Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan työn stressitekijöistä ja niistä selviämisestä.

Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkimme luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ohjattujen luokanopettajaharjoitteluiden stressitekijöistä ja niistä selviämisestä sekä heidän näkemyksiään luokanopettajan työn stressitekijöistä ja stressistä selviytymisen keinoista. Vastauksia tarkastellessam...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Matilainen, Essi, Huhtamäki, Manta-Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75302
_version_ 1826225727630999552
author Matilainen, Essi Huhtamäki, Manta-Sofia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Matilainen, Essi Huhtamäki, Manta-Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Matilainen, Essi Huhtamäki, Manta-Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Matilainen, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkimme luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ohjattujen luokanopettajaharjoitteluiden stressitekijöistä ja niistä selviämisestä sekä heidän näkemyksiään luokanopettajan työn stressitekijöistä ja stressistä selviytymisen keinoista. Vastauksia tarkastellessamme kiinnitimme huomiota siihen, miltä osin opiskelijat ajattelivat näiden tekijöiden eroavan ja miltä osin pysyvän samankaltaisina työelämään siirryttäessä. Aihetta on tärkeä tutkia, koska parhaimmillaan tulokset voivat auttaa luokanopettajakoulutuksen kehittämistä siten, että opiskelijat saavat parempia valmiuksia vastata työelämän stressiin. Tutkimuksemme tuo näkyväksi keinoja, joiden opiskelijat ovat kokeneet auttavan harjoitteluiden stressistä selviämiseen. Toteutimme kvalitatiivisen tutkimuksen haastattelemalla kuutta luokanopettajaopiskelijaa eräästä suomalaisesta yliopistosta. Tutkittavistamme viisi oli naisia ja yksi mies. Analysoimme litteroidun aineiston laadullista sisällönanalyysiä käyttäen. Aineistostamme nousi esiin neljä teemaa, joihin liittyviä asioita opiskelijat mainitsivat sekä harjoitteluiden että luokanopettajan työn yhteydessä mahdollisina stressitekijöinä. Nämä teemat olivat oman riittävyyden kyseenalaistaminen, oppilaisiin liittyvät tekijät, vuorovaikutuksen haasteet ja ajanhallinnan pulmat. Lisäksi haastatteluissa mainittiin asioita vain harjoitteluiden stressitekijöinä tai vain luokanopettajan työn stressitekijöinä. Stressistä selviytymisen keinoista puhuttaessa yhteisiä teemoja harjoitteluissa ja luokanopettajan työssä olivat ohjaajien, vertaisten ja työyhteisön tuki sekä yhteistyö, psyykkaus, ajatusmallit ja itsensä kehittäminen sekä ajankäytön rajaus ja vapaa-aika. Näiden lisäksi haastatteluissa mainittiin asioita vain harjoitteluihin tai vain luokanopettajan työhön liittyvinä stressistä selviytymisen keinoina. Tutkimuksemme perusteella opetusharjoitteluihin ja näkemyksiin luokanopettajan työstä liittyy runsaasti stressitekijöitä. Opiskelijat ovat kuitenkin löytäneet itselleen sopivia stressistä selviytymisen keinoja, kuten sosiaalisen tuen etsimisen sekä ajankäytön rajaamisen, joiden ajattelevat olevan käyttökelpoisia keinoja myös työelämässä.
first_indexed 2021-05-05T20:02:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hankala, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Matilainen, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huhtam\u00e4ki, Manta-Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-05T06:36:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-05T06:36:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75302", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkimme luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ohjattujen luokanopettajaharjoitteluiden stressitekij\u00f6ist\u00e4 ja niist\u00e4 selvi\u00e4misest\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n luokanopettajan ty\u00f6n stressitekij\u00f6ist\u00e4 ja stressist\u00e4 selviytymisen \nkeinoista. Vastauksia tarkastellessamme kiinnitimme huomiota siihen, milt\u00e4 osin opiskelijat ajattelivat n\u00e4iden tekij\u00f6iden eroavan ja milt\u00e4 osin pysyv\u00e4n samankaltaisina ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirrytt\u00e4ess\u00e4. Aihetta on t\u00e4rke\u00e4 tutkia, koska parhaimmillaan tulokset voivat auttaa luokanopettajakoulutuksen kehitt\u00e4mist\u00e4 siten, ett\u00e4 opiskelijat saavat parempia valmiuksia vastata ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n stressiin. Tutkimuksemme tuo n\u00e4kyv\u00e4ksi keinoja, joiden \nopiskelijat ovat kokeneet auttavan harjoitteluiden stressist\u00e4 selvi\u00e4miseen. \nToteutimme kvalitatiivisen tutkimuksen haastattelemalla kuutta luokanopettajaopiskelijaa er\u00e4\u00e4st\u00e4 suomalaisesta yliopistosta. Tutkittavistamme viisi oli naisia ja yksi \nmies. Analysoimme litteroidun aineiston laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\nAineistostamme nousi esiin nelj\u00e4 teemaa, joihin liittyvi\u00e4 asioita opiskelijat mainitsivat sek\u00e4 harjoitteluiden ett\u00e4 luokanopettajan ty\u00f6n yhteydess\u00e4 mahdollisina stressitekij\u00f6in\u00e4. N\u00e4m\u00e4 teemat olivat oman riitt\u00e4vyyden kyseenalaistaminen, oppilaisiin liittyv\u00e4t \ntekij\u00e4t, vuorovaikutuksen haasteet ja ajanhallinnan pulmat. Lis\u00e4ksi haastatteluissa mainittiin asioita vain harjoitteluiden stressitekij\u00f6in\u00e4 tai vain luokanopettajan ty\u00f6n stressitekij\u00f6in\u00e4. Stressist\u00e4 selviytymisen keinoista puhuttaessa yhteisi\u00e4 teemoja harjoitteluissa \nja luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 olivat ohjaajien, vertaisten ja ty\u00f6yhteis\u00f6n tuki sek\u00e4 yhteisty\u00f6, psyykkaus, ajatusmallit ja itsens\u00e4 kehitt\u00e4minen sek\u00e4 ajank\u00e4yt\u00f6n rajaus ja vapaa-aika. \nN\u00e4iden lis\u00e4ksi haastatteluissa mainittiin asioita vain harjoitteluihin tai vain luokanopettajan ty\u00f6h\u00f6n liittyvin\u00e4 stressist\u00e4 selviytymisen keinoina. Tutkimuksemme perusteella opetusharjoitteluihin ja n\u00e4kemyksiin luokanopettajan ty\u00f6st\u00e4 liittyy runsaasti stressitekij\u00f6it\u00e4. Opiskelijat ovat kuitenkin l\u00f6yt\u00e4neet itselleen sopivia stressist\u00e4 selviytymisen keinoja, kuten sosiaalisen tuen etsimisen sek\u00e4 ajank\u00e4yt\u00f6n rajaamisen, joiden ajattelevat olevan k\u00e4ytt\u00f6kelpoisia keinoja my\u00f6s ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-05T06:36:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-05T06:36:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "130", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan ty\u00f6n stressitekij\u00f6ist\u00e4 ja niist\u00e4 selvi\u00e4misest\u00e4.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105052616", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressinhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "selviytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75302
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:25Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/23bb40a7-eeb6-41c7-8ac4-b2d18820632e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105052616.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Matilainen, Essi Huhtamäki, Manta-Sofia Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan työn stressitekijöistä ja niistä selviämisestä. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat opiskelijat stressi stressinhallinta selviytyminen työhyvinvointi hyvinvointi opetusharjoittelu
title Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan työn stressitekijöistä ja niistä selviämisestä.
title_full Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan työn stressitekijöistä ja niistä selviämisestä.
title_fullStr Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan työn stressitekijöistä ja niistä selviämisestä. Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan työn stressitekijöistä ja niistä selviämisestä.
title_full_unstemmed Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan työn stressitekijöistä ja niistä selviämisestä. Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan työn stressitekijöistä ja niistä selviämisestä.
title_short Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan työn stressitekijöistä ja niistä selviämisestä.
title_sort luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan työn stressitekijöistä ja niistä selviämisestä
title_txtP Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan työn stressitekijöistä ja niistä selviämisestä.
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat opiskelijat stressi stressinhallinta selviytyminen työhyvinvointi hyvinvointi opetusharjoittelu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyvinvointi luokanopettajat opetusharjoittelu opiskelijat selviytyminen stressi stressinhallinta työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75302 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105052616
work_keys_str_mv AT matilainenessi luokanopettajaopiskelijoidenkokemuksiajanäkemyksiäohjattujenopettajaharjoitteluid