Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallinen kouluun kiinnittyminen kehittyy 6. luokalta 9. luokalle ja miten tämä kehittyminen ennustaa toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan 7. luokan yhteenkuuluvuuden tunteen tason yhteyttä toimin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hilden, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75305
_version_ 1826225719807574016
author Hilden, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hilden, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hilden, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hilden, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallinen kouluun kiinnittyminen kehittyy 6. luokalta 9. luokalle ja miten tämä kehittyminen ennustaa toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan 7. luokan yhteenkuuluvuuden tunteen tason yhteyttä toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittymiseen sekä sukupuolieroja. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Alkuportaat ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -seurantatutkimusta. Tässä tutkimuksessa osallistujina oli 2134 oppilasta. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysillä. Tulokset osoittivat, että koko aineiston tasolla toiminnallinen kouluun kiinnittyminen heikkeni 6. luokalta 9. luokalle, mutta toiminnallinen kouluun kiinnittyminen heikkeni 7. luokalta 9. luokalle vain pojilla. Poikien toiminnallisen kouluun kiinnittymisen yleinen taso oli myös tyttöjä heikompi. Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen ei ollut yhteydessä toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin, mutta toiminnallisen kouluun kiinnittymisen yleinen taso oli parempi toiselta asteelta tavoiteajassa valmistuneille kuin ei-tavoiteajassa valmistuneilla. Oppilaan 7. luokan yhteenkuuluvuuden tunteen taso oli yhteydessä toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittymiseen siten, että vahvaa yhteenkuuluvuutta kokevilla toiminnallinen kouluun kiinnittyminen heikkeni 7. luokalta 9. luokalle. Vahvaa yhteenkuuluvuutta kokevilla toiminnallisen kouluun kiinnittymisen yleinen taso oli kuitenkin heikkoa yhteenkuuluvuutta kokevia parempi. Jatkossa kouluissa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti poikien toiminnalliseen kouluun kiinnittymiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:50:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hilden, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-05T06:43:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-05T06:43:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75305", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten toiminnallinen kouluun kiinnittyminen kehittyy 6. luokalta 9. luokalle ja miten t\u00e4m\u00e4 kehittyminen ennustaa toisen asteen opintojen keskeytt\u00e4misriski\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan 7. luokan yhteenkuuluvuuden tunteen tason yhteytt\u00e4 toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittymiseen sek\u00e4 sukupuolieroja. Tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty osana Alkuportaat ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -seurantatutkimusta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa osallistujina oli 2134 oppilasta. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysill\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 koko aineiston tasolla toiminnallinen kouluun kiinnittyminen heikkeni 6. luokalta 9. luokalle, mutta toiminnallinen kouluun kiinnittyminen heikkeni 7. luokalta 9. luokalle vain pojilla. Poikien toiminnallisen kouluun kiinnittymisen yleinen taso oli my\u00f6s tytt\u00f6j\u00e4 heikompi. Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen ei ollut yhteydess\u00e4 toisen asteen opintojen keskeytt\u00e4misriskiin, mutta toiminnallisen kouluun kiinnittymisen yleinen taso oli parempi toiselta asteelta tavoiteajassa valmistuneille kuin ei-tavoiteajassa valmistuneilla. Oppilaan 7. luokan yhteenkuuluvuuden tunteen taso oli yhteydess\u00e4 toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittymiseen siten, ett\u00e4 vahvaa yhteenkuuluvuutta kokevilla toiminnallinen kouluun kiinnittyminen heikkeni 7. luokalta 9. luokalle. Vahvaa yhteenkuuluvuutta kokevilla toiminnallisen kouluun kiinnittymisen yleinen taso oli kuitenkin heikkoa yhteenkuuluvuutta kokevia parempi. Jatkossa kouluissa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota erityisesti poikien toiminnalliseen kouluun kiinnittymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-05T06:43:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-05T06:43:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen asteen opintojen keskeytt\u00e4misriski", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteenkuuluvuuden tunne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeks\u00e4nnelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeytt\u00e4misriskiin ja seitsem\u00e4nnen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105052619", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulupudokkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteenkuuluvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75305
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:34Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d8584ba7-dcde-4268-8ffb-600fd5e58253\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105052619.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hilden, Essi Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen toiminnallinen kouluun kiinnittyminen toisen asteen opintojen keskeyttämisriski yhteenkuuluvuuden tunne Erityispedagogiikka Special Education 101 opintojen keskeyttäminen koulupudokkaat yhteenkuuluvuus oppilaat koululaiset
title Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
title_full Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
title_fullStr Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
title_full_unstemmed Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
title_short Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle
title_sort toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
title_sub yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
title_txtP Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
topic toiminnallinen kouluun kiinnittyminen toisen asteen opintojen keskeyttämisriski yhteenkuuluvuuden tunne Erityispedagogiikka Special Education 101 opintojen keskeyttäminen koulupudokkaat yhteenkuuluvuus oppilaat koululaiset
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education koululaiset koulupudokkaat opintojen keskeyttäminen oppilaat toiminnallinen kouluun kiinnittyminen toisen asteen opintojen keskeyttämisriski yhteenkuuluvuuden tunne yhteenkuuluvuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75305 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105052619
work_keys_str_mv AT hildenessi toiminnallisenkouluunkiinnittymisenkehittyminenkuudenneltaluokaltayhdeksännelleluokal