Die mündliche Sprachkompetenz in den Lehrbüchern Hallo 3! und Spektrum Deutsch B1+ Eine qualitative Lehrbuchanalyse

Suullisen kielitaidon merkitys on korostunut kieltenopetuksessa 1980-luvulta lähtien. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä suomalaisen ja saksalaisen kustantamon oppikirjojen suullisten tehtävien välillä on. Tutkittavina oppikirjoina ovat aikuisil...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75257
_version_ 1826225809755471872
author Väisänen, Maria
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Väisänen, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Väisänen, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Väisänen, Maria
datasource_str_mv jyx
description Suullisen kielitaidon merkitys on korostunut kieltenopetuksessa 1980-luvulta lähtien. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä suomalaisen ja saksalaisen kustantamon oppikirjojen suullisten tehtävien välillä on. Tutkittavina oppikirjoina ovat aikuisille suunnatut oppikirjat: Finn Lecturan Hallo! 3 saksaa aikuisille sekä Schubert Verlag -kustantamon Spektrum Deutsch B1+. Tutkimuksen teoriapohjana toimii suullisen kielitaidon määritelmä sekä suullinen kielitaito vieraan kielen oppitunnilla. Teoriaosuudessa esitellään myös eurooppalainen viitekehys sekä sen asettamat tavoitteet taitotasolle B1. Tutkimuksen metodina käytetään laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa selvisi, että kirjojen suulliset tehtävätyypit ovat hyvin samankaltaisia ja ne esiintyvät myös määrällisesti pitkälti samassa suhteessa. Oppikirjojen välillä voidaan kuitenkin havaita myös joitakin eroja. Spektrum Deutsch B1+ sisältää esimerkiksi huomattavasti enemmän semistrukturoituja tehtäviä, kun taas oppikirjassa Hallo! 3 strukturoidut tehtävät ovat suositumpia. Toisin kuin oppikirjassa Hallo! 3, Spektrum Deutsch B1+ oppikirjassa ei ole ollenkaan pelitehtäviä. Spektrum Deutsch B1+ sisältää puolestaan esitelmätehtäviä, joita oppikirjassa Hallo! 3 ei esiinny. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin oppikirjojen keskustelutehtäviä, sekä näissä tehtävissä keskustelua helpottavia apukeinoja. Sekä keskustelutehtävät että apukeinot ja niiden määrät olivat niin ikään hyvin samankaltaisia. Molemmat oppikirjat tarjoavat jokaista keskustelutehtävää kohden noin kaksi apukeinoa, joskin oppikirjassa Hallo! 3 apukeinoja keskustelun tueksi annetaan hieman enemmän. Tutkimuksessa todettiin myös, että molempien oppikirjojen keskustelutehtävät vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen asettamia tavoitteita taitotasolle B1.
first_indexed 2021-04-30T20:00:40Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Reukauf, Marianne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Linderoos, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-30T10:07:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-30T10:07:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75257", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suullisen kielitaidon merkitys on korostunut kieltenopetuksessa 1980-luvulta l\u00e4htien. T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 suomalaisen ja saksalaisen kustantamon oppikirjojen suullisten teht\u00e4vien v\u00e4lill\u00e4 on. Tutkittavina oppikirjoina ovat aikuisille suunnatut oppikirjat: Finn Lecturan Hallo! 3 saksaa aikuisille sek\u00e4 Schubert Verlag -kustantamon Spektrum Deutsch B1+.\n\nTutkimuksen teoriapohjana toimii suullisen kielitaidon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 sek\u00e4 suullinen kielitaito vieraan kielen oppitunnilla. Teoriaosuudessa esitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s eurooppalainen viitekehys sek\u00e4 sen asettamat tavoitteet taitotasolle B1. Tutkimuksen metodina k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \n\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 kirjojen suulliset teht\u00e4v\u00e4tyypit ovat hyvin samankaltaisia ja ne esiintyv\u00e4t my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti pitk\u00e4lti samassa suhteessa. Oppikirjojen v\u00e4lill\u00e4 voidaan kuitenkin havaita my\u00f6s joitakin eroja. Spektrum Deutsch B1+ sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 esimerkiksi huomattavasti enemm\u00e4n semistrukturoituja teht\u00e4vi\u00e4, kun taas oppikirjassa Hallo! 3 strukturoidut teht\u00e4v\u00e4t ovat suositumpia. Toisin kuin oppikirjassa Hallo! 3, Spektrum Deutsch B1+ oppikirjassa ei ole ollenkaan peliteht\u00e4vi\u00e4. Spektrum Deutsch B1+ sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 puolestaan esitelm\u00e4teht\u00e4vi\u00e4, joita oppikirjassa Hallo! 3 ei esiinny.\n\nLis\u00e4ksi tutkielmassa tarkasteltiin oppikirjojen keskusteluteht\u00e4vi\u00e4, sek\u00e4 n\u00e4iss\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4 keskustelua helpottavia apukeinoja. Sek\u00e4 keskusteluteht\u00e4v\u00e4t ett\u00e4 apukeinot ja niiden m\u00e4\u00e4r\u00e4t olivat niin ik\u00e4\u00e4n hyvin samankaltaisia. Molemmat oppikirjat tarjoavat jokaista keskusteluteht\u00e4v\u00e4\u00e4 kohden noin kaksi apukeinoa, joskin oppikirjassa Hallo! 3 apukeinoja keskustelun tueksi annetaan hieman enemm\u00e4n. Tutkimuksessa todettiin my\u00f6s, ett\u00e4 molempien oppikirjojen keskusteluteht\u00e4v\u00e4t vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen asettamia tavoitteita taitotasolle B1.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-04-30T10:07:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-30T10:07:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimateriaalianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strukturoitu ja semistrukturoitu harjoitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Die m\u00fcndliche Sprachkompetenz in den Lehrb\u00fcchern Hallo 3! und Spektrum Deutsch B1+ : Eine qualitative Lehrbuchanalyse", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104302573", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75257
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:55:57Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bb68bb46-0f07-46fe-98fe-1816536532fd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104302573.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Maria Die mündliche Sprachkompetenz in den Lehrbüchern Hallo 3! und Spektrum Deutsch B1+ : Eine qualitative Lehrbuchanalyse oppimateriaalianalyysi strukturoitu ja semistrukturoitu harjoitus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 suullinen kielitaito oppimateriaali saksan kieli
title Die mündliche Sprachkompetenz in den Lehrbüchern Hallo 3! und Spektrum Deutsch B1+ : Eine qualitative Lehrbuchanalyse
title_full Die mündliche Sprachkompetenz in den Lehrbüchern Hallo 3! und Spektrum Deutsch B1+ : Eine qualitative Lehrbuchanalyse
title_fullStr Die mündliche Sprachkompetenz in den Lehrbüchern Hallo 3! und Spektrum Deutsch B1+ : Eine qualitative Lehrbuchanalyse Die mündliche Sprachkompetenz in den Lehrbüchern Hallo 3! und Spektrum Deutsch B1+ : Eine qualitative Lehrbuchanalyse
title_full_unstemmed Die mündliche Sprachkompetenz in den Lehrbüchern Hallo 3! und Spektrum Deutsch B1+ : Eine qualitative Lehrbuchanalyse Die mündliche Sprachkompetenz in den Lehrbüchern Hallo 3! und Spektrum Deutsch B1+ : Eine qualitative Lehrbuchanalyse
title_short Die mündliche Sprachkompetenz in den Lehrbüchern Hallo 3! und Spektrum Deutsch B1+
title_sort die mündliche sprachkompetenz in den lehrbüchern hallo 3 und spektrum deutsch b1+ eine qualitative lehrbuchanalyse
title_sub Eine qualitative Lehrbuchanalyse
title_txtP Die mündliche Sprachkompetenz in den Lehrbüchern Hallo 3! und Spektrum Deutsch B1+ : Eine qualitative Lehrbuchanalyse
topic oppimateriaalianalyysi strukturoitu ja semistrukturoitu harjoitus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 suullinen kielitaito oppimateriaali saksan kieli
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri oppimateriaali oppimateriaalianalyysi saksan kieli strukturoitu ja semistrukturoitu harjoitus suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75257 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104302573
work_keys_str_mv AT väisänenmaria diemundlichesprachkompetenzindenlehrbuchernhallo3undspektrumdeutschb1+einequalitat