Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin

Vanhemmuustyylejä ja isompien koululaisten hyvinvointia on tutkittu paljon. Vanhemmuustyylien yhdistäminen pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvinvointiin on kuitenkin jäänyt tutkimuksissa vähemmälle huomiolle. Pienillä oppilailla tarkoitan tässä tutkimuksessa koulupolun alkupäässä, ensimmäise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suninen, Salli-Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75196
_version_ 1826225712475930624
author Suninen, Salli-Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suninen, Salli-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suninen, Salli-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suninen, Salli-Maria
datasource_str_mv jyx
description Vanhemmuustyylejä ja isompien koululaisten hyvinvointia on tutkittu paljon. Vanhemmuustyylien yhdistäminen pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvinvointiin on kuitenkin jäänyt tutkimuksissa vähemmälle huomiolle. Pienillä oppilailla tarkoitan tässä tutkimuksessa koulupolun alkupäässä, ensimmäisestä kolmanteen luokkaan olevia oppilaita ja sosioemotionaalista hyvin-vointia tarkastelen oppilaan prososiaalisuuden, kaverisuhteiden ja tunne-elämän ongelmien kautta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä on vanhemmuus-tyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvinvointiin. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena valmista, vuosina 2006–2016 kerättyä Alkuportaat -pitkittäistutkimuksen aineistoa analysoiden. Analyysimenetelminä käytettiin parittaista t-testiä, Pearsonin korrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysia. Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että vanhemmuustyylit ovat melko pysyviä ja niillä on yhteyttä pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvinvointiin. Tuloksista kuitenkin ilmeni, että vaikka vanhemmuustyyleillä on yhteyttä oppilaan sosioemotionaaliseen hyvinvointiin, ne eivät juurikaan selitä sosioemotionaalista hyvinvointia kolmannen luokan keväällä. Tutkimuksen johtopäätöksenä voisi todeta, että vaikka vanhemmuuden merkitys pienen oppilaan elämään on valtaisa, se ei yksinään selitä oppilaan sosioemotionaalista hyvinvointia, joka voi koostua monesta eri osasta. Tutkimus antaakin aihetta hedelmällisiin jatkotutkimuksiin esimerkiksi siitä, mitkä hyvinvointia selittävät tekijät todellisuudessa ovat.
first_indexed 2021-04-26T20:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suninen, Salli-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-26T10:34:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-26T10:34:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75196", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vanhemmuustyylej\u00e4 ja isompien koululaisten hyvinvointia on tutkittu paljon. Vanhemmuustyylien yhdist\u00e4minen pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvinvointiin on kuitenkin j\u00e4\u00e4nyt tutkimuksissa v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. Pienill\u00e4 oppilailla tarkoitan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa koulupolun alkup\u00e4\u00e4ss\u00e4, ensimm\u00e4isest\u00e4 kolmanteen luokkaan olevia oppilaita ja sosioemotionaalista hyvin-vointia tarkastelen oppilaan prososiaalisuuden, kaverisuhteiden ja tunne-el\u00e4m\u00e4n ongelmien kautta. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mik\u00e4 on vanhemmuus-tyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvinvointiin. Tutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 tutkimuksena valmista, vuosina 2006\u20132016 ker\u00e4tty\u00e4 Alkuportaat -pitkitt\u00e4istutkimuksen aineistoa analysoiden. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin parittaista t-testi\u00e4, Pearsonin korrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysia.\nTutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, ett\u00e4 vanhemmuustyylit ovat melko pysyvi\u00e4 ja niill\u00e4 on yhteytt\u00e4 pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvinvointiin. Tuloksista kuitenkin ilmeni, ett\u00e4 vaikka vanhemmuustyyleill\u00e4 on yhteytt\u00e4 oppilaan sosioemotionaaliseen hyvinvointiin, ne eiv\u00e4t juurikaan selit\u00e4 sosioemotionaalista hyvinvointia kolmannen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4.\n Tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voisi todeta, ett\u00e4 vaikka vanhemmuuden merkitys pienen oppilaan el\u00e4m\u00e4\u00e4n on valtaisa, se ei yksin\u00e4\u00e4n selit\u00e4 oppilaan sosioemotionaalista hyvinvointia, joka voi koostua monesta eri osasta. Tutkimus antaakin aihetta hedelm\u00e4llisiin jatkotutkimuksiin esimerkiksi siit\u00e4, mitk\u00e4 hyvinvointia selitt\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t todellisuudessa ovat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-04-26T10:34:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-26T10:34:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmuustyylit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prososiaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaverisuhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4n ongelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104262490", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75196
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e02f7d2c-3e8a-4b7a-a98c-5a49f4dd16da\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104262490.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suninen, Salli-Maria Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin vanhemmuustyylit sosioemotionaalinen hyvinvointi prososiaalisuus kaverisuhteet tunne-elämän ongelmat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tunne-elämä vanhemmuus hyvinvointi oppilaat vanhemmat tutkimus henkinen hyvinvointi
title Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin
title_full Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin
title_fullStr Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin
title_full_unstemmed Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin
title_short Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin
title_sort vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin
title_txtP Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin
topic vanhemmuustyylit sosioemotionaalinen hyvinvointi prososiaalisuus kaverisuhteet tunne-elämän ongelmat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tunne-elämä vanhemmuus hyvinvointi oppilaat vanhemmat tutkimus henkinen hyvinvointi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education henkinen hyvinvointi hyvinvointi kaverisuhteet oppilaat prososiaalisuus sosioemotionaalinen hyvinvointi tunne-elämä tunne-elämän ongelmat tutkimus vanhemmat vanhemmuus vanhemmuustyylit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75196 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104262490
work_keys_str_mv AT suninensallimaria vanhemmuustyylienyhteyspientenoppilaidensosioemotionaaliseenhyvintointiin