Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö

Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyötä tehdään ja miten osapuolet arvioivat yhteistyötä, jotta esimerkiksi kasvatusalan sekä lastensuojelun ammattilaiset voisivat soveltaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hyytiäinen, Sanni, Chafagi, Jasmin
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75159
_version_ 1828193058129182720
author Hyytiäinen, Sanni Chafagi, Jasmin
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hyytiäinen, Sanni Chafagi, Jasmin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hyytiäinen, Sanni Chafagi, Jasmin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hyytiäinen, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyötä tehdään ja miten osapuolet arvioivat yhteistyötä, jotta esimerkiksi kasvatusalan sekä lastensuojelun ammattilaiset voisivat soveltaa tuloksia tulevaisuudessa ja näin tukea sijoitettujen lasten hyvinvointia ja koulunkäyntiä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimusote on fenomenologinen. Aineisto kerättiin joulukuussa 2020 haastattelemalla viittä eri puolella Suomea työskentelevää alakoulun erityisluokanopettajaa ja viittä lastensuojelulaitoksen työntekijää kahdesta eri yksiköstä. Haastattelut olivat luonteeltaan teemahaastatteluita ja analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyö osapuolten välillä oli hyvin vaihtelevaa ja painottui haasteiden kuvailuun, eikä selkeää yhteistä toimintamallia ollut. Yhteistyössä haastavana nähtiin rakenteelliset tekijät, tiedonkulun ongelmat, näkemyserot, lapsen koulunkäynnin tukeminen laitoksessa sekä se, jos yhteistyö ei ollut avointa. Toimivaa yhteistyöstä teki moniammatillinen yhteistyö, toimiva yhteydenpito osapuolten välillä, aktiivinen osallistuminen sekä ymmärrys lapsen vaikeasta tilanteesta. Osapuolet pitivät toimivaa yhteistyötä merkityksellisenä. Tämän tutkimuksen perusteella toimivan yhteistyön kannalta tärkeää on, että tiedonkulku toimii osapuolten välillä, vastuualueet ovat selkeästi määritelty, yhteistyötä tehdään moniammatillisesti ja osapuolten välillä vallitsee yhteinen ymmärrys yhteistyön tärkeydestä sekä lapsen tilanteesta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyyti\u00e4inen, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Chafagi, Jasmin", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-22T04:54:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-22T04:54:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75159", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli tutkia alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten ty\u00f6ntekij\u00f6iden v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten yhteisty\u00f6t\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n ja miten osapuolet arvioivat yhteisty\u00f6t\u00e4, jotta esimerkiksi kasvatusalan sek\u00e4 lastensuojelun ammattilaiset voisivat soveltaa tuloksia tulevaisuudessa ja n\u00e4in tukea sijoitettujen lasten hyvinvointia ja koulunk\u00e4ynti\u00e4. \nTutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimusote on fenomenologinen. Aineisto ker\u00e4ttiin joulukuussa 2020 haastattelemalla viitt\u00e4 eri puolella Suomea ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 alakoulun erityisluokanopettajaa ja viitt\u00e4 lastensuojelulaitoksen ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4 kahdesta eri yksik\u00f6st\u00e4. Haastattelut olivat luonteeltaan teemahaastatteluita ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \nTutkimuksen tulosten mukaan yhteisty\u00f6 osapuolten v\u00e4lill\u00e4 oli hyvin vaihtelevaa ja painottui haasteiden kuvailuun, eik\u00e4 selke\u00e4\u00e4 yhteist\u00e4 toimintamallia ollut. Yhteisty\u00f6ss\u00e4 haastavana n\u00e4htiin rakenteelliset tekij\u00e4t, tiedonkulun ongelmat, n\u00e4kemyserot, lapsen koulunk\u00e4ynnin tukeminen laitoksessa sek\u00e4 se, jos yhteisty\u00f6 ei ollut avointa. Toimivaa yhteisty\u00f6st\u00e4 teki moniammatillinen yhteisty\u00f6, toimiva yhteydenpito osapuolten v\u00e4lill\u00e4, aktiivinen osallistuminen sek\u00e4 ymm\u00e4rrys lapsen vaikeasta tilanteesta. Osapuolet pitiv\u00e4t toimivaa yhteisty\u00f6t\u00e4 merkityksellisen\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella toimivan yhteisty\u00f6n kannalta t\u00e4rke\u00e4\u00e4 on, ett\u00e4 tiedonkulku toimii osapuolten v\u00e4lill\u00e4, vastuualueet ovat selke\u00e4sti m\u00e4\u00e4ritelty, yhteisty\u00f6t\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n moniammatillisesti ja osapuolten v\u00e4lill\u00e4 vallitsee yhteinen ymm\u00e4rrys yhteisty\u00f6n t\u00e4rkeydest\u00e4 sek\u00e4 lapsen tilanteesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-22T04:54:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-22T04:54:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten ty\u00f6ntekij\u00f6iden v\u00e4linen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104222458", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sijoitetut lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelulaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75159
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:25Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/57c6b373-6a56-48db-bb51-f6c6ce409f12\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104222458.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyytiäinen, Sanni Chafagi, Jasmin Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö moniammatillinen yhteistyö Erityispedagogiikka Special Education 101 koulut sijoitetut lapset yhteistyö lastensuojelu moniammatillisuus lastensuojelulaitokset alakoulu
title Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö
title_full Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö
title_fullStr Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö
title_full_unstemmed Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö
title_short Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö
title_sort alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö
title_txtP Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö
topic moniammatillinen yhteistyö Erityispedagogiikka Special Education 101 koulut sijoitetut lapset yhteistyö lastensuojelu moniammatillisuus lastensuojelulaitokset alakoulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu koulut lastensuojelu lastensuojelulaitokset moniammatillinen yhteistyö moniammatillisuus sijoitetut lapset yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75159 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104222458
work_keys_str_mv AT hyytiäinensanni alakoulunopettajienjalastensuojelulaitostentyöntekijöidenvälinenyhteistyö