Vuorovaikutussuhteiden vaikutus nuoren koulunkäyntiin ja opintojen sujuvuuteen toisella asteella

Tämä tutkimus tarkastelee nuorten koulupolun sujuvuutta ja sen keskeytymistä toisella asteella. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nuoren elinpiirissä ja elinyhteisöissä olevat vuorovaikutussuhteet niin kotona kuin koulussa ovat vaikuttaneet heidän opintoihinsa peruskoulusta toiselle aste...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kettunen, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75439
Description
Summary:Tämä tutkimus tarkastelee nuorten koulupolun sujuvuutta ja sen keskeytymistä toisella asteella. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nuoren elinpiirissä ja elinyhteisöissä olevat vuorovaikutussuhteet niin kotona kuin koulussa ovat vaikuttaneet heidän opintoihinsa peruskoulusta toiselle asteelle. Tutkimus on laadullinen, aineisto on kerätty haastattelemalla, ja analysoinnissa on hyödynnetty laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimus keskittyi kolmen nuoren syväluotaavaan haastatteluun. Keskeisimpinä tutkimustuloksina on perheen, koululuokan, kavereiden ja koulun henkilökunnan, sekä tutkittavien nuorten välisten vuorovaikutussuhteiden suuri vaikutus nuoren kouluun kiinnittymiseen, koulussa viihtymiseen, opiskelumotivaatioon, ja opintojen keskeytymiseen. Etenkin koululuokassa tapahtuva kiusaamiseen tai ulkopuolelle jättämiseen liittyvä vuorovaikutus esiintyi vahvana tuloksissa. Oppilaanohjaus jäi puutteelliseksi kaikkien tutkittavien osalta ja nostaa esiin oppilaanohjauksen kehittämisen tarpeen oppivelvollisuuden laajentuessa. On tärkeää tunnistaa heikossa asemassa olevat nuoret, jotka tarvitsevat tehostetumpaa ohjausta. Lisäksi on kiinnitettävä huomiota nuorten vuorovaikutustaitojen tukemiseen.