmatkustamiseen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan Suomessa. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti, miten palveluiden laatu ja koettu arvo vaikuttavat vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan. Lisäksi pyritään selvittämään, mistä tekijöistä palvelun laatu ja koettu arvo hotellikontekstissa muodostuvat. Tarkastelujen keskipisteessä ovat: hinta, kokonaislaatu, brändi, koettu arvo, sijainti, verkkoarvostelut ja palveluiden laatu. Työssä toteutettiin kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus, johon vastasi 104 henkilöä. Aineiston käyttökelpoisuus testattiin SPSS–ohjelmistolla ja aineistosta muodostettiin rakenneyhtälömalli (PLS-SEM), joka analysoitiin SmartPLS 3 -ohjelmistolla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että koettu laatu ja koettu arvo selittävät erittäin hyvin vapaa-ajanmatkustajan hotellin valintaa. Mielenkiintoista tutkimustuloksissa oli, että koettu arvo toimii välittäjänä eli mediaattorina laadun ja yöpymisaikomuksen välillä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että koettu arvo on tärkein yksittäinen tekijä, kun vapaa-ajanmatkustajat valitsevat hotellia kotimaan matkoillaan. Koettuun arvoon vaikuttaa koettu laatu sekä hotellin palvelut. Koettuun laatuun vaikuttaa puolestaan vahvasti hotellibrändi, minkä takia hotelliyritysten tulisi panostaa brändimielikuvan rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Palveluista vapaa-ajanmatkustajat arvostivat eniten hyvää asiakaspalvelua, monipuolista aamupalaa sekä viihtyisää ravintolaa ja baaria, joten hotelliyritysten kannattaisi panostaa näihin osa-alueisiin houkutellakseen yöpyjiä kotimaan vapaa-ajanmatkustajista.
first_indexed 2021-05-12T20:02:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laur\u00e9n, Miitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-12T05:46:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-12T05:46:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75462", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elint\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 asiakkaat odottavat hotelleilta ja mist\u00e4 he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian seurauksena asetetuista matkustusrajoituksista johtuen suomalaiset hotelliyritykset ovat t\u00e4ysin riippuvaisia kotimaan matkailijoista. Lis\u00e4ksi liikematkustamisen m\u00e4\u00e4r\u00e4 on koronapandemian aikana v\u00e4hentynyt radikaalisti. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n kotimaassa tapahtuvaan vapaa-ajanmatkustamiseen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan Suomessa. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti, miten palveluiden laatu ja koettu arvo vaikuttavat vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan. Lis\u00e4ksi pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 palvelun laatu ja koettu arvo hotellikontekstissa muodostuvat. Tarkastelujen keskipisteess\u00e4 ovat: hinta, kokonaislaatu, br\u00e4ndi, koettu arvo, sijainti, verkkoarvostelut ja palveluiden laatu. \n\nTy\u00f6ss\u00e4 toteutettiin kvantitatiivinen eli m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen kyselytutkimus, johon vastasi 104 henkil\u00f6\u00e4. Aineiston k\u00e4ytt\u00f6kelpoisuus testattiin SPSS\u2013ohjelmistolla ja aineistosta muodostettiin rakenneyht\u00e4l\u00f6malli (PLS-SEM), joka analysoitiin SmartPLS 3 -ohjelmistolla. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 koettu laatu ja koettu arvo selitt\u00e4v\u00e4t eritt\u00e4in hyvin vapaa-ajanmatkustajan hotellin valintaa. Mielenkiintoista tutkimustuloksissa oli, ett\u00e4 koettu arvo toimii v\u00e4litt\u00e4j\u00e4n\u00e4 eli mediaattorina laadun ja y\u00f6pymisaikomuksen v\u00e4lill\u00e4. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 koettu arvo on t\u00e4rkein yksitt\u00e4inen tekij\u00e4, kun vapaa-ajanmatkustajat valitsevat hotellia kotimaan matkoillaan. Koettuun arvoon vaikuttaa koettu laatu sek\u00e4 hotellin palvelut. Koettuun laatuun vaikuttaa puolestaan vahvasti hotellibr\u00e4ndi, mink\u00e4 takia hotelliyritysten tulisi panostaa br\u00e4ndimielikuvan rakentamiseen ja yll\u00e4pit\u00e4miseen. Palveluista vapaa-ajanmatkustajat arvostivat eniten hyv\u00e4\u00e4 asiakaspalvelua, monipuolista aamupalaa sek\u00e4 viihtyis\u00e4\u00e4 ravintolaa ja baaria, joten hotelliyritysten kannattaisi panostaa n\u00e4ihin osa-alueisiin houkutellakseen y\u00f6pyji\u00e4 kotimaan vapaa-ajanmatkustajista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-12T05:46:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-12T05:46:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laatuodotus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostoaikomus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekij\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105122742", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hotellit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hotelliala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75462
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9eaef53a-7c09-4b80-b6b5-e0d03dc8416c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105122742.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laurén, Miitta Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät ostopäätösprosessi laatuodotus koettu arvo ostoaikomus Markkinointi Marketing 20423 brändit hotellit laatu ostokäyttäytyminen palvelut kuluttajat hotelliala arvo asiakkaat markkinointi kuluttajakäyttäytyminen
title Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
title_full Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
title_fullStr Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
title_full_unstemmed Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
title_short Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
title_sort vapaa ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
title_txtP Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
topic ostopäätösprosessi laatuodotus koettu arvo ostoaikomus Markkinointi Marketing 20423 brändit hotellit laatu ostokäyttäytyminen palvelut kuluttajat hotelliala arvo asiakkaat markkinointi kuluttajakäyttäytyminen
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi arvo asiakkaat brändit hotelliala hotellit koettu arvo kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat laatu laatuodotus markkinointi ostoaikomus ostokäyttäytyminen ostopäätösprosessi palvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75462 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105122742
work_keys_str_mv AT laurenmiitta vapaaajanmatkustajienhotellinvalintaanvaikuttavattekijät