Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla

Suomessa alle 30-vuotiaiden nuorten yrittäjien osuus kaikista yrittäjistä on pieni. Yrityksillä on merkittävä vastuu yhteiskunnassa sekä työpaikkojen luojina että talouskasvun mahdollistajina. Tässä tutkimuksessa selvitettiin nuorten yrittäjien näkemyksiä johdon laskentatoimen sisällöstä ja merkityk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Yrjänheikki, Ilkka
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75304
_version_ 1828193058792931328
author Yrjänheikki, Ilkka
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Yrjänheikki, Ilkka Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Yrjänheikki, Ilkka Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Yrjänheikki, Ilkka
datasource_str_mv jyx
description Suomessa alle 30-vuotiaiden nuorten yrittäjien osuus kaikista yrittäjistä on pieni. Yrityksillä on merkittävä vastuu yhteiskunnassa sekä työpaikkojen luojina että talouskasvun mahdollistajina. Tässä tutkimuksessa selvitettiin nuorten yrittäjien näkemyksiä johdon laskentatoimen sisällöstä ja merkityksestä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin nuorten yrittäjien harjoittamia käytännön menetelmiä johdon laskentatoimen osa-alueista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui johdon laskentatoimen teoriasta, sisältäen johdon laskentatoimen määritelmiä, käyttötarkoituksia, sen tarjoamia hyötyjä sekä käytännön työkaluja. Teoreettinen viitekehys myös käsitteli digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialan pääpiirteitä, liiketoimintamalleja sekä asemaa Suomessa. Tutkimukseen osallistui kolme digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla toimivaa yritystä, joista jokaisesta haastateltiin kahta yrittäjää. Täten tutkimukseen osallistui kuusi nuorta yrittäjää. Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Analyysimenetelmänä käytettiin abduktiivista sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat sen, että tietämys johdon laskentatoimesta on käytännönläheistä. Virallisemmat määritelmät ja teoreettiset mallit eivät olleet tutkimukseen osallistuneille yrittäjille kovin tuttuja. Yleisesti ottaen johdon laskentatoimen rooli nuorten yrittäjien harjoittamassa liiketoiminnassa oli sitä merkittävämpi, mitä suurempi yritys oli kyseessä. Johdon laskentatoimen osaaminen oli kehittyneempää kokeneempien yrittäjien joukossa. Suoranaisesti ikä ei ollut vaikuttava tekijä.
first_indexed 2021-05-05T20:02:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4tt\u00f6, Toni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yrj\u00e4nheikki, Ilkka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-05T06:41:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-05T06:41:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75304", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa alle 30-vuotiaiden nuorten yritt\u00e4jien osuus kaikista yritt\u00e4jist\u00e4 on pieni. Yrityksill\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 vastuu yhteiskunnassa sek\u00e4 ty\u00f6paikkojen luojina ett\u00e4 talouskasvun mahdollistajina. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin nuorten yritt\u00e4jien n\u00e4kemyksi\u00e4 johdon laskentatoimen sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 ja merkityksest\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin nuorten yritt\u00e4jien harjoittamia k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n menetelmi\u00e4 johdon laskentatoimen osa-alueista.\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui johdon laskentatoimen teoriasta, sis\u00e4lt\u00e4en johdon laskentatoimen m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4, k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksia, sen tarjoamia hy\u00f6tyj\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6kaluja. Teoreettinen viitekehys my\u00f6s k\u00e4sitteli digi- ja sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin toimialan p\u00e4\u00e4piirteit\u00e4, liiketoimintamalleja sek\u00e4 asemaa Suomessa.\nTutkimukseen osallistui kolme digi- ja sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin toimialalla toimivaa yrityst\u00e4, joista jokaisesta haastateltiin kahta yritt\u00e4j\u00e4\u00e4. T\u00e4ten tutkimukseen osallistui kuusi nuorta yritt\u00e4j\u00e4\u00e4. Kyseess\u00e4 oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin abduktiivista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTutkimustulokset osoittivat sen, ett\u00e4 tiet\u00e4mys johdon laskentatoimesta on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heist\u00e4. Virallisemmat m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t ja teoreettiset mallit eiv\u00e4t olleet tutkimukseen osallistuneille yritt\u00e4jille kovin tuttuja. Yleisesti ottaen johdon laskentatoimen rooli nuorten yritt\u00e4jien harjoittamassa liiketoiminnassa oli sit\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4mpi, mit\u00e4 suurempi yritys oli kyseess\u00e4. Johdon laskentatoimen osaaminen oli kehittyneemp\u00e4\u00e4 kokeneempien yritt\u00e4jien joukossa. Suoranaisesti ik\u00e4 ei ollut vaikuttava tekij\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-05T06:41:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-05T06:41:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "johdon laskentatoimi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digi- ja sis\u00e4lt\u00f6markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadullinen haastattelututkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "abduktiivinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Johdon laskentatoimi nuorten yritt\u00e4jien keskuudessa digi- ja sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin toimialalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105052618", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Laskentatoimi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Accounting", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20421", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4inen laskentatoimi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laskentatoimi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4j\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75304
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:31Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/279a5342-75dd-42d0-a3bb-4ad3df650748\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105052618.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Yrjänheikki, Ilkka Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla johdon laskentatoimi digi- ja sisältömarkkinointi laadullinen haastattelututkimus abduktiivinen sisällönanalyysi Laskentatoimi Accounting 20421 digitaalinen markkinointi nuoret sisäinen laskentatoimi laskentatoimi yrittäjät yrittäjyys liiketoimintamallit
title Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla
title_full Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla
title_fullStr Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla
title_full_unstemmed Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla
title_short Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla
title_sort johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi ja sisältömarkkinoinnin toimialalla
title_txtP Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla
topic johdon laskentatoimi digi- ja sisältömarkkinointi laadullinen haastattelututkimus abduktiivinen sisällönanalyysi Laskentatoimi Accounting 20421 digitaalinen markkinointi nuoret sisäinen laskentatoimi laskentatoimi yrittäjät yrittäjyys liiketoimintamallit
topic_facet 20421 Accounting Laskentatoimi abduktiivinen sisällönanalyysi digi- ja sisältömarkkinointi digitaalinen markkinointi johdon laskentatoimi laadullinen haastattelututkimus laskentatoimi liiketoimintamallit nuoret sisäinen laskentatoimi yrittäjyys yrittäjät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75304 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105052618
work_keys_str_mv AT yrjänheikkiilkka johdonlaskentatoiminuortenyrittäjienkeskuudessadigijasisältömarkkinoinnintoimia