La scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde

Kehitysvammaisten lasten sijoittaminen ”normaaleihin” oppimisympäristöihin ja kouluihin on vuosien saatossa kasvanut. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että näin voimme vähentää esimerkiksi lapsen syrjäytymisriskiä yhteiskunnasta. Tämä muutos kouluissa on luonut erilaisia ongelmia niin kouluille ja op...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäkinen, Sanni
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fra
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75220
_version_ 1826225813175926784
author Mäkinen, Sanni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkinen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkinen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkinen, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Kehitysvammaisten lasten sijoittaminen ”normaaleihin” oppimisympäristöihin ja kouluihin on vuosien saatossa kasvanut. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että näin voimme vähentää esimerkiksi lapsen syrjäytymisriskiä yhteiskunnasta. Tämä muutos kouluissa on luonut erilaisia ongelmia niin kouluille ja opettajille kuin oppilaille ja heidän vanhemmilleen. Tässä tutkielmassa perehdymme hiukan syvemmin kehitysvammaisten lasten oikeuksiin Ranskassa ja siihen, miten ranskalaisten lehtien verkkojulkaisuissa on käsitelty näiden lasten koulutustilannetta vuoden 2005 lakimuutosten jälkeen. Tutkimusaineistomme koostuu kolmesta eri ranskalaismedian artikkelista, jotka käsittelevät aihetta eri toimijoiden näkökulmista. Artikkelit ovat julkaistu kolmen eri ranskalaislehden, Le Monden, Le Pointin sekä Le Figaron, verkkojulkaisuissa. Analysoimme aineistoa diskurssianalyysin avulla, sillä se sopii laadullisena tutkimusmetodina artikkeleiden analysoimiseen ja mahdollistaa tulkitsevan sekä kattavan analyysin. Pilkoimme artikkeleita pienempiin osiin ja havaitsimme sitä kautta yleiskuvalle merkityksellisiä tekstikappaleita, joita esitämme analyysikappaleessa. Onko kehitysvammaisten lasten koulutustilannetta kuvailtu negatiivisesti vai toiveikkaasti? Entä millaisen yleiskuvan artikkelit tilanteesta luovat ja miten nämä kuvat lopulta muodostuvat? Tutkittuamme artikkeleita huomasimme, että jokaisella artikkelilla oli melko yhtenevä mielipide kehitysvammaisten lasten koulutuksesta ja sen nykyisestä tilanteesta. Artikkeleissa esiintynyt kritiikki kohdistui lähinnä inkluusion ja integraation toteutumiseen kouluissa. Perheiden, vanhempien ja opettajien ahdistuneisuus sekä huoli olivat toistuvasti esillä. Yleiskuva, jonka artikkeleista saimme, oli näiden tekstinäytteiden perusteella lohduton. Tilanne on hankala kaikille osapuolille ja muutosta vaaditaan, mutta suoranaisia ideoita muutoksen toteuttamiseen ei artikkeleissa mainittu. Le Monde ja Le Point lehtien artikkelit kuvasivat tilannetta sana- ja lausetasolla huomattavasti rikkaammin ja monipuolisemmin kuin artikkeli, joka oli julkaistu Le Figarossa. Yhteenvedossa pohdimme lisäksi, millaiset ulkoiset asiat saattoivat vaikuttaa saamiimme tuloksiin.
first_indexed 2021-04-27T20:03:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-27T10:37:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-27T10:37:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75220", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kehitysvammaisten lasten sijoittaminen \u201dnormaaleihin\u201d oppimisymp\u00e4rist\u00f6ihin ja kouluihin on vuosien saatossa kasvanut. Aiemmat tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 n\u00e4in voimme v\u00e4hent\u00e4\u00e4 esimerkiksi lapsen syrj\u00e4ytymisriski\u00e4 yhteiskunnasta. T\u00e4m\u00e4 muutos kouluissa on luonut erilaisia ongelmia niin kouluille ja opettajille kuin oppilaille ja heid\u00e4n vanhemmilleen. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa perehdymme hiukan syvemmin kehitysvammaisten lasten oikeuksiin Ranskassa ja siihen, miten ranskalaisten lehtien verkkojulkaisuissa on k\u00e4sitelty n\u00e4iden lasten koulutustilannetta vuoden 2005 lakimuutosten j\u00e4lkeen.\nTutkimusaineistomme koostuu kolmesta eri ranskalaismedian artikkelista, jotka k\u00e4sittelev\u00e4t aihetta eri toimijoiden n\u00e4k\u00f6kulmista. Artikkelit ovat julkaistu kolmen eri ranskalaislehden, Le Monden, Le Pointin sek\u00e4 Le Figaron, verkkojulkaisuissa. Analysoimme aineistoa diskurssianalyysin avulla, sill\u00e4 se sopii laadullisena tutkimusmetodina artikkeleiden analysoimiseen ja mahdollistaa tulkitsevan sek\u00e4 kattavan analyysin. Pilkoimme artikkeleita pienempiin osiin ja havaitsimme sit\u00e4 kautta yleiskuvalle merkityksellisi\u00e4 tekstikappaleita, joita esit\u00e4mme analyysikappaleessa. Onko kehitysvammaisten lasten koulutustilannetta kuvailtu negatiivisesti vai toiveikkaasti? Ent\u00e4 millaisen yleiskuvan artikkelit tilanteesta luovat ja miten n\u00e4m\u00e4 kuvat lopulta muodostuvat?\nTutkittuamme artikkeleita huomasimme, ett\u00e4 jokaisella artikkelilla oli melko yhtenev\u00e4 mielipide kehitysvammaisten lasten koulutuksesta ja sen nykyisest\u00e4 tilanteesta. Artikkeleissa esiintynyt kritiikki kohdistui l\u00e4hinn\u00e4 inkluusion ja integraation toteutumiseen kouluissa. Perheiden, vanhempien ja opettajien ahdistuneisuus sek\u00e4 huoli olivat toistuvasti esill\u00e4. Yleiskuva, jonka artikkeleista saimme, oli n\u00e4iden tekstin\u00e4ytteiden perusteella lohduton. Tilanne on hankala kaikille osapuolille ja muutosta vaaditaan, mutta suoranaisia ideoita muutoksen toteuttamiseen ei artikkeleissa mainittu. Le Monde ja Le Point lehtien artikkelit kuvasivat tilannetta sana- ja lausetasolla huomattavasti rikkaammin ja monipuolisemmin kuin artikkeli, joka oli julkaistu Le Figarossa. Yhteenvedossa pohdimme lis\u00e4ksi, millaiset ulkoiset asiat saattoivat vaikuttaa saamiimme tuloksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-04-27T10:37:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-27T10:37:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "discours", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "les \u00e9l\u00e8ves handicap\u00e9s", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "La scolarisation des \u00e9l\u00e8ves handicap\u00e9s et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104272530", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitysvammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75220
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c306993e-e2ee-43b5-ab67-aa4a8cbf3e6e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104272530.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Sanni La scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde discours les élèves handicapés Romaaninen filologia Romance Philology 307 koulut kehitysvammaiset diskurssianalyysi inkluusio diskurssi
title La scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde
title_full La scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde
title_fullStr La scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde La scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde
title_full_unstemmed La scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde La scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde
title_short La scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde
title_sort la scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du point du figaro et du monde
title_txtP La scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde
topic discours les élèves handicapés Romaaninen filologia Romance Philology 307 koulut kehitysvammaiset diskurssianalyysi inkluusio diskurssi
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology discours diskurssi diskurssianalyysi inkluusio kehitysvammaiset koulut les élèves handicapés
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75220 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104272530
work_keys_str_mv AT mäkinensanni lascolarisationdeseleveshandicapesetsontraitementdanstroisarticlesdupointdufigaroet