Varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa

Kuulovammaisuus saattaa lisätä riskiä lapsen kehityksen viivästymille. Näillä lapsilla ilmenee usein haasteita erityisesti vuorovaikutuksessa ja sosiaalisissa taidoissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien käyttämiä keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutuksessa....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lantela, Ella
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75195
_version_ 1828193058155397120
author Lantela, Ella
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lantela, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lantela, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lantela, Ella
datasource_str_mv jyx
description Kuulovammaisuus saattaa lisätä riskiä lapsen kehityksen viivästymille. Näillä lapsilla ilmenee usein haasteita erityisesti vuorovaikutuksessa ja sosiaalisissa taidoissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien käyttämiä keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutuksessa. Lisäksi tarkasteltiin lasten sosiaalisia taitoja ja vertaissuhteita sekä varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaisen lapsen vuorovaikutusta lasten välisissä sosiaalisissa tilanteissa lapsiryhmässä. Tämä laadullinen tutkimus oli luonteeltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin varhaiskasvatuksen ammattilaisilta sähköisellä kyselylomakkeella avoimin kysymyksin. Kyselyyn vastasi yhteensä 24 varhaiskasvatuksen työntekijää, joilla oli kokemusta kuulovammaisen lapsen tukemisesta. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan kuulovammaisten lasten sosiaaliset taidot nähtiin vaihtelevina. Joillain lapsilla taidot olivat kehittyneet ikätasoisesti, ja toisilla taas oli haasteita vuorovaikutustilanteissa. Lasten sosiaaliset taidot näyttäytyivät erityisesti leikissä ja leikkiin liittymisessä. Kuulovammaisten lasten vuorovaikutusta vertaisten kanssa tuettiin monin eri tavoin. Tärkeiksi tekijöiksi havaittiin aikuisen tuki arjen tilanteissa, ympäristötekijöiden muokkaaminen sekä kommunikoinnin tukimenetelmien ja apuvälineiden käyttäminen yhdessä. Kuulovammaisuus on ilmiö, johon varhaiskasvattajat suhtautuvat positiivisesti. Kasvattajilla on monipuolisia keinoja tukea lapsia heidän tarpeidensa mukaisesti. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia lasten omia ajatuksia varhaiskasvatuksestaan, jotta voitaisiin saada laajempi kuva tukitoimien onnistumisesta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sume, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lantela, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-26T10:30:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-26T10:30:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75195", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuulovammaisuus saattaa lis\u00e4t\u00e4 riski\u00e4 lapsen kehityksen viiv\u00e4stymille. N\u00e4ill\u00e4 lapsilla ilmenee usein haasteita erityisesti vuorovaikutuksessa ja sosiaalisissa taidoissa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvattajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutuksessa. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin lasten sosiaalisia taitoja ja vertaissuhteita sek\u00e4 varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaisen lapsen vuorovaikutusta lasten v\u00e4lisiss\u00e4 sosiaalisissa tilanteissa lapsiryhm\u00e4ss\u00e4. T\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus oli luonteeltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin varhaiskasvatuksen ammattilaisilta s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella avoimin kysymyksin. Kyselyyn vastasi yhteens\u00e4 24 varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4, joilla oli kokemusta kuulovammaisen lapsen tukemisesta. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tulosten mukaan kuulovammaisten lasten sosiaaliset taidot n\u00e4htiin vaihtelevina. Joillain lapsilla taidot olivat kehittyneet ik\u00e4tasoisesti, ja toisilla taas oli haasteita vuorovaikutustilanteissa. Lasten sosiaaliset taidot n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t erityisesti leikiss\u00e4 ja leikkiin liittymisess\u00e4. Kuulovammaisten lasten vuorovaikutusta vertaisten kanssa tuettiin monin eri tavoin. T\u00e4rkeiksi tekij\u00f6iksi havaittiin aikuisen tuki arjen tilanteissa, ymp\u00e4rist\u00f6tekij\u00f6iden muokkaaminen sek\u00e4 kommunikoinnin tukimenetelmien ja apuv\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00e4minen yhdess\u00e4. Kuulovammaisuus on ilmi\u00f6, johon varhaiskasvattajat suhtautuvat positiivisesti. Kasvattajilla on monipuolisia keinoja tukea lapsia heid\u00e4n tarpeidensa mukaisesti. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia lasten omia ajatuksia varhaiskasvatuksestaan, jotta voitaisiin saada laajempi kuva tukitoimien onnistumisesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-04-26T10:30:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-26T10:30:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulovammainen lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulovammaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutuksen tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104262489", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuulovammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75195
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:27Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/45c6445d-786f-48a3-a749-ad2105db4845\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104262489.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lantela, Ella Varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa kuulovammainen lapsi kuulovammaisuus vuorovaikutuksen tukeminen Erityispedagogiikka Special Education 101 kuulovammaiset varhaiskasvatus sosiaaliset taidot vuorovaikutus
title Varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa
title_full Varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa
title_fullStr Varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa Varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa
title_full_unstemmed Varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa Varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa
title_short Varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa
title_sort varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa
title_txtP Varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa
topic kuulovammainen lapsi kuulovammaisuus vuorovaikutuksen tukeminen Erityispedagogiikka Special Education 101 kuulovammaiset varhaiskasvatus sosiaaliset taidot vuorovaikutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kuulovammainen lapsi kuulovammaiset kuulovammaisuus sosiaaliset taidot varhaiskasvatus vuorovaikutuksen tukeminen vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75195 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104262489
work_keys_str_mv AT lantelaella varhaiskasvattajienkeinojatukeakuulovammaistalastavuorovaikutustilanteissa