Tekniikan alalla opiskelevien naisten ammatillisen identiteetin diskurssit sukupuoli osana ammatillista identiteettiä

Tämä laadullinen tapaustutkimus tarkastelee miesenemmistöisellä alalla opiskelevien naisten ammatillista identiteettiä ja sukupuolta osana sitä. Suomessa työelämän ja opintojen sukupuolen mukainen jakautuminen eli segregaatio on voimakasta, joten aihe on yhteiskunnallisesti tärkeä. Miesenemmistöisil...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtonen, Maija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75253
Description
Summary:Tämä laadullinen tapaustutkimus tarkastelee miesenemmistöisellä alalla opiskelevien naisten ammatillista identiteettiä ja sukupuolta osana sitä. Suomessa työelämän ja opintojen sukupuolen mukainen jakautuminen eli segregaatio on voimakasta, joten aihe on yhteiskunnallisesti tärkeä. Miesenemmistöisillä aloilla opiskelevia ja työskenteleviä naisia on tutkittu jonkin verran, mutta ei juurikaan ammatillisen koulutuksen kontekstissa, joten tutkimukseni tuo kentälle uutta tietoa. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaisten diskurssien kautta ammatillinen identiteetti rakentuu miesenemmistöisellä alalla opiskelevien naisten puheessa ja miten näitä diskursseja rakennetaan kielellisesti? 2) Mikä sukupuolen merkitys on osana ammatillisen identiteetin diskursseja? Tutkimukseni teoreettisen lähestymistavan muodostavat kriittinen diskurssintutkimus ja systeemis-funktionaalinen kieliteoria. Tutkimukseni keskeisimmät käsitteet ovat ammatillinen identiteetti ja diskurssit. Ammatillinen identiteetti sisältää käsitykset itsestä ammatillisena toimijana (Eteläpelto & Vähäsantanen 2006), ja monikollisella diskurssien käsitteellä viittaan tunnistettaviin ja kiteytyneisiin merkityksellistämisen tapoihin (Pietikäinen & Mäntynen 2019). Haastattelin kolmea voimakkaasti miesenemmistöisellä alalla opiskelevaa naista. Naiset opiskelivat aikuiskoulutuksessa eräässä ammatillisessa oppilaitoksessa. Etsin ja analysoin litteroidusta haastatteluaineistosta keskeiset ammatillista identiteettiä rakentavat diskurssit, jonka jälkeen tarkastelin diskurssien kielellistä rakentumista systeemis-funktionaalisen kieliteorian interpersoonaisen ja ideationaalisen metafunktion valossa. Löytämäni diskurssit ovat fyysisyyden diskurssi, tulevaisuusdiskurssi, oppimisen diskurssi ja naissukupuoli ongelmana -diskurssi. Ammatillinen identiteetti hahmottuu diskursseissa fyysisen työskentelyn ja fyysisten ominaisuuksien, tulevaisuudennäkymien ja oppimiskokemusten kautta. Opiskelijoiden osaaminen kyseenalaistetaan usein heidän sukupuolensa perusteella, jolloin heidän todellinen osaamisensa jää huomiotta.