Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille ulkomailla työskennelleiden luokanopettajien näkemyksiä heille tärkeistä interkulttuurisen kompetenssin sisällöistä, sekä kokemuksia siitä, miten opettajankoulutus on tukenut heidän interkulttuurisen kompetenssinsa kehittymistä. Lisäksi tarkastelemme luo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kurvi, Terhi, Mattila, Sara
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75384
_version_ 1826225695022383104
author Kurvi, Terhi Mattila, Sara
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kurvi, Terhi Mattila, Sara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kurvi, Terhi Mattila, Sara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kurvi, Terhi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille ulkomailla työskennelleiden luokanopettajien näkemyksiä heille tärkeistä interkulttuurisen kompetenssin sisällöistä, sekä kokemuksia siitä, miten opettajankoulutus on tukenut heidän interkulttuurisen kompetenssinsa kehittymistä. Lisäksi tarkastelemme luokanopettajien koulutukselle esittämiä kehitysideoita interkulttuurisen kompetenssin näkökulmasta. Interkulttuurisella kompetenssilla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa yksilön valmiuksia kohdata monikulttuurisia tilanteita ja toimia niissä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin hyödyntäen puolistrukturoitua teemahaastattelua edellä kuvattujen kolmen tutkimuskysymyksen selvittämiseksi. Tutkimukseen osallistui seitsemän ulkomailla työskennellyttä suomalaisen luokanopettajakoulutuksen käynyttä opettajaa. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa toimi Katri Jokikokon (2002) interkulttuurisen kompetenssin ulottuvuudet (asenteet, tiedot, taidot ja toiminta). Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin. Interkulttuurisen kompetenssin sisällöistä tärkeimmiksi teemoiksi nousivat erilaisuuden arvostaminen, muutosvalmius ja yhteistyöhön pyrkiminen eli siltojen rakentaminen. Ryhmän merkitys ja koulutussisällöt korostuivat käsiteltäessä koulutuksesta saatua tukea. Luokanopettajakoulutukselle esitetyt kehityskohteet jakautuivat joustavuuden, kurssisisältöjen ja kansainvälisyyden lisäämisen teemojen alle.
first_indexed 2021-05-10T20:03:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kurvi, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mattila, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-10T05:36:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-10T05:36:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75384", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille ulkomailla ty\u00f6skennelleiden luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 heille t\u00e4rkeist\u00e4 interkulttuurisen kompetenssin sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4, sek\u00e4 kokemuksia siit\u00e4, miten opettajankoulutus on tukenut heid\u00e4n interkulttuurisen kompetenssinsa kehittymist\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastelemme luokanopettajien koulutukselle esitt\u00e4mi\u00e4 kehitysideoita interkulttuurisen kompetenssin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Interkulttuurisella kompetenssilla tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa \nyksil\u00f6n valmiuksia kohdata monikulttuurisia tilanteita ja toimia niiss\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin hy\u00f6dynt\u00e4en puolistrukturoitua teemahaastattelua edell\u00e4 kuvattujen kolmen tutkimuskysymyksen selvitt\u00e4miseksi. Tutkimukseen osallistui seitsem\u00e4n ulkomailla ty\u00f6skennellytt\u00e4 suomalaisen luokanopettajakoulutuksen k\u00e4ynytt\u00e4 opettajaa. Teoreettisena viitekehyksen\u00e4 tutkimuksessa toimi Katri Jokikokon (2002) interkulttuurisen kompetenssin \nulottuvuudet (asenteet, tiedot, taidot ja toiminta). Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin.\nInterkulttuurisen kompetenssin sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 t\u00e4rkeimmiksi teemoiksi nousivat erilaisuuden arvostaminen, muutosvalmius ja yhteisty\u00f6h\u00f6n pyrkiminen eli \nsiltojen rakentaminen. Ryhm\u00e4n merkitys ja koulutussis\u00e4ll\u00f6t korostuivat k\u00e4sitelt\u00e4ess\u00e4 koulutuksesta saatua tukea. Luokanopettajakoulutukselle esitetyt kehityskohteet jakautuivat joustavuuden, kurssisis\u00e4lt\u00f6jen ja kansainv\u00e4lisyyden lis\u00e4\u00e4misen teemojen alle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-10T05:36:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-10T05:36:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interkulttuurinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurienv\u00e4linen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehitt\u00e4miseen ulkomailla ty\u00f6skentelevien opettajien kuvaamana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105102678", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansainv\u00e4listyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4lisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75384
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8ca51a2e-867e-4535-ae78-5e7c38cc2eb2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105102678.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kurvi, Terhi Mattila, Sara Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana interkulttuurinen kompetenssi kulttuurienvälinen vuorovaikutus luokanopettajakoulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kansainvälistyminen opettajankoulutus luokanopettajat kulttuurienvälisyys kompetenssi
title Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana
title_full Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana
title_fullStr Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana
title_full_unstemmed Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana
title_short Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana
title_sort luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana
title_txtP Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana
topic interkulttuurinen kompetenssi kulttuurienvälinen vuorovaikutus luokanopettajakoulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kansainvälistyminen opettajankoulutus luokanopettajat kulttuurienvälisyys kompetenssi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education interkulttuurinen kompetenssi kansainvälistyminen kompetenssi kulttuurienvälinen vuorovaikutus kulttuurienvälisyys luokanopettajakoulutus luokanopettajat opettajankoulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75384 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105102678
work_keys_str_mv AT kurviterhi luokanopettajakoulutuksestasaatutukiinterkulttuurisenkompetenssinkehittämiseenulkomai