Katsaus myynnin johtamisen tilaan suomalaisissa yliopistoissa täydentävän rahoituksen hankinta myynnin johtamisen keinoin

Suomessa on maailman huippua osaamista monella saralla: Puu-, IT-, kemia- ja peliteollisuus vain muutamia nimetäkseni. Olemme maailman onnellisin kansa ja koulujärjestelmämme on maailmalla hyvin arvostettu. Kuka tätä kaikkea myisi? Missä myyntiä ylipäätään opetetaan ja löytyisikö myyntiosaamista ken...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kurki, Lauri
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75221
Description
Summary:Suomessa on maailman huippua osaamista monella saralla: Puu-, IT-, kemia- ja peliteollisuus vain muutamia nimetäkseni. Olemme maailman onnellisin kansa ja koulujärjestelmämme on maailmalla hyvin arvostettu. Kuka tätä kaikkea myisi? Missä myyntiä ylipäätään opetetaan ja löytyisikö myyntiosaamista kenties suomalaisista yliopistoista? Kuitenkin suomalaista osaamista ja ammattilaisia pitäisi myydä ulkomaille, pitäisi samalla Suomeen houkutella koulutettuja ammattilaisia. Suomalaisten yliopistojen täydentävän rahoituksen tarve kasvaa ja yllä olevat aiheet ovat tärkeitä tulevaisuutemme turvaamiseksi. Tästä johtuen tutkittiin tässä pro gradu -tutkielmassa suomalaisten yliopistojen täydentävän rahoituksen hakemista ja löytyykö sen johtamisessa tai toteuttamisessa myynnin ja myynnin johtamisen elementtejä. Elementit olivat jaoteltu kolmeen tasoon: strategia, taktiikka sekä operatiivinen toiminta. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää yliopiston työntekijää sekä johtohenkilöä maalis-huhtikuussa 2020 ja se analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti, että strategisella tasolla yliopistot olivat hyvinkin tarkkaan miettineet toimintaansa. Kuitenkaan kaikki työntekijät eivät sitoutuneet strategiaan tai edes tienneet siitä ja sen sisällöstä. Taktisella tasolla oli havaittavissa hajontaa, varsinkin täydentävän rahoituksen suunnittelussa ja suunnitelman noudattamisessa. Suurimmat puutteet myynnin johtamisen näkökulmasta löytyivät myös päivittäisestä täydentävän rahoituksen hankinnasta, sillä sekä kyvyissä ja motivaatiossa oli huomattavissa puutteita.