Purposeful action taker how managers enable strategic agency in practice

Tutkimusten osoittaessa suuren osan muutosaloitteista epäonnistuvan (Higgs & Rowland 2005), niin tutkijat kuin yritysjohtajatkin ovat alkaneet kiinnittää huomiota strategian toteuttamiseen. Strategy as Practice (SAP) on uudehko tutkimusnäkökulma, joka tuo sosiologian käsitteitä strategian ja joh...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hienonen, Jussi
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75317
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimusten osoittaessa suuren osan muutosaloitteista epäonnistuvan (Higgs & Rowland 2005), niin tutkijat kuin yritysjohtajatkin ovat alkaneet kiinnittää huomiota strategian toteuttamiseen. Strategy as Practice (SAP) on uudehko tutkimusnäkökulma, joka tuo sosiologian käsitteitä strategian ja johtamisen alalle. SAP-näkökulmassa strategia nähdään organisaation jäsenten “tekemisenä”, ennemmin kuin jonakin, jota organisaatiolla ”on”. SAP-näkökulman huomio on toimijoissa (practitioner), tavoitteellisessa toiminnassa (praxis), johon toimijat osallistuvat sekä strategisissa käytänteissä (practice), joilla edistetään tavoitteellista toimintaa. Strateginen toimijuus on SAP-suuntaukseen läheisesti liittyvä käsite. Toimijalla voidaan sanoa olevan strategista toimijuutta, kun hän aktiivisesti vaikuttaa tavoitteelliseen toimintaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten johtajat eri organisaatiotasoilla ja rooleissa toteuttavat strategiaa. Erityisesti huomio on strategisen toimijuuden tarkastelussa SAP-linssin läpi ja sen ymmärtämisessä, kuinka johtajat edistävät strategista toimijuutta muissa toimijoissa. Tarkastelun kohteena oleva yritys on SKF, globaali pyöriviin laitteisiin liittyvien tuotteiden ja palveluiden toimittaja, jonka yksi strateginen tavoite on edistää ”Tarkoituksenmukaista toimeen ryhtymistä” (Purposeful Action Taking). Laadullisen tutkimuksen toteuttaja työskentelee itse kohdeyrityksessa. Aineisto kasattiin 11 SKF:n johtajalle toteutetussa teemahaastattelussa ja analysoitiin laadullisella sisältöanalyysillä, jossa tieto luokiteltiin laajempien teemojen alle. Tutkimus kuvaa johtajien tulkintoja strategisesta toimijuudesta tai ”Tarkoituksenmukaisesta toimeen ryhtymisestä” käytännössä. Tuloksena on myös joukko erilaisia strategisia käytänteitä, joita johtajat soveltavat edistääkseen strategista toimijuutta. Käytänteet on ryhmitelty kolmeen laajempaan kokonaisuuteen. Tutkimuksen tulokset ovat luonteeltaan enemmän deskriptiivisiä kuin normatiivisia, joskin käytännön harjoittaja varmasti saa ajatuksia siitä, kuinka parantaa strategian toteutusta strategista toimijuutta edistävillä käytänteillä. Yhtenä mahdollisena jatkotutkimuskohteena tunnistetaan eri strategisten käytänteiden suhteellinen vaikuttavuus erilaisissa toimintaympäristöissä. As studies have shown a large portion of change initiatives to be failing (Higgs & Rowland 2005), both scholars and practitioners have turned their attention to strategy implementation. Strategy as Practice (SAP) is a relatively new research approach, bringing concepts from social sciences into the field of strategy and leadership. The SAP approach views strategy as something the members of the organization “do”, rather than something an organization “has”. The SAP approch focuses on strategy practitioners, the goaloriented action (praxis) that they perform and the strategic practices that enable the praxis. Strategic agency is a closely associated concept, essentially meaning that a practitioner has strategic agency, when he or she engages in and influences praxis. The goal of this study is to understand, how strategy is implemented through the actions of managers at different organizational levels and functional roles. Specifically, the focus is on understanding, through the lens of Strategy as Practice, the role of strategic agency as a key element of strategy implementation and how managers enable strategic agency in others. The focal company is SKF, a global provider of products and services to rotating equipment that aims at implementing “Purposeful Action Taking” as a part of their strategy. The qualitative research was conducted by a practitioner working at SKF. Data gathered through 11 theme interviews of managers at different organizational levels and roles was then analyzed through qualitative content analysis and categorized into larger themes. The study shows, how managers interpret strategic agency or “Purposeful Action Taking” in practice. It also outlines a variety of strategic practices that managers use to enable strategic agency in others, organized under the broader groups of managing, leading and coaching. The results are more descriptive than normative in nature, although they also provide practitioners with ideas on how to enhance strategy implementation through the strategic practices that enable strategic agency. A potential area for future research would be the relative effectiveness of different enabling strategic practices in different conditions.