Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat riittävää perehdytystä ja miten he kokevat perehdytyksen merkityksen työhön sitoutumisessa. Tutkimukseen osallistui 43 varhaiskasvatuksen opettajaa vastaamalla sähköiseen kyselylomakkeeseen vuoden 2020 syys-lo...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heikkinen, Annika, Kemppinen, Julia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75186
_version_ 1828193058144911360
author Heikkinen, Annika Kemppinen, Julia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikkinen, Annika Kemppinen, Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikkinen, Annika Kemppinen, Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikkinen, Annika
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat riittävää perehdytystä ja miten he kokevat perehdytyksen merkityksen työhön sitoutumisessa. Tutkimukseen osallistui 43 varhaiskasvatuksen opettajaa vastaamalla sähköiseen kyselylomakkeeseen vuoden 2020 syys-lokakuun aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin diskurssianalyysillä. Tulosten perusteella perehdytys näyttäytyi riittävänä silloin, kun siinä otetaan huomioon olosuhteisiin, yksilöllistämiseen ja ohjeistuksellisuuteen liittyvät seikat. Olosuhteisiin liittyvää puhetta varhaiskasvatuksen opettajat tuottivat vastauksissaan eniten, jolloin voidaan todeta varhaiskasvatuksen opettajien merkityksellistävän perehdytyksen riittävyyttä erityisesti olosuhteisiin liittyvien tekijöiden kautta, joita he puheessaan kuvasivat työympäristöön, työyhteisöön, toimintatapoihin sekä aikaan liittyvinä. Riittävää perehdytystä kuvattiin useissa vastauksissa työhön sitoutumisen edellytyksenä. Tutkimuksemme tulosten perusteella voidaankin sanoa, että kun perehdytys on riittävää, vahvistaa se varhaiskasvatuksen opettajien tunneperäistä ja normatiivista sitoutumista. Perehdytyksen ollessa huonoa tai olematonta, syntyy varhaiskasvatuksen opettajille jatkuvuusperäistä sitoutumista.
first_indexed 2021-04-26T20:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ukkonen-Mikkola, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kemppinen, Julia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-26T09:22:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-26T09:22:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75186", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 perehdytyst\u00e4 ja miten he kokevat perehdytyksen merkityksen ty\u00f6h\u00f6n sitoutumisessa. Tutkimukseen osallistui 43 varhaiskasvatuksen opettajaa vastaamalla s\u00e4hk\u00f6iseen kyselylomakkeeseen vuoden 2020 syys-lokakuun aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin diskurssianalyysill\u00e4. \nTulosten perusteella perehdytys n\u00e4ytt\u00e4ytyi riitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 silloin, kun siin\u00e4 otetaan huomioon olosuhteisiin, yksil\u00f6llist\u00e4miseen ja ohjeistuksellisuuteen liittyv\u00e4t seikat. Olosuhteisiin liittyv\u00e4\u00e4 puhetta varhaiskasvatuksen opettajat tuottivat vastauksissaan eniten, jolloin voidaan todeta varhaiskasvatuksen opettajien merkityksellist\u00e4v\u00e4n perehdytyksen riitt\u00e4vyytt\u00e4 erityisesti olosuhteisiin liittyvien tekij\u00f6iden kautta, joita he puheessaan kuvasivat ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n, ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n, toimintatapoihin sek\u00e4 aikaan liittyvin\u00e4. \nRiitt\u00e4v\u00e4\u00e4 perehdytyst\u00e4 kuvattiin useissa vastauksissa ty\u00f6h\u00f6n sitoutumisen edellytyksen\u00e4. Tutkimuksemme tulosten perusteella voidaankin sanoa, ett\u00e4 kun perehdytys on riitt\u00e4v\u00e4\u00e4, vahvistaa se varhaiskasvatuksen opettajien tunneper\u00e4ist\u00e4 ja normatiivista sitoutumista. Perehdytyksen ollessa huonoa tai olematonta, syntyy varhaiskasvatuksen opettajille jatkuvuusper\u00e4ist\u00e4 sitoutumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-04-26T09:22:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-26T09:22:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perehdytys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6h\u00f6n sitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Riitt\u00e4v\u00e4 perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6h\u00f6n sitoutumisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104262480", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perehdytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75186
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:32Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b5fe9730-09a2-490a-b186-739631210893\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104262480.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkinen, Annika Kemppinen, Julia Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa perehdytys työhön sitoutuminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 perehdyttäminen varhaiskasvatus sitoutuminen varhaiskasvatuksen opettajat työhyvinvointi
title Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa
title_full Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa
title_fullStr Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa
title_full_unstemmed Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa
title_short Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa
title_sort riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa
title_txtP Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa
topic perehdytys työhön sitoutuminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 perehdyttäminen varhaiskasvatus sitoutuminen varhaiskasvatuksen opettajat työhyvinvointi
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus perehdyttäminen perehdytys sitoutuminen työhyvinvointi työhön sitoutuminen varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75186 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104262480
work_keys_str_mv AT heikkinenannika riittäväperehdytysjasenmerkitysvarhaiskasvatuksenopettajantyöhönsitoutumisessa