“Just spilled a whole cup of Fanta on my carpet gg” the usage and the implications of the gaming term gg outside of video games

Videopelit ja niiden suosio ovat jatkuvassa kasvussa koko maailmassa ja niiden vaikutus näkyy jo useassa eri mediassa. Näin niiden vaikutus nykyään näkyy myös siinä, kuinka käytämme kieltämme. Tämä vaikutus korostuu erityisesti keskusteluissa videopelien yhteydessä, mutta näissä yhteisöissä syntynee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hytönen, Ellinoora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75429
_version_ 1826225812602355712
author Hytönen, Ellinoora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hytönen, Ellinoora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hytönen, Ellinoora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hytönen, Ellinoora
datasource_str_mv jyx
description Videopelit ja niiden suosio ovat jatkuvassa kasvussa koko maailmassa ja niiden vaikutus näkyy jo useassa eri mediassa. Näin niiden vaikutus nykyään näkyy myös siinä, kuinka käytämme kieltämme. Tämä vaikutus korostuu erityisesti keskusteluissa videopelien yhteydessä, mutta näissä yhteisöissä syntyneet sanat ja termit ovat myös leviämässä niin arkiseen vuorovaikutukseen kuin internet keskustelupalstoille. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia miten ja kuinka paljon pelitermistöä käytetään sosiaalisessa mediassa. Tarkemmin sanottuna tämä tutkimus keskittyy tutkimaan pelitermistön merkitystä videopelien ulkopuolella ja sitä, onko termejä käytetty samalla tavalla kuin itse videopeleissä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yhden pelitermin, gg (’hyvä peli’), avulla. Aineistona tutkimuksessa on julkisista tviiteistä kerätty otos k.o. termin käytöstä. Tämä aineisto kerättiin lyhyeltä aikaväliltä, jottei ajan tuomia muutoksia näkyisi tuloksissa. Ensiksi data jaettiin kahteen osioon: sen mukaan käytettiinkö termiä pelikontekstissa vai muissa konteksteissa. Seuraavaksi tarkasteltiin yksityiskohtaisemmin tämän pelitermin käyttötapoja pelikontekstin ulkopuolella, jakamalla ne teemoittain niiden eri merkityksien mukaan. Merkityksien ymmärtämisessä konteksti oli tärkeässä osassa. Lisäksi tutkimus hyödynsi temaattista analyysia. Tutkimus osoitti, että pelitermistöä käytetään runsaasti videopelien ulkopuolella Twitterissä. Tämän lisäksi termiä käytettiin monipuolisesti, ja aineistosta nousi esiin useita eri merkityksiä, joita sillä ilmaistiin. Näistä merkityksistä usea vaikuttaa olevan termille ominainen vain videopelien ulkopuolella, joten pääteltävissä on se, että pelitermistö sopeutuu ja muokkautuu sen käyttöympäristön vaikutuksesta. Tässä tapauksessa pelitermi on omaksunut uusia eri merkityksiä. Vaikka tutkimus keskittyi vain yhteen pelisanaston termiin, voi tuloksia hyödyntää pelisanaston jatkotutkimuksen suunnittelussa. Tulokset myös osoittavat, että pelitermien tutkimuksen saralta löytyy vielä kosolti tutkittavaa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:05Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4nen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyt\u00f6nen, Ellinoora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-11T06:02:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-11T06:02:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75429", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelit ja niiden suosio ovat jatkuvassa kasvussa koko maailmassa ja niiden vaikutus n\u00e4kyy jo useassa eri mediassa. N\u00e4in niiden vaikutus nyky\u00e4\u00e4n n\u00e4kyy my\u00f6s siin\u00e4, kuinka k\u00e4yt\u00e4mme kielt\u00e4mme. T\u00e4m\u00e4 vaikutus korostuu erityisesti keskusteluissa videopelien yhteydess\u00e4, mutta n\u00e4iss\u00e4 yhteis\u00f6iss\u00e4 syntyneet sanat ja termit ovat my\u00f6s levi\u00e4m\u00e4ss\u00e4 niin arkiseen vuorovaikutukseen kuin internet keskustelupalstoille.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tutkia miten ja kuinka paljon pelitermist\u00f6\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sosiaalisessa mediassa. Tarkemmin sanottuna t\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyy tutkimaan pelitermist\u00f6n merkityst\u00e4 videopelien ulkopuolella ja sit\u00e4, onko termej\u00e4 k\u00e4ytetty samalla tavalla kuin itse videopeleiss\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan yhden pelitermin, gg (\u2019hyv\u00e4 peli\u2019), avulla. Aineistona tutkimuksessa on julkisista tviiteist\u00e4 ker\u00e4tty otos k.o. termin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. T\u00e4m\u00e4 aineisto ker\u00e4ttiin lyhyelt\u00e4 aikav\u00e4lilt\u00e4, jottei ajan tuomia muutoksia n\u00e4kyisi tuloksissa. Ensiksi data jaettiin kahteen osioon: sen mukaan k\u00e4ytettiink\u00f6 termi\u00e4 pelikontekstissa vai muissa konteksteissa. Seuraavaksi tarkasteltiin yksityiskohtaisemmin t\u00e4m\u00e4n pelitermin k\u00e4ytt\u00f6tapoja pelikontekstin ulkopuolella, jakamalla ne teemoittain niiden eri merkityksien mukaan. Merkityksien ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 konteksti oli t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 osassa. Lis\u00e4ksi tutkimus hy\u00f6dynsi temaattista analyysia.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 pelitermist\u00f6\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n runsaasti videopelien ulkopuolella Twitteriss\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi termi\u00e4 k\u00e4ytettiin monipuolisesti, ja aineistosta nousi esiin useita eri merkityksi\u00e4, joita sill\u00e4 ilmaistiin. N\u00e4ist\u00e4 merkityksist\u00e4 usea vaikuttaa olevan termille ominainen vain videopelien ulkopuolella, joten p\u00e4\u00e4telt\u00e4viss\u00e4 on se, ett\u00e4 pelitermist\u00f6 sopeutuu ja muokkautuu sen k\u00e4ytt\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n vaikutuksesta. T\u00e4ss\u00e4 tapauksessa pelitermi on omaksunut uusia eri merkityksi\u00e4. Vaikka tutkimus keskittyi vain yhteen pelisanaston termiin, voi tuloksia hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 pelisanaston jatkotutkimuksen suunnittelussa. Tulokset my\u00f6s osoittavat, ett\u00e4 pelitermien tutkimuksen saralta l\u00f6ytyy viel\u00e4 kosolti tutkittavaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-11T06:02:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-11T06:02:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cJust spilled a whole cup of Fanta on my carpet gg\u201d : the usage and the implications of the gaming term gg outside of video games", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105112714", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "merkitykset (semantiikka)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pragmatiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "meanings (semantics)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pragmatics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75429
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:13Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f2d741e-3ac7-4a2a-abb7-b2cba23676c0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105112714.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hytönen, Ellinoora “Just spilled a whole cup of Fanta on my carpet gg” : the usage and the implications of the gaming term gg outside of video games Englannin kieli English 301 merkitykset (semantiikka) pragmatiikka englannin kieli pelit sosiaalinen media videopelit meanings (semantics) pragmatics English language games social media video games
title “Just spilled a whole cup of Fanta on my carpet gg” : the usage and the implications of the gaming term gg outside of video games
title_full “Just spilled a whole cup of Fanta on my carpet gg” : the usage and the implications of the gaming term gg outside of video games
title_fullStr “Just spilled a whole cup of Fanta on my carpet gg” : the usage and the implications of the gaming term gg outside of video games “Just spilled a whole cup of Fanta on my carpet gg” : the usage and the implications of the gaming term gg outside of video games
title_full_unstemmed “Just spilled a whole cup of Fanta on my carpet gg” : the usage and the implications of the gaming term gg outside of video games “Just spilled a whole cup of Fanta on my carpet gg” : the usage and the implications of the gaming term gg outside of video games
title_short “Just spilled a whole cup of Fanta on my carpet gg”
title_sort just spilled a whole cup of fanta on my carpet gg the usage and the implications of the gaming term gg outside of video games
title_sub the usage and the implications of the gaming term gg outside of video games
title_txtP “Just spilled a whole cup of Fanta on my carpet gg” : the usage and the implications of the gaming term gg outside of video games
topic Englannin kieli English 301 merkitykset (semantiikka) pragmatiikka englannin kieli pelit sosiaalinen media videopelit meanings (semantics) pragmatics English language games social media video games
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli games meanings (semantics) merkitykset (semantiikka) pelit pragmatics pragmatiikka social media sosiaalinen media video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75429 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105112714
work_keys_str_mv AT hytönenellinoora justspilledawholecupoffantaonmycarpetggtheusageandtheimplicationsofthegamingter