Inlärningsmotivation och närhet till det svenskspråkiga området studie om motivation och språkval hos sydlappländska ungdomar i Finland

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia läheisellä kohdekielisellä kielialueella on toisen kotimaisen kielen kielenoppimismotivaatioon suomalaisissa lukio-opiskelijoissa. Kohdealueena tutkimuksessa on keskisuuri kunta Suomen Meri Lapissa. Alueelta on noin 30 kilometrin ma...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Knuutila, Janne
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75251
_version_ 1826225808307388416
author Knuutila, Janne
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Knuutila, Janne Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Knuutila, Janne Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Knuutila, Janne
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia läheisellä kohdekielisellä kielialueella on toisen kotimaisen kielen kielenoppimismotivaatioon suomalaisissa lukio-opiskelijoissa. Kohdealueena tutkimuksessa on keskisuuri kunta Suomen Meri Lapissa. Alueelta on noin 30 kilometrin matka Suomen ja Ruotsin väliselle valtionrajalle. Tutkimuksen kohderyhmänä on keskisuuren lukion toisen ja kolmannen vuosikurssin täysi-ikäiset opiskelijat. Tutkimuksen materiaalinkeruumetodina ovat puolistrukturoidut teemahaastattelut, jotka suoritettiin kahtena kolmen henkilön ryhmähaastatteluna. Haastattelut koostuivat n. 15 kysymyksestä, jotka liittyivät haastateltavien opiskeluun ja suhtautumiseen ruotsin kieleen. Haastattelut äänitettiin ja litteroidut aineistot analysoitiin sisällönanalyysin keinoin tutkimuskysymysten valossa. Yksityisyydensuojan takaamiseksi kohdekunnan ja lukion nimi jätetään julkaisematta ja äänitteet tuhottiin analysoinnin jälkeen. Tutkimuskysymykset, joille tutkimus rakentuu, ovat seuraavat: 1. Hyödyntävätkö oppijat kohdekielistä kielialuetta kielenosaamisessaan? 2. Missä määrin haastateltavat käyttävät ruotsia valtionrajan läheisyydessä? 3. Vaikuttaako rajan läheisyys kohdekielen oppimismotivaatioon? Tutkimukseni tulokset osoittavat, että läheinen kohdekielinen kielialue ei merkittävästi lisää motivaatiota ruotsin kielen oppimista kohtaan. Haastateltavien vastauksista käy ilmi, että opettajalla ja kielenopetuksessa käytettävillä työtavoilla on suurempi vaikutus kielenoppimis- ja -opiskelumotivaatioon. Ruotsissa ja eritoten läheisellä kauppa-alueella, Haaparannalla, asioidessa useimmiten käyttökieleksi valikoituu suomi tai englanti. Haastateltavat kokevat, että asioidakseen ruotsiksi esimerkiksi vapaa-ajan ostosten yhteydessä tulisi heidän sanastonsa ja kielikompetenssinsa olla laajempaa.
first_indexed 2021-04-30T20:00:40Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Knuutila, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-30T04:54:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-30T04:54:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75251", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia vaikutuksia l\u00e4heisell\u00e4 kohdekielisell\u00e4 kielialueella on toisen kotimaisen kielen \nkielenoppimismotivaatioon suomalaisissa lukio-opiskelijoissa. Kohdealueena tutkimuksessa on keskisuuri kunta Suomen Meri Lapissa. Alueelta on noin 30 kilometrin matka Suomen ja Ruotsin v\u00e4liselle valtionrajalle. Tutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 on \nkeskisuuren lukion toisen ja kolmannen vuosikurssin t\u00e4ysi-ik\u00e4iset opiskelijat.\nTutkimuksen materiaalinkeruumetodina ovat puolistrukturoidut teemahaastattelut, jotka suoritettiin kahtena kolmen henkil\u00f6n \nryhm\u00e4haastatteluna. Haastattelut koostuivat n. 15 kysymyksest\u00e4, jotka liittyiv\u00e4t haastateltavien opiskeluun ja suhtautumiseen ruotsin \nkieleen. Haastattelut \u00e4\u00e4nitettiin ja litteroidut aineistot analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin tutkimuskysymysten valossa. \nYksityisyydensuojan takaamiseksi kohdekunnan ja lukion nimi j\u00e4tet\u00e4\u00e4n julkaisematta ja \u00e4\u00e4nitteet tuhottiin analysoinnin j\u00e4lkeen.\nTutkimuskysymykset, joille tutkimus rakentuu, ovat seuraavat: 1. Hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 oppijat kohdekielist\u00e4 kielialuetta \nkielenosaamisessaan? 2. Miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin haastateltavat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ruotsia valtionrajan l\u00e4heisyydess\u00e4? 3. Vaikuttaako rajan l\u00e4heisyys \nkohdekielen oppimismotivaatioon?\nTutkimukseni tulokset osoittavat, ett\u00e4 l\u00e4heinen kohdekielinen kielialue ei merkitt\u00e4v\u00e4sti lis\u00e4\u00e4 motivaatiota ruotsin kielen oppimista \nkohtaan. Haastateltavien vastauksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 opettajalla ja kielenopetuksessa k\u00e4ytett\u00e4vill\u00e4 ty\u00f6tavoilla on suurempi vaikutus \nkielenoppimis- ja -opiskelumotivaatioon. Ruotsissa ja eritoten l\u00e4heisell\u00e4 kauppa-alueella, Haaparannalla, asioidessa useimmiten \nk\u00e4ytt\u00f6kieleksi valikoituu suomi tai englanti. Haastateltavat kokevat, ett\u00e4 asioidakseen ruotsiksi esimerkiksi vapaa-ajan ostosten \nyhteydess\u00e4 tulisi heid\u00e4n sanastonsa ja kielikompetenssinsa olla laajempaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-04-30T04:54:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-30T04:54:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "andraspr\u00e5kstill\u00e4gnande", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Inl\u00e4rningsmotivation och n\u00e4rhet till det svenskspr\u00e5kiga omr\u00e5det : studie om motivation och spr\u00e5kval hos sydlappl\u00e4ndska ungdomar i Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104302563", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielivalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75251
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7952efda-c86e-47df-8eef-7606b7c08dae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104302563.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Knuutila, Janne Inlärningsmotivation och närhet till det svenskspråkiga området : studie om motivation och språkval hos sydlappländska ungdomar i Finland andraspråkstillägnande Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli motivaatio kielen oppiminen kielivalinnat
title Inlärningsmotivation och närhet till det svenskspråkiga området : studie om motivation och språkval hos sydlappländska ungdomar i Finland
title_full Inlärningsmotivation och närhet till det svenskspråkiga området : studie om motivation och språkval hos sydlappländska ungdomar i Finland
title_fullStr Inlärningsmotivation och närhet till det svenskspråkiga området : studie om motivation och språkval hos sydlappländska ungdomar i Finland Inlärningsmotivation och närhet till det svenskspråkiga området : studie om motivation och språkval hos sydlappländska ungdomar i Finland
title_full_unstemmed Inlärningsmotivation och närhet till det svenskspråkiga området : studie om motivation och språkval hos sydlappländska ungdomar i Finland Inlärningsmotivation och närhet till det svenskspråkiga området : studie om motivation och språkval hos sydlappländska ungdomar i Finland
title_short Inlärningsmotivation och närhet till det svenskspråkiga området
title_sort inlärningsmotivation och närhet till det svenskspråkiga området studie om motivation och språkval hos sydlappländska ungdomar i finland
title_sub studie om motivation och språkval hos sydlappländska ungdomar i Finland
title_txtP Inlärningsmotivation och närhet till det svenskspråkiga området : studie om motivation och språkval hos sydlappländska ungdomar i Finland
topic andraspråkstillägnande Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli motivaatio kielen oppiminen kielivalinnat
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish andraspråkstillägnande kielen oppiminen kielivalinnat motivaatio ruotsin kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75251 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104302563
work_keys_str_mv AT knuutilajanne inlärningsmotivationochnärhettilldetsvenskspråkigaområdetstudieommotivationochsprå