Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa

Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia liikunnanopettajilla on tanssinopetuksesta yläkoulussa. Tutkielman tarkoituksena oli saada selville, millaisia tekijöitä liikunnanopettajat näkevät tanssinopetuksen taustalla ja miten he kokevat valmiutensa tanssin o...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kauppila, Veera, Asikainen, Pauliina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75319
_version_ 1826225783162535936
author Kauppila, Veera Asikainen, Pauliina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kauppila, Veera Asikainen, Pauliina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kauppila, Veera Asikainen, Pauliina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kauppila, Veera
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia liikunnanopettajilla on tanssinopetuksesta yläkoulussa. Tutkielman tarkoituksena oli saada selville, millaisia tekijöitä liikunnanopettajat näkevät tanssinopetuksen taustalla ja miten he kokevat valmiutensa tanssin opettamiseen, sekä mitä annettavaa ja minkälaisia haasteita tanssilla on koulussa liikunnanopettajien kokemuksen mukaan. Tutkielmassa selvitettiin myös, miten liikunnanopettajat määrittelevät tanssin ja minkälainen suhde heillä on tanssiin. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia, kuinka paljon liikunnanopettajat opettavat tanssia ja millaiseksi he kokevat tanssinopetuksensa laadun. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto hankittiin tammi- ja helmikuussa 2020. Käytimme aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Haastattelimme kuutta eri puolilla Suomea työskentelevää liikunnanopettajaa, joilla oli työkokemusta liikunnanopettajana 1–28 vuotta. Analysoimme haastatteluista saadun aineiston teoriasidonnaisen analyysin avulla. Kaikki liikunnanopettajat kertoivat opettavansa tanssia liikuntatunneillaan, keskimäärin kuusi oppituntia lukuvuodessa. Liikunnanopettajien käyttämät määritelmät tanssista koululiikunnan kontekstissa olivat vaihtelevia, ja tanssinopetuksesta käytettiin myös termejä kehollinen ilmaisu ja musiikkiliikunta. Kaikki liikunnanopettajat kokivat valmiutensa tanssinopetukseen riittäviksi, ja he panostivat opetuksessaan hyvään ilmapiiriin sekä selkeään ja yksinkertaiseen opetukseen. Koulussa järjestettävät erilaiset tanssitapahtumat olivat oppilaille merkittäviä liikunnanopettajien kokemusten mukaan. Liikunnanopettajat näkivät tanssilla olevan monipuolisia hyötyjä oppilaille. Oppilaiden kehontuntemus ja itsetunto vahvistuivat, vuorovaikutustaidot kehittyivät ja sosiaaliset taidot paranivat tanssin avulla. Tanssinopetuksessa opettajat kokivat haasteelliseksi tanssin suunnittelun aikaavievyyden sekä oppilaiden tasoerot, ja tanssinopetuksen haasteina nähtiin ympäröivien yhteisöjen ja yhteiskunnan asettamat normit sekä oppilaiden aiheeseen motivoiminen. Liikunnanopettajat kokivat tanssinopetukseen keskeisesti vaikuttavana tekijänä opettajan omat pätevyyden kokemukset. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää yläkoulujen liikunnanopetuksen kehittämisessä sekä koulujen toiminnallisen toimintakulttuurin luomisessa. Tutkielman lopussa esitämme myös pedagogisia ehdotuksia tanssin viemiseksi kouluihin. The purpose of this study was to find out what kind of perceptions and experiences physical education teachers have on teaching dance in secondary school. We wanted to ask what background factors P.E teachers saw affecting dance teaching and how they experienced their readiness in teaching dance. The aim was to research what the teachers thought dance has to offer in school or what kind of challenges or obstacles dance might have to overcome in school. In addition, one subject of this study was to see how the interviewed teachers defined dance overall and what kind of a relationship they had with dance. Furthermore, we aimed to find out how much the teachers taught dance and how they saw the quality of their dance teaching. The study was carried out by using qualitative research method. The research data was gathered in January and February 2020 by semi-structured interview. We interviewed six physical education teachers, who had work experience 1–28 years. We analyzed the data from the interviews by using content analysis. All the physical education teachers interviewed told they teach dance in their P.E lessons, approximately six lessons per year. Their definitions of dance in the context of physical education in secondary school varied and some of them used terms as bodily expression and musical physical education of their dance teaching. All the teachers felt their preparedness to teaching dance was adequate and they emphasized good atmosphere and simple teaching in their dance lessons. Different school happenings that included dance were meaningful for the students according to the teachers´ experiences. The physical education teachers felt dance could offer versatile benefits for students such as strengthening bodily awareness and self-esteem or developing interaction and social skills. Teachers saw the planning of the dance lessons laborious and time consuming and the extensive skill levels of the students as obstacles in dance teaching. Additionally the norms and expectations of the surrounding societies such as gender roles and different religions and motivating the students were perceived challenging. The P.E teachers experienced competence as an essential factor affecting in teaching dance. Results of this study can be exploited in developing physical education teaching and creating active culture in secondary school. At the end of this study we present some propositions for taking dance to schools.
first_indexed 2021-05-06T20:01:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Mariana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppila, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Asikainen, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-06T05:16:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-06T05:16:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75319", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia liikunnanopettajilla on tanssinopetuksesta yl\u00e4koulussa. Tutkielman tarkoituksena oli saada selville, millaisia tekij\u00f6it\u00e4 liikunnanopettajat n\u00e4kev\u00e4t tanssinopetuksen taustalla ja miten he kokevat valmiutensa tanssin opettamiseen, sek\u00e4 mit\u00e4 annettavaa ja mink\u00e4laisia haasteita tanssilla on koulussa liikunnanopettajien kokemuksen mukaan. Tutkielmassa selvitettiin my\u00f6s, miten liikunnanopettajat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t tanssin ja mink\u00e4lainen suhde heill\u00e4 on tanssiin. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli tutkia, kuinka paljon liikunnanopettajat opettavat tanssia ja millaiseksi he kokevat tanssinopetuksensa laadun. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto hankittiin tammi- ja helmikuussa 2020. K\u00e4ytimme aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 teemahaastattelua. Haastattelimme kuutta eri puolilla Suomea ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 liikunnanopettajaa, joilla oli ty\u00f6kokemusta liikunnanopettajana 1\u201328 vuotta. Analysoimme haastatteluista saadun aineiston teoriasidonnaisen analyysin avulla. \n\nKaikki liikunnanopettajat kertoivat opettavansa tanssia liikuntatunneillaan, keskim\u00e4\u00e4rin kuusi oppituntia lukuvuodessa. Liikunnanopettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t tanssista koululiikunnan kontekstissa olivat vaihtelevia, ja tanssinopetuksesta k\u00e4ytettiin my\u00f6s termej\u00e4 kehollinen ilmaisu ja musiikkiliikunta. Kaikki liikunnanopettajat kokivat valmiutensa tanssinopetukseen riitt\u00e4viksi, ja he panostivat opetuksessaan hyv\u00e4\u00e4n ilmapiiriin sek\u00e4 selke\u00e4\u00e4n ja yksinkertaiseen opetukseen. Koulussa j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4t erilaiset tanssitapahtumat olivat oppilaille merkitt\u00e4vi\u00e4 liikunnanopettajien kokemusten mukaan. Liikunnanopettajat n\u00e4kiv\u00e4t tanssilla olevan monipuolisia hy\u00f6tyj\u00e4 oppilaille. Oppilaiden kehontuntemus ja itsetunto vahvistuivat, vuorovaikutustaidot kehittyiv\u00e4t ja sosiaaliset taidot paranivat tanssin avulla. Tanssinopetuksessa opettajat kokivat haasteelliseksi tanssin suunnittelun aikaavievyyden sek\u00e4 oppilaiden tasoerot, ja tanssinopetuksen haasteina n\u00e4htiin ymp\u00e4r\u00f6ivien yhteis\u00f6jen ja yhteiskunnan asettamat normit sek\u00e4 oppilaiden aiheeseen motivoiminen. Liikunnanopettajat kokivat tanssinopetukseen keskeisesti vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4 opettajan omat p\u00e4tevyyden kokemukset. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yl\u00e4koulujen liikunnanopetuksen kehitt\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 koulujen toiminnallisen toimintakulttuurin luomisessa. Tutkielman lopussa esit\u00e4mme my\u00f6s pedagogisia ehdotuksia tanssin viemiseksi kouluihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to find out what kind of perceptions and experiences physical education teachers have on teaching dance in secondary school. We wanted to ask what background factors P.E teachers saw affecting dance teaching and how they experienced their readiness in teaching dance. The aim was to research what the teachers thought dance has to offer in school or what kind of challenges or obstacles dance might have to overcome in school. In addition, one subject of this study was to see how the interviewed teachers defined dance overall and what kind of a relationship they had with dance. Furthermore, we aimed to find out how much the teachers taught dance and how they saw the quality of their dance teaching. The study was carried out by using qualitative research method. The research data was gathered in January and February 2020 by semi-structured interview. We interviewed six physical education teachers, who had work experience 1\u201328 years. We analyzed the data from the interviews by using content analysis.\n\nAll the physical education teachers interviewed told they teach dance in their P.E lessons, approximately six lessons per year. Their definitions of dance in the context of physical education in secondary school varied and some of them used terms as bodily expression and musical physical education of their dance teaching. All the teachers felt their preparedness to teaching dance was adequate and they emphasized good atmosphere and simple teaching in their dance lessons. Different school happenings that included dance were meaningful for the students according to the teachers\u00b4 experiences. The physical education teachers felt dance could offer versatile benefits for students such as strengthening bodily awareness and self-esteem or developing interaction and social skills. Teachers saw the planning of the dance lessons laborious and time consuming and the extensive skill levels of the students as obstacles in dance teaching. Additionally the norms and expectations of the surrounding societies such as gender roles and different religions and motivating the students were perceived challenging. The P.E teachers experienced competence as an essential factor affecting in teaching dance. Results of this study can be exploited in developing physical education teaching and creating active culture in secondary school. At the end of this study we present some propositions for taking dance to schools.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-06T05:16:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-06T05:16:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tanssinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia tanssinopetuksesta yl\u00e4koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105062631", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruumiillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tanssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tanssikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75319
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d95596bf-4bfc-4197-96f2-d1d38cadcf28\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105062631.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauppila, Veera Asikainen, Pauliina Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa tanssinopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoulu ruumiillisuus tanssi tanssikasvatus liikunnanopettajat koululiikunta
title Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa
title_full Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa
title_fullStr Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa
title_full_unstemmed Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa
title_short Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa
title_sort liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa
title_txtP Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa
topic tanssinopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoulu ruumiillisuus tanssi tanssikasvatus liikunnanopettajat koululiikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koululiikunta liikunnanopettajat ruumiillisuus tanssi tanssikasvatus tanssinopetus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75319 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105062631
work_keys_str_mv AT kauppilaveera liikunnanopettajiennäkemyksiäjakokemuksiatanssinopetuksestayläkoulussa