"Riittämättömyyden tunne oli jokapäiväinen" kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien työn uuvuttavuudesta

Tutkielmani kohdistuu varhaiskasvatuksen opettajien työssä uupumisen kokemuksiin. Työssä uupuminen on ilmiönä moniulotteinen, sillä siihen liittyvät niin yksilön henkilökohtaiset voimavarat kuin työtehtävän, työyhteisön ja yhteiskunnallisen tason tekijät. Tarkastelen näitä työssä uupumisen tekijöitä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kiiveri, Annina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75316
_version_ 1826225701994364928
author Kiiveri, Annina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kiiveri, Annina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kiiveri, Annina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kiiveri, Annina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani kohdistuu varhaiskasvatuksen opettajien työssä uupumisen kokemuksiin. Työssä uupuminen on ilmiönä moniulotteinen, sillä siihen liittyvät niin yksilön henkilökohtaiset voimavarat kuin työtehtävän, työyhteisön ja yhteiskunnallisen tason tekijät. Tarkastelen näitä työssä uupumisen tekijöitä hyödyntäen teoreettisesti työuupumuksen ja työhyvinvoinnin käsitteitä erityisesti varhaiskasvatusalan ja varhaiskasvatuksen opettajan työtehtävien näkökulmasta. Nämä teemat rakentavat varhaiskasvatuksen opettajan työssä uupumisen viitekehystä. Tutkimukseni tarkoituksena on tuottaa ymmärrystä varhaiskasva-tuksen opettajien työn uuvuttavuuteen keskeisimmin vaikuttavista tekijöistä. Tutkielman menetelmällinen lähestymistapa on narratiivinen. Aineistonkeruumenetelmänä oli kirjoitelmapyyntö, jota jaettiin sosiaalisen median sekä henkilökohtaisten verkostojen kautta varhaiskasvatuksen opettajille. Kirjoitelmia kertyi 17 kappaletta. Kirjoitelmia läpäisevänä kerronnallisena teemana oli riittämättömyys. Lisäksi juonikulun analyysin avulla tunnistin kolme tarina-tyyppiä: velvollisuudentuntoiset puurtajat, todellisuuden pettämät ja uudelleen orientoituneet. Ensimmäisessä korostui varhaiskasvatuksen opettajan rooli oman hy-vinvointinsa kustannuksella työssä jatkavana, toisessa olosuhteiden uhrina alan jättäneenä ja viimeisessä jatkokouluttautumisen myötä varhaiskasvatusalalla muihin työtehtäviin siirtyneenä. Varhaiskasvatuksen opettajien työtehtävissä ja työympäristössä sekä työuran käänteissä tulisi kiinnittää erityistä huomiota työn vaativuuteen, resursointiin sekä perehdytys- ja mentorointitarpeisiin, jotta työn uuvuttavuus vähenisi.
first_indexed 2021-05-06T20:01:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sev\u00f3n, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiiveri, Annina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-06T05:04:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-06T05:04:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75316", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani kohdistuu varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6ss\u00e4 uupumisen kokemuksiin. Ty\u00f6ss\u00e4 uupuminen on ilmi\u00f6n\u00e4 moniulotteinen, sill\u00e4 siihen liittyv\u00e4t niin yksil\u00f6n henkil\u00f6kohtaiset voimavarat kuin ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4n, ty\u00f6yhteis\u00f6n ja yhteiskunnallisen tason tekij\u00e4t. Tarkastelen n\u00e4it\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 uupumisen tekij\u00f6it\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en teoreettisesti ty\u00f6uupumuksen ja ty\u00f6hyvinvoinnin k\u00e4sitteit\u00e4 erityisesti varhaiskasvatusalan ja varhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6teht\u00e4vien n\u00e4k\u00f6kulmasta. N\u00e4m\u00e4 teemat rakentavat varhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6ss\u00e4 uupumisen viitekehyst\u00e4. Tutkimukseni tarkoituksena on tuottaa ymm\u00e4rryst\u00e4 varhaiskasva-tuksen opettajien ty\u00f6n uuvuttavuuteen keskeisimmin vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4.\nTutkielman menetelm\u00e4llinen l\u00e4hestymistapa on narratiivinen. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 oli kirjoitelmapyynt\u00f6, jota jaettiin sosiaalisen median sek\u00e4 henkil\u00f6kohtaisten verkostojen kautta varhaiskasvatuksen opettajille. Kirjoitelmia kertyi 17 kappaletta. Kirjoitelmia l\u00e4p\u00e4isev\u00e4n\u00e4 kerronnallisena teemana oli riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys. Lis\u00e4ksi juonikulun analyysin avulla tunnistin kolme tarina-tyyppi\u00e4: velvollisuudentuntoiset puurtajat, todellisuuden pett\u00e4m\u00e4t ja uudelleen orientoituneet. Ensimm\u00e4isess\u00e4 korostui varhaiskasvatuksen opettajan rooli oman hy-vinvointinsa kustannuksella ty\u00f6ss\u00e4 jatkavana, toisessa olosuhteiden uhrina alan j\u00e4tt\u00e4neen\u00e4 ja viimeisess\u00e4 jatkokouluttautumisen my\u00f6t\u00e4 varhaiskasvatusalalla muihin ty\u00f6teht\u00e4viin siirtyneen\u00e4. Varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4 ja ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6uran k\u00e4\u00e4nteiss\u00e4 tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota ty\u00f6n vaativuuteen, resursointiin sek\u00e4 perehdytys- ja mentorointitarpeisiin, jotta ty\u00f6n uuvuttavuus v\u00e4henisi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-06T05:04:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-06T05:04:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunne oli jokap\u00e4iv\u00e4inen\" : kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6n uuvuttavuudesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105062628", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n kuormittavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75316
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6a919371-d1ee-4c0a-a322-045ad1e8f850\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105062628.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiiveri, Annina "Riittämättömyyden tunne oli jokapäiväinen" : kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien työn uuvuttavuudesta Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus uupumus työhyvinvointi työn kuormittavuus varhaiskasvatuksen opettajat narratiivisuus
title "Riittämättömyyden tunne oli jokapäiväinen" : kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien työn uuvuttavuudesta
title_full "Riittämättömyyden tunne oli jokapäiväinen" : kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien työn uuvuttavuudesta
title_fullStr "Riittämättömyyden tunne oli jokapäiväinen" : kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien työn uuvuttavuudesta "Riittämättömyyden tunne oli jokapäiväinen" : kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien työn uuvuttavuudesta
title_full_unstemmed "Riittämättömyyden tunne oli jokapäiväinen" : kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien työn uuvuttavuudesta "Riittämättömyyden tunne oli jokapäiväinen" : kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien työn uuvuttavuudesta
title_short "Riittämättömyyden tunne oli jokapäiväinen"
title_sort riittämättömyyden tunne oli jokapäiväinen kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien työn uuvuttavuudesta
title_sub kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien työn uuvuttavuudesta
title_txtP "Riittämättömyyden tunne oli jokapäiväinen" : kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien työn uuvuttavuudesta
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus uupumus työhyvinvointi työn kuormittavuus varhaiskasvatuksen opettajat narratiivisuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus narratiivisuus työhyvinvointi työn kuormittavuus uupumus varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75316 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105062628
work_keys_str_mv AT kiiveriannina riittämättömyydentunneolijokapäiväinenkertomuksiavarhaiskasvatuksenopettajientyönu