Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille ulkomailla työskennelleiden luokanopettajien näkemyksiä heille tärkeistä interkulttuurisen kompetenssin sisällöistä, sekä kokemuksia siitä, miten opettajankoulutus on tukenut heidän interkulttuurisen kompetenssinsa kehittymistä. Lisäksi tarkastelemme luo...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kurvi, Terhi, Mattila, Sara
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75384
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille ulkomailla työskennelleiden luokanopettajien näkemyksiä heille tärkeistä interkulttuurisen kompetenssin sisällöistä, sekä kokemuksia siitä, miten opettajankoulutus on tukenut heidän interkulttuurisen kompetenssinsa kehittymistä. Lisäksi tarkastelemme luokanopettajien koulutukselle esittämiä kehitysideoita interkulttuurisen kompetenssin näkökulmasta. Interkulttuurisella kompetenssilla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa yksilön valmiuksia kohdata monikulttuurisia tilanteita ja toimia niissä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin hyödyntäen puolistrukturoitua teemahaastattelua edellä kuvattujen kolmen tutkimuskysymyksen selvittämiseksi. Tutkimukseen osallistui seitsemän ulkomailla työskennellyttä suomalaisen luokanopettajakoulutuksen käynyttä opettajaa. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa toimi Katri Jokikokon (2002) interkulttuurisen kompetenssin ulottuvuudet (asenteet, tiedot, taidot ja toiminta). Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin. Interkulttuurisen kompetenssin sisällöistä tärkeimmiksi teemoiksi nousivat erilaisuuden arvostaminen, muutosvalmius ja yhteistyöhön pyrkiminen eli siltojen rakentaminen. Ryhmän merkitys ja koulutussisällöt korostuivat käsiteltäessä koulutuksesta saatua tukea. Luokanopettajakoulutukselle esitetyt kehityskohteet jakautuivat joustavuuden, kurssisisältöjen ja kansainvälisyyden lisäämisen teemojen alle.