Luovuuden lukot miten niitä avataan?

Kirjallisuuskatsauksena toteuttamani kandidaatintutkielma pureutuu musiikillisen luovuuden ytimeen. Johtavana ajatuksena on tarkastella, millaisia avaimia tutkimustieto sekä perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) ja taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelma (2017) tarjoavat luovuud...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Krell, Liina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75459
_version_ 1826225810242011136
author Krell, Liina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Krell, Liina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Krell, Liina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Krell, Liina
datasource_str_mv jyx
description Kirjallisuuskatsauksena toteuttamani kandidaatintutkielma pureutuu musiikillisen luovuuden ytimeen. Johtavana ajatuksena on tarkastella, millaisia avaimia tutkimustieto sekä perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) ja taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelma (2017) tarjoavat luovuuden lukkojen avaamiseksi. Pyrin myös tarkastelemaan opetussuunnitelmien eroja ja yhtäläisyyksiä luovuuskasvatuksen näkökulmasta. Luovuuden lukko on vakiintumaton käsite, jonka koen parhaiten kuvaavan yksilön estyneisyyden tilaa suhteessa luovaan toimintaan – tilaa, jossa yksilö on ”mennyt lukkoon” oman luovuutensa kanssa, oli kyse sitten tuotoksesta tai prosessista. Tarkastelen tutkielmassani institutionalisoidun musiikinopetuksen yhteyttä näiden estojen syntymiseen. Olen rajannut tarkastelun kohteeksi perusopetuksessa luokkien 1-6 opetussuunnitelman ja taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmassa perustason opinnot, sillä minua kiinnostaa erityisesti se pohja, jolle luovan minän kuvaa lähdetään rakentamaan. Tutkielman alkupuolisko painottuu kartoittamaan luovuuskäsitysten ja -teorioiden kirjoa, ja käsitteellistämään luovuuden lukkoja. Opetussuunnitelmien tarkasteluun pureutumisen lisäksi olen ottanut osaksi tutkielmaa luvun persoonan ja kasvuympäristön merkityksestä luovuudelle; näin voidaan nähdä, millaisia luovuus-tekijöitä rajautuu musiikinopetuksen ulkopuolelle. Tutkielmasta selviää, että luovuus on vaikeasti määriteltävä käsite, johon pystytään liittämään erinäisten tekijöiden vaikutus; älykkyys, minäpystyvyysuskomukset, ympäristön tuki, motivaatio, persoona ja muut ihmiset. Keskeinen opetussuunnitelmassa huomioitu käsitys tuntuu olevan, että luovuutta on monenlaista ja sen muotojen ilmenemiseen voidaan vaikuttaa. Tutkielmassani tulee ilmi monia keinoja luovuuden lukkojen huomioimiseksi – monet sellaisia, joihin opetussuunnitelmat jo jollain tasolla pyrkivät. Luovuudesta löytyy runsaasti tutkimustietoa, mutta luovuuden lukkojen näkökulmasta ei luovuutta ole liikaa tutkittu. Olen rakentanut tämän tutkielman tullakseni tietoiseksi, mitä minä voin tulevana musiikin- ja luokanopettajana tehdä purkaakseni ja estääkseni näiden lukkojen syntymistä. Tämä vähän puhuttu näkökulma on sellainen, joka koskettaa jokaista kasvattajaa – aiherajauksesta riippumatta.
first_indexed 2021-05-12T20:02:59Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Krell, Liina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-12T05:27:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-12T05:27:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75459", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kirjallisuuskatsauksena toteuttamani kandidaatintutkielma pureutuu musiikillisen luovuuden ytimeen. Johtavana ajatuksena on tarkastella, millaisia avaimia tutkimustieto sek\u00e4 perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) ja taiteen perusopetuksen laajan oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n opetussuunnitelma (2017) tarjoavat luovuuden lukkojen avaamiseksi. Pyrin my\u00f6s tarkastelemaan opetussuunnitelmien eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 luovuuskasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \n\nLuovuuden lukko on vakiintumaton k\u00e4site, jonka koen parhaiten kuvaavan yksil\u00f6n estyneisyyden tilaa suhteessa luovaan toimintaan \u2013 tilaa, jossa yksil\u00f6 on \u201dmennyt lukkoon\u201d oman luovuutensa kanssa, oli kyse sitten tuotoksesta tai prosessista. Tarkastelen tutkielmassani institutionalisoidun musiikinopetuksen yhteytt\u00e4 n\u00e4iden estojen syntymiseen.\n\nOlen rajannut tarkastelun kohteeksi perusopetuksessa luokkien 1-6 opetussuunnitelman ja taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmassa perustason opinnot, sill\u00e4 minua kiinnostaa erityisesti se pohja, jolle luovan min\u00e4n kuvaa l\u00e4hdet\u00e4\u00e4n rakentamaan. Tutkielman alkupuolisko painottuu kartoittamaan luovuusk\u00e4sitysten ja -teorioiden kirjoa, ja k\u00e4sitteellist\u00e4m\u00e4\u00e4n luovuuden lukkoja. Opetussuunnitelmien tarkasteluun pureutumisen lis\u00e4ksi olen ottanut osaksi tutkielmaa luvun persoonan ja kasvuymp\u00e4rist\u00f6n merkityksest\u00e4 luovuudelle; n\u00e4in voidaan n\u00e4hd\u00e4, millaisia luovuus-tekij\u00f6it\u00e4 rajautuu musiikinopetuksen ulkopuolelle.\n\nTutkielmasta selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 luovuus on vaikeasti m\u00e4\u00e4ritelt\u00e4v\u00e4 k\u00e4site, johon pystyt\u00e4\u00e4n liitt\u00e4m\u00e4\u00e4n erin\u00e4isten tekij\u00f6iden vaikutus; \u00e4lykkyys, min\u00e4pystyvyysuskomukset, ymp\u00e4rist\u00f6n tuki, motivaatio, persoona ja muut ihmiset. Keskeinen opetussuunnitelmassa huomioitu k\u00e4sitys tuntuu olevan, ett\u00e4 luovuutta on monenlaista ja sen muotojen ilmenemiseen voidaan vaikuttaa. Tutkielmassani tulee ilmi monia keinoja luovuuden lukkojen huomioimiseksi \u2013 monet sellaisia, joihin opetussuunnitelmat jo jollain tasolla pyrkiv\u00e4t.\n\nLuovuudesta l\u00f6ytyy runsaasti tutkimustietoa, mutta luovuuden lukkojen n\u00e4k\u00f6kulmasta ei luovuutta ole liikaa tutkittu. Olen rakentanut t\u00e4m\u00e4n tutkielman tullakseni tietoiseksi, mit\u00e4 min\u00e4 voin tulevana musiikin- ja luokanopettajana tehd\u00e4 purkaakseni ja est\u00e4\u00e4kseni n\u00e4iden lukkojen syntymist\u00e4. T\u00e4m\u00e4 v\u00e4h\u00e4n puhuttu n\u00e4k\u00f6kulma on sellainen, joka koskettaa jokaista kasvattajaa \u2013 aiherajauksesta riippumatta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-12T05:27:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-12T05:27:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luovuuden lukko", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luovuuden lukot : miten niit\u00e4 avataan?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105122739", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuuskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75459
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d788c056-0609-49d1-b07e-61d6c81f02c2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105122739.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Krell, Liina Luovuuden lukot : miten niitä avataan? luovuuden lukko Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkikasvatus luovuuskasvatus luovuus
title Luovuuden lukot : miten niitä avataan?
title_full Luovuuden lukot : miten niitä avataan?
title_fullStr Luovuuden lukot : miten niitä avataan? Luovuuden lukot : miten niitä avataan?
title_full_unstemmed Luovuuden lukot : miten niitä avataan? Luovuuden lukot : miten niitä avataan?
title_short Luovuuden lukot
title_sort luovuuden lukot miten niitä avataan
title_sub miten niitä avataan?
title_txtP Luovuuden lukot : miten niitä avataan?
topic luovuuden lukko Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkikasvatus luovuuskasvatus luovuus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus luovuuden lukko luovuus luovuuskasvatus musiikkikasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75459 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105122739
work_keys_str_mv AT krellliina luovuudenlukotmitenniitäavataan