Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat riittävää perehdytystä ja miten he kokevat perehdytyksen merkityksen työhön sitoutumisessa. Tutkimukseen osallistui 43 varhaiskasvatuksen opettajaa vastaamalla sähköiseen kyselylomakkeeseen vuoden 2020 syys-lokakuun aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin diskurssianalyysillä.
Tulosten perusteella perehdytys näyttäytyi riittävänä silloin, kun siinä otetaan huomioon olosuhteisiin, yksilöllistämiseen ja ohjeistuksellisuuteen liittyvät seikat. Olosuhteisiin liittyvää puhetta varhaiskasvatuksen opettajat tuottivat vastauksissaan eniten, jolloin voidaan todeta varhaiskasvatuksen opettajien merkityksellistävän perehdytyksen riittävyyttä erityisesti olosuhteisiin liittyvien tekijöiden kautta, joita he puheessaan kuvasivat työympäristöön, työyhteisöön, toimintatapoihin sekä aikaan liittyvinä.
Riittävää perehdytystä kuvattiin useissa vastauksissa työhön sitoutumisen edellytyksenä. Tutkimuksemme tulosten perusteella voidaankin sanoa, että kun perehdytys on riittävää, vahvistaa se varhaiskasvatuksen opettajien tunneperäistä ja normatiivista sitoutumista. Perehdytyksen ollessa huonoa tai olematonta, syntyy varhaiskasvatuksen opettajille jatkuvuusperäistä sitoutumista.
|