Ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa

Ohjelmoinnillisella ajattelulla (engl. computational thinking) tarkoitetaan ongelmanratkaisutapaa, jossa ongelman osat tunnistetaan ja ratkaistaan vaihe kerrallaan. Ohjelmoinnillinen ajattelu on tulevaisuuden taito, jonka kehityksen tukeminen tulisi aloittaa varhaiskasvatusikäisenä, jotta se tulisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lepistö, Erika, Mattsson, Aino
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75386
_version_ 1828193204417069056
author Lepistö, Erika Mattsson, Aino
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lepistö, Erika Mattsson, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lepistö, Erika Mattsson, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lepistö, Erika
datasource_str_mv jyx
description Ohjelmoinnillisella ajattelulla (engl. computational thinking) tarkoitetaan ongelmanratkaisutapaa, jossa ongelman osat tunnistetaan ja ratkaistaan vaihe kerrallaan. Ohjelmoinnillinen ajattelu on tulevaisuuden taito, jonka kehityksen tukeminen tulisi aloittaa varhaiskasvatusikäisenä, jotta se tulisi yleiseksi tavaksi ajatella. Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia, kuinka paljon varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat suunnitelmallisesti ohjelmoinnillista ajattelua tukevaa toimintaa ja millainen varhaiskasvatuksen opettajien kom-petenssi ohjelmoinnillisen ajattelun tukemisen suhteen on. Lisäksi selvitettiin, onko työkokemuksen määrällä yhteyttä ohjelmoinnillisen ajattelun tukemisen kompetenssiin. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselylomaketutkimuksena. Aineisto kerättiin julkaisemalla kyselyn linkki sosiaalisen median kanaviin. Kyselyyn vastaajat olivat varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimusaineistoa (n = 66) ana-lysoitiin määrällisin menetelmin SPSS-ohjelmistolla. Työkokemuksen määrä ei ollut yhteydessä siihen kuinka hyviksi varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat omat taitonsa toteuttaa ohjelmoinnillista ajattelua tukevaa toimintaa. Varhaiskasvatuksen opettajien itsearvio kompe-tenssistaan tukea ohjelmoinnillista ajattelua selitti 53 % varhaiskasvatuksessa toteutettavan ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan määrästä. Havaittiin, että varhaiskasvatuksen eri ikäryhmien välillä on tilastollisesti merkit-sevä ero arvioidussa ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan määrässä (p < 0,05). Ohjelmoinnillista ajattelua tukevaa toimintaa arvioitiin toteutettavan 5-vuotiaiden ja sitä vanhempien ryhmissä enemmän kuin nuorempien lasten ryhmissä.
first_indexed 2021-05-10T20:03:21Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepist\u00f6, Erika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mattsson, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-10T05:40:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-10T05:40:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75386", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ohjelmoinnillisella ajattelulla (engl. computational thinking) tarkoitetaan ongelmanratkaisutapaa, jossa ongelman osat tunnistetaan ja ratkaistaan vaihe kerrallaan. Ohjelmoinnillinen ajattelu on tulevaisuuden taito, jonka kehityksen tukeminen tulisi aloittaa varhaiskasvatusik\u00e4isen\u00e4, jotta se tulisi yleiseksi tavaksi ajatella. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli tutkia, kuinka paljon varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat suunnitelmallisesti ohjelmoinnillista ajattelua tukevaa toimintaa ja millainen varhaiskasvatuksen opettajien kom-petenssi ohjelmoinnillisen ajattelun tukemisen suhteen on. Lis\u00e4ksi selvitettiin, onko ty\u00f6kokemuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 yhteytt\u00e4 ohjelmoinnillisen ajattelun tukemisen kompetenssiin.\nTutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 kyselylomaketutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin julkaisemalla kyselyn linkki sosiaalisen median kanaviin. Kyselyyn vastaajat olivat varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimusaineistoa (n = 66) ana-lysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin SPSS-ohjelmistolla.\nTy\u00f6kokemuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4 ei ollut yhteydess\u00e4 siihen kuinka hyviksi varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat omat taitonsa toteuttaa ohjelmoinnillista ajattelua tukevaa toimintaa. Varhaiskasvatuksen opettajien itsearvio kompe-tenssistaan tukea ohjelmoinnillista ajattelua selitti 53 % varhaiskasvatuksessa toteutettavan ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4. Havaittiin, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen eri ik\u00e4ryhmien v\u00e4lill\u00e4 on tilastollisesti merkit-sev\u00e4 ero arvioidussa ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 (p < 0,05). Ohjelmoinnillista ajattelua tukevaa toimintaa arvioitiin toteutettavan 5-vuotiaiden ja sit\u00e4 vanhempien ryhmiss\u00e4 enemm\u00e4n kuin nuorempien lasten ryhmiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-10T05:40:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-10T05:40:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmoinnillinen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105102680", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75386
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:56Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/10798608-51fc-465b-9385-549e1659241d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105102680.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lepistö, Erika Mattsson, Aino Ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa ohjelmoinnillinen ajattelu Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kompetenssi varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat
title Ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa
title_full Ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa
title_fullStr Ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa Ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed Ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa Ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa
title_short Ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa
title_sort ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa
title_txtP Ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa
topic ohjelmoinnillinen ajattelu Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kompetenssi varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kompetenssi ohjelmoinnillinen ajattelu varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75386 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105102680
work_keys_str_mv AT lepistöerika ohjelmoinnillistaajatteluatukevantoiminnantoteutuminenvarhaiskasvatuksessa