Inlärningsmotivation och närhet till det svenskspråkiga området studie om motivation och språkval hos sydlappländska ungdomar i Finland

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia läheisellä kohdekielisellä kielialueella on toisen kotimaisen kielen kielenoppimismotivaatioon suomalaisissa lukio-opiskelijoissa. Kohdealueena tutkimuksessa on keskisuuri kunta Suomen Meri Lapissa. Alueelta on noin 30 kilometrin ma...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Knuutila, Janne
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75251
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia läheisellä kohdekielisellä kielialueella on toisen kotimaisen kielen kielenoppimismotivaatioon suomalaisissa lukio-opiskelijoissa. Kohdealueena tutkimuksessa on keskisuuri kunta Suomen Meri Lapissa. Alueelta on noin 30 kilometrin matka Suomen ja Ruotsin väliselle valtionrajalle. Tutkimuksen kohderyhmänä on keskisuuren lukion toisen ja kolmannen vuosikurssin täysi-ikäiset opiskelijat. Tutkimuksen materiaalinkeruumetodina ovat puolistrukturoidut teemahaastattelut, jotka suoritettiin kahtena kolmen henkilön ryhmähaastatteluna. Haastattelut koostuivat n. 15 kysymyksestä, jotka liittyivät haastateltavien opiskeluun ja suhtautumiseen ruotsin kieleen. Haastattelut äänitettiin ja litteroidut aineistot analysoitiin sisällönanalyysin keinoin tutkimuskysymysten valossa. Yksityisyydensuojan takaamiseksi kohdekunnan ja lukion nimi jätetään julkaisematta ja äänitteet tuhottiin analysoinnin jälkeen. Tutkimuskysymykset, joille tutkimus rakentuu, ovat seuraavat: 1. Hyödyntävätkö oppijat kohdekielistä kielialuetta kielenosaamisessaan? 2. Missä määrin haastateltavat käyttävät ruotsia valtionrajan läheisyydessä? 3. Vaikuttaako rajan läheisyys kohdekielen oppimismotivaatioon? Tutkimukseni tulokset osoittavat, että läheinen kohdekielinen kielialue ei merkittävästi lisää motivaatiota ruotsin kielen oppimista kohtaan. Haastateltavien vastauksista käy ilmi, että opettajalla ja kielenopetuksessa käytettävillä työtavoilla on suurempi vaikutus kielenoppimis- ja -opiskelumotivaatioon. Ruotsissa ja eritoten läheisellä kauppa-alueella, Haaparannalla, asioidessa useimmiten käyttökieleksi valikoituu suomi tai englanti. Haastateltavat kokevat, että asioidakseen ruotsiksi esimerkiksi vapaa-ajan ostosten yhteydessä tulisi heidän sanastonsa ja kielikompetenssinsa olla laajempaa.