Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista

Tässä tutkimuksessa selvitettiin työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisopettajien työtapoja ja -välineitä, jotka koetaan tärkeänä työssä jaksamisen kannalta. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä ja aine...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Paukku, Ilari, Lindfors, Onni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75248
_version_ 1826225704120877056
author Paukku, Ilari Lindfors, Onni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paukku, Ilari Lindfors, Onni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paukku, Ilari Lindfors, Onni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paukku, Ilari
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisopettajien työtapoja ja -välineitä, jotka koetaan tärkeänä työssä jaksamisen kannalta. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan erityisopettajaa, jotka työskentelivät isojen kaupunkien alueilla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Erityisopettajien työssä jaksamisen keinot voidaan jakaa työn ymmärrettävyyteen, hallittavuuteen ja merkityksellisyyden kokemuksiin. Työn ymmärrettävyys näyttäytyi oman työnkuvan tuntemisena, oppilaiden tarpeiden ymmärtämisenä sekä omien rajojen ja resurssien tiedostamisena. Työn hallittavuus näkyi ulkoisten ja henkilökohtaisten resurssien hyödyntämisenä oman työn hallinnassa. Lisäksi erityisopettajien kokema työn merkityksellisyys, esimerkiksi omien arvojen mukaisena toimintana, näyttäytyi tärkeänä osana työssä jaksamista. Tutkimustulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien tutkimuksien kanssa. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että työuransa alussa olevilla erityisopettajilla on varsin laaja akateeminen asiantuntijuus, jolla he ylläpitävät työssä jaksamistaan. Tämä tutkimus tarjoaa menetelmiä, joilla erityisopettaja voi helpottaa työssä jaksamistaan, mutta näillä keinoilla ei poisteta rakenteellisia ongelmia ja resurssien puutetta, joihin useat tähänkin tutkimukseen osallistuneet erityisopettajat kaipasivat ratkaisuja.
first_indexed 2021-04-29T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paukku, Ilari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindfors, Onni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-29T12:45:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-29T12:45:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75248", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin ty\u00f6uransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisesta. Tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 erityisopettajien ty\u00f6tapoja ja -v\u00e4lineit\u00e4, jotka koetaan t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen kannalta. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmill\u00e4 ja aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan erityisopettajaa, jotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t isojen kaupunkien alueilla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nErityisopettajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen keinot voidaan jakaa ty\u00f6n ymm\u00e4rrett\u00e4vyyteen, hallittavuuteen ja merkityksellisyyden kokemuksiin. Ty\u00f6n ymm\u00e4rrett\u00e4vyys n\u00e4ytt\u00e4ytyi oman ty\u00f6nkuvan tuntemisena, oppilaiden tarpeiden ymm\u00e4rt\u00e4misen\u00e4 sek\u00e4 omien rajojen ja resurssien tiedostamisena. Ty\u00f6n hallittavuus n\u00e4kyi ulkoisten ja henkil\u00f6kohtaisten resurssien hy\u00f6dynt\u00e4misen\u00e4 oman ty\u00f6n hallinnassa. Lis\u00e4ksi erityisopettajien kokema ty\u00f6n merkityksellisyys, esimerkiksi omien arvojen mukaisena toimintana, n\u00e4ytt\u00e4ytyi t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista.\n\nTutkimustulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien tutkimuksien kanssa. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 ty\u00f6uransa alussa olevilla erityisopettajilla on varsin laaja akateeminen asiantuntijuus, jolla he yll\u00e4pit\u00e4v\u00e4t ty\u00f6ss\u00e4 jaksamistaan. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarjoaa menetelmi\u00e4, joilla erityisopettaja voi helpottaa ty\u00f6ss\u00e4 jaksamistaan, mutta n\u00e4ill\u00e4 keinoilla ei poisteta rakenteellisia ongelmia ja resurssien puutetta, joihin useat t\u00e4h\u00e4nkin tutkimukseen osallistuneet erityisopettajat kaipasivat ratkaisuja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-04-29T12:45:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-29T12:45:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koherenssin tunne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6uransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen keinoista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104292558", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n kuormittavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6kyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75248
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ec23f6b2-13eb-46d5-9e44-1911abb87c6f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104292558.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paukku, Ilari Lindfors, Onni Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista koherenssin tunne Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat työ jaksaminen työhyvinvointi työn kuormittavuus työkyky
title Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista
title_full Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista
title_fullStr Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista
title_full_unstemmed Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista
title_short Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista
title_sort työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista
title_txtP Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista
topic koherenssin tunne Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat työ jaksaminen työhyvinvointi työn kuormittavuus työkyky
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat jaksaminen koherenssin tunne työ työhyvinvointi työkyky työn kuormittavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75248 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104292558
work_keys_str_mv AT paukkuilari työuransaalussaolevienerityisopettajienkokemuksiatyössäjaksamisenkeinoista