Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö

Ruudut ovat osa arkeamme. Nuorten ruutujen ääressä käyttämä aika on usein pois aktiivisesta toiminnasta, joka on yhteydessä nuorten fyysiseen aktiivisuuteen. Sosiaalinen media taas toimii yhtenä ruutujen sisältönä. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon urheilua seurassa harr...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tarvainen, Olli
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75250
_version_ 1826225777720426496
author Tarvainen, Olli
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tarvainen, Olli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tarvainen, Olli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tarvainen, Olli
datasource_str_mv jyx
description Ruudut ovat osa arkeamme. Nuorten ruutujen ääressä käyttämä aika on usein pois aktiivisesta toiminnasta, joka on yhteydessä nuorten fyysiseen aktiivisuuteen. Sosiaalinen media taas toimii yhtenä ruutujen sisältönä. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon urheilua seurassa harrastaville nuorilla kertyy ruutuaikaa ja millaista on heidän sosiaalisen median käyttö on. Ruutuaikaa ja sosiaalisen median käyttöä vertailtiin urheiluseurassa harrastavien ja muiden tutkimukseen osallistuneiden välillä. Tutkimuksessa käytettiin LIITU-tutkimuksen valmista aineistoa, joka on kerätty vuonna 2018. Kyseessä on kyselytutkimus. Tutkimukseen osallistuneista (N=3783) nuorista seurassa urheilevia oli 2137 ja ei urheiluseurassa harrastavia 1510. Tutkimuksessa käytetyt kysymykset kohdistuivat nuorten ruutuaikaan, sosiaalisen median käyttöön, liikuntamääriin, seuraharrastamiseen ja sen tasoon, sekä ikään ja sukupuoleen. Aineiston analyysissä tutkimuksessa käytettiin IBM SPSS 24 – ohjelmaa. Tilasto-ohjelman avulla laskettiin prosenttiosuuksia, frekvenssejä ja keskiarvoja. Tutkimuksen tulosten analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia, Khiin neliötestiä (χ2), Varianssianalyysia ja T-testiä. Tutkimustuloksissa havaittiin, että ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö on runsasta myös urheilua seurassa harrastavilla nuorilla. Urheiluseuraharrastaminen näyttäisi kuitenkin vähentävän ruutuaikaa lähinnä niin, ettei ruutuaikasuositus ylity yhtä monena päivänä viikossa kuin verrokki ryhmällä. Keskiöön nousevat urheiluseuraharrastuksen lopettaneet nuoret. Lopettaneet käyttivät sosiaalista mediaa ja ylittivät ruutuaikasuositukset runsaammin verrattuna muihin ryhmiin. Tulokset erosivat muista ryhmistä tilastollisesti merkitsevästi. Kaikkein runsaiten sosiaalista mediaa käyttivät kilpaurheilun lopettaneet ja aktiivisesti urheilevat nuoret. Eri harrastetasojen sisällä (ei kilpailevat, harraste, paikallis/alue ja valtakunnallinen taso) välillä valtakunnallisen tason urheilijoiden sosiaalisen median käyttö oli tilastollisesti merkitsevästi suurempaa, kuin muilla ryhmillä. Tutkimuksen tulosten perusteella urheiluseurassa harrastamisella voitaneen edesauttaa sitä, että viikkoon mahtuu useampia päiviä, jolloin nuoret eivät vietä yli kahta tuntia ruudun ääressä. Urheiluseurat eivät kuitenkaan yksin voi vastata nuorten fyysisen aktiivisuuden määrästä, vaan muilla nuoreen vaikuttavilla tahoilla on myös suuri vastuu. Urheiluseuraharrastaminen oli nuorilla yhteydessä runsaampaan sosiaalisen median käyttöön ja etenkin yhteydenpitoon kavereiden ja ystävien kanssa. Seuraharrastuksen lopettaneilla niin ruutuajan suositusten ylittyminen, kuin sosiaalisen median käytön määrää oli suurempaa. Jos haluamme vähentää näiden molempien määrää, olisi tärkeää saada nuoret pysymään seuraharrastuksissa. Screens are part of our daily lives. The time young people spend in front of the screens is often out of active activity that can reduce their physical activity. Social media, on the other hand, acts as the content of the screens. The purpose of this study was to find out how much screen time is accumulated by young people who are sport club members and what their use of social media is like. The study also looked at their relationship to young people who were not sport club members. The study was carried out by examining the responses of the national LIITU study (Kokko et al. 2019). In this study, the target group was limited to girls and boys who were in lower- and upper comprehensive school and they were or not were active members in sports clubs (N = 3783). The questions used in the study focused on target groups screen time, use of social media, amount of exercise, club activities, age and gender. The research results show that screen time and the use of social media are also abundant among young people who enjoy sports. However, sports club activities have the effect of reducing the screen time mainly so that the screen time recommendation is not exceeded as many days as the control group. The focus is on young people who have finished their sports club hobby. Those who stopped sport club participating used social media and exceeded screen time recommendations more abundantly compared to other groups. The results differed statistically significantly from the other groups. The most abundant social media was used by young people who stopped competing and actively played sports. Within different hobby levels (non-competing, hobby, local / regional, and nationwide), the use of social media by nationwide athletes was statistically significantly higher than for other groups. Based on the results of the study, participating in a sports club should help to accommodate several days a week, when young people do not spend more than two hours in front of the screen. However, sports clubs alone cannot be responsible for the amount of physical activity of young people, but other actors influencing young people also have a great responsibility. Sports club activities were associated with a greater use of social media by young people, and especially with keeping in touch with friends and friends. For those who quit the club hobby, both the screen time recommendations were exceeded and the amount of social media use was higher. If we want to reduce the number of both, it would be important to get young people to stay in club hobbies.
first_indexed 2024-09-11T08:52:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tarvainen, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-30T04:46:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-30T04:46:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75250", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ruudut ovat osa arkeamme. Nuorten ruutujen \u00e4\u00e4ress\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 aika on usein pois aktiivisesta toiminnasta, joka on yhteydess\u00e4 nuorten fyysiseen aktiivisuuteen. Sosiaalinen media taas toimii yhten\u00e4 ruutujen sis\u00e4lt\u00f6n\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon urheilua seurassa harrastaville nuorilla kertyy ruutuaikaa ja millaista on heid\u00e4n sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6 on. Ruutuaikaa ja sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 vertailtiin urheiluseurassa harrastavien ja muiden tutkimukseen osallistuneiden v\u00e4lill\u00e4.\n\nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin LIITU-tutkimuksen valmista aineistoa, joka on ker\u00e4tty vuonna 2018. Kyseess\u00e4 on kyselytutkimus. Tutkimukseen osallistuneista (N=3783) nuorista seurassa urheilevia oli 2137 ja ei urheiluseurassa harrastavia 1510. Tutkimuksessa k\u00e4ytetyt kysymykset kohdistuivat nuorten ruutuaikaan, sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, liikuntam\u00e4\u00e4riin, seuraharrastamiseen ja sen tasoon, sek\u00e4 ik\u00e4\u00e4n ja sukupuoleen. Aineiston analyysiss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin IBM SPSS 24 \u2013 ohjelmaa. Tilasto-ohjelman avulla laskettiin prosenttiosuuksia, frekvenssej\u00e4 ja keskiarvoja. Tutkimuksen tulosten analysoinnissa k\u00e4ytettiin ristiintaulukointia, Khiin neli\u00f6testi\u00e4 (\u03c72), Varianssianalyysia ja T-testi\u00e4.\n\nTutkimustuloksissa havaittiin, ett\u00e4 ruutuaika ja sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6 on runsasta my\u00f6s urheilua seurassa harrastavilla nuorilla. Urheiluseuraharrastaminen n\u00e4ytt\u00e4isi kuitenkin v\u00e4hent\u00e4v\u00e4n ruutuaikaa l\u00e4hinn\u00e4 niin, ettei ruutuaikasuositus ylity yht\u00e4 monena p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 viikossa kuin verrokki ryhm\u00e4ll\u00e4. Keski\u00f6\u00f6n nousevat urheiluseuraharrastuksen lopettaneet nuoret. Lopettaneet k\u00e4yttiv\u00e4t sosiaalista mediaa ja ylittiv\u00e4t ruutuaikasuositukset runsaammin verrattuna muihin ryhmiin. Tulokset erosivat muista ryhmist\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Kaikkein runsaiten sosiaalista mediaa k\u00e4yttiv\u00e4t kilpaurheilun lopettaneet ja aktiivisesti urheilevat nuoret. Eri harrastetasojen sis\u00e4ll\u00e4 (ei kilpailevat, harraste, paikallis/alue ja valtakunnallinen taso) v\u00e4lill\u00e4 valtakunnallisen tason urheilijoiden sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6 oli tilastollisesti merkitsev\u00e4sti suurempaa, kuin muilla ryhmill\u00e4. \n\nTutkimuksen tulosten perusteella urheiluseurassa harrastamisella voitaneen edesauttaa sit\u00e4, ett\u00e4 viikkoon mahtuu useampia p\u00e4ivi\u00e4, jolloin nuoret eiv\u00e4t viet\u00e4 yli kahta tuntia ruudun \u00e4\u00e4ress\u00e4. Urheiluseurat eiv\u00e4t kuitenkaan yksin voi vastata nuorten fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4, vaan muilla nuoreen vaikuttavilla tahoilla on my\u00f6s suuri vastuu. Urheiluseuraharrastaminen oli nuorilla yhteydess\u00e4 runsaampaan sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja etenkin yhteydenpitoon kavereiden ja yst\u00e4vien kanssa. Seuraharrastuksen lopettaneilla niin ruutuajan suositusten ylittyminen, kuin sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 oli suurempaa. Jos haluamme v\u00e4hent\u00e4\u00e4 n\u00e4iden molempien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4, olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada nuoret pysym\u00e4\u00e4n seuraharrastuksissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Screens are part of our daily lives. The time young people spend in front of the screens is often out of active activity that can reduce their physical activity. Social media, on the other hand, acts as the content of the screens. The purpose of this study was to find out how much screen time is accumulated by young people who are sport club members and what their use of social media is like. The study also looked at their relationship to young people who were not sport club members.\n\nThe study was carried out by examining the responses of the national LIITU study (Kokko et al. 2019). In this study, the target group was limited to girls and boys who were in lower- and upper comprehensive school and they were or not were active members in sports clubs (N = 3783). The questions used in the study focused on target groups screen time, use of social media, amount of exercise, club activities, age and gender. \n\nThe research results show that screen time and the use of social media are also abundant among young people who enjoy sports. However, sports club activities have the effect of reducing the screen time mainly so that the screen time recommendation is not exceeded as many days as the control group.\n\nThe focus is on young people who have finished their sports club hobby. Those who stopped sport club participating used social media and exceeded screen time recommendations more abundantly compared to other groups. The results differed statistically significantly from the other groups. The most abundant social media was used by young people who stopped competing and actively played sports. Within different hobby levels (non-competing, hobby, local / regional, and nationwide), the use of social media by nationwide athletes was statistically significantly higher than for other groups.\n\nBased on the results of the study, participating in a sports club should help to accommodate several days a week, when young people do not spend more than two hours in front of the screen. However, sports clubs alone cannot be responsible for the amount of physical activity of young people, but other actors influencing young people also have a great responsibility. Sports club activities were associated with a greater use of social media by young people, and especially with keeping in touch with friends and friends. For those who quit the club hobby, both the screen time recommendations were exceeded and the amount of social media use was higher. If we want to reduce the number of both, it would be important to get young people to stay in club hobbies.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-04-30T04:46:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-30T04:46:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "harrastetaso", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104302562", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruutuaika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu- ja liikuntaseurat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75250
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4bfb86e5-518a-4ec3-a8b5-125e3a0afa43\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104302562.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tarvainen, Olli Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö harrastetaso Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret liikunta sosiaalinen media fyysinen aktiivisuus ruutuaika harrastukset urheilu- ja liikuntaseurat media lapset (ikäryhmät) liikuntaharrastus
title Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö
title_full Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö
title_fullStr Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö
title_full_unstemmed Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö
title_short Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö
title_sort seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö
title_txtP Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö
topic harrastetaso Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret liikunta sosiaalinen media fyysinen aktiivisuus ruutuaika harrastukset urheilu- ja liikuntaseurat media lapset (ikäryhmät) liikuntaharrastus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus harrastetaso harrastukset lapset (ikäryhmät) liikunta liikuntaharrastus media nuoret ruutuaika sosiaalinen media urheilu- ja liikuntaseurat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75250 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104302562
work_keys_str_mv AT tarvainenolli seurassaharrastaviennuortenruutuaikajasosiaalisenmediankäyttö