Lukiolaisten tiedot, virhekäsitykset ja tunteet aiheena tautia-aiheuttavat virukset ja rokotteet

Virukset ovat vakava globaali terveysuhka. Kilpajuoksu viruksia vastaan edellyttää jokaiselta ihmiseltä tietoon pohjautuvia tekoja ja valintoja. Kun tiedetään, millainen tietopohja taudinaiheuttajista nuorilla on Suomessa, osataan biologian opetusta kohdentaa entistä paremmin. Tässä tutkimuksessa se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakala, Sanna
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75149
_version_ 1828193058122891264
author Hakala, Sanna
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakala, Sanna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakala, Sanna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakala, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Virukset ovat vakava globaali terveysuhka. Kilpajuoksu viruksia vastaan edellyttää jokaiselta ihmiseltä tietoon pohjautuvia tekoja ja valintoja. Kun tiedetään, millainen tietopohja taudinaiheuttajista nuorilla on Suomessa, osataan biologian opetusta kohdentaa entistä paremmin. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, olivatko lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tiedot viruksista, rokotteista ja COVID-19-pandemiasta tieteellisen tiedon mukaisia ja millaisia mahdollisia virhekäsityksiä opiskelijoilla esiintyi. Lisäksi tutkittiin, millaisia tunteita pandemia oli opiskelijoissa herättänyt. Kuusi lukiolaisryhmää vastasi sähköiseen kyselyyn ja heidän opettajiaan haastateltiin. Tulosten mukaan lukiolaisten tiedot virusten biologiasta ja rokotteista oli vaihtelevaa. Kohtalaisen hyvin tunnettiin viruksen rakenteeseen, ominaisuuksiin ja rokotteisiin liittyviä asioita, mutta huomattavasti heikommin viruksen ja solun vuorovaikutusta sekä virusten lisääntymistä. Virhekäsityksiä esiintyi erityisesti virusten tunkeutumistavan ja lisääntymisen sekä rokotteiden toiminnan ymmärtämisessä. Opiskelijoiden käsitykset COVID-19-pandemiasta vastasivat suurelta osin tieteellistä tietoa. Pandemia oli herättänyt nuorissa pääasiassa turhautumista, ärsyyntyneisyyttä, huolta ja ahdistusta mutta myös toivoa. Lukion syventävillä kursseilla olisi syytä kiinnittää huomiota erityisesti viruksia ja rokotteita koskeviin virhekäsityksiin, sillä ne saattavat rajoittaa aiheeseen liittyvän tieteellisen tiedon ymmärtämistä ja omaksumista tulevaisuudessa. The viruses pose a serious global health threat. The arms race against viruses demands evidence-based actions and choices from everyone. When it is known what kind of knowledge today’s youth have on such topics, biology teaching can be more focused in the future. The aim of this study was to find out whether high school first year students’ knowledge about viruses, vaccines and the COVID-19 pandemic was based on scientific facts and what kinds of potential misconceptions they had. The aim was also to study what kinds of feelings the pandemic had caused among the students. Six high school groups answered an internet-based questionnaire and their biology teachers were interviewed. The results showed that the students’ knowledge on the biology of viruses and vaccines was variable. The students had fairly good knowledge on the structure and characteristics of viruses and vaccines but clearly weaker knowledge on interaction between viruses and cells and viral replication. Common misconceptions were related to e.g. viral penetration and replication and the function of vaccines. The students’ understanding on the COVID-19 pandemic mostly coincided with scientific facts. The pandemic had caused feelings of frustration, irritation, worry and anxiety, but also hope. In high schools, more attention should be paid on common misconceptions about viruses and vaccines because those can restrict understanding and absorption of new scientific knowledge about viruses and vaccines in the future.
first_indexed 2021-04-21T20:02:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haimi, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakala, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-21T06:58:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-21T06:58:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75149", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virukset ovat vakava globaali terveysuhka. Kilpajuoksu viruksia vastaan edellytt\u00e4\u00e4 jokaiselta ihmiselt\u00e4 tietoon pohjautuvia tekoja ja valintoja. Kun tiedet\u00e4\u00e4n, millainen tietopohja taudinaiheuttajista nuorilla on Suomessa, osataan biologian opetusta kohdentaa entist\u00e4 paremmin. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, olivatko lukion ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijoiden tiedot viruksista, rokotteista ja COVID-19-pandemiasta tieteellisen tiedon mukaisia ja millaisia mahdollisia virhek\u00e4sityksi\u00e4 opiskelijoilla esiintyi. Lis\u00e4ksi tutkittiin, millaisia tunteita pandemia oli opiskelijoissa her\u00e4tt\u00e4nyt. Kuusi lukiolaisryhm\u00e4\u00e4 vastasi s\u00e4hk\u00f6iseen kyselyyn ja heid\u00e4n opettajiaan haastateltiin. Tulosten mukaan lukiolaisten tiedot virusten biologiasta ja rokotteista oli vaihtelevaa. Kohtalaisen hyvin tunnettiin viruksen rakenteeseen, ominaisuuksiin ja rokotteisiin liittyvi\u00e4 asioita, mutta huomattavasti heikommin viruksen ja solun vuorovaikutusta sek\u00e4 virusten lis\u00e4\u00e4ntymist\u00e4. Virhek\u00e4sityksi\u00e4 esiintyi erityisesti virusten tunkeutumistavan ja lis\u00e4\u00e4ntymisen sek\u00e4 rokotteiden toiminnan ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4. Opiskelijoiden k\u00e4sitykset COVID-19-pandemiasta vastasivat suurelta osin tieteellist\u00e4 tietoa. Pandemia oli her\u00e4tt\u00e4nyt nuorissa p\u00e4\u00e4asiassa turhautumista, \u00e4rsyyntyneisyytt\u00e4, huolta ja ahdistusta mutta my\u00f6s toivoa. Lukion syvent\u00e4vill\u00e4 kursseilla olisi syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota erityisesti viruksia ja rokotteita koskeviin virhek\u00e4sityksiin, sill\u00e4 ne saattavat rajoittaa aiheeseen liittyv\u00e4n tieteellisen tiedon ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja omaksumista tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The viruses pose a serious global health threat. The arms race against viruses demands evidence-based actions and choices from everyone. When it is known what kind of knowledge today\u2019s youth have on such topics, biology teaching can be more focused in the future. The aim of this study was to find out whether high school first year students\u2019 knowledge about viruses, vaccines and the COVID-19 pandemic was based on scientific facts and what kinds of potential misconceptions they had. The aim was also to study what kinds of feelings the pandemic had caused among the students. Six high school groups answered an internet-based questionnaire and their biology teachers were interviewed. The results showed that the students\u2019 knowledge on the biology of viruses and vaccines was variable. The students had fairly good knowledge on the structure and characteristics of viruses and vaccines but clearly weaker knowledge on interaction between viruses and cells and viral replication. Common misconceptions were related to e.g. viral penetration and replication and the function of vaccines. The students\u2019 understanding on the COVID-19 pandemic mostly coincided with scientific facts. The pandemic had caused feelings of frustration, irritation, worry and anxiety, but also hope. In high schools, more attention should be paid on common misconceptions about viruses and vaccines because those can restrict understanding and absorption of new scientific knowledge about viruses and vaccines in the future.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-21T06:58:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-21T06:58:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CRI-indeksi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konstruktivistinen oppimisk\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukiolaisten tiedot, virhek\u00e4sitykset ja tunteet : aiheena tautia-aiheuttavat virukset ja rokotteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104212448", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennakkotiedot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rokotteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taudinaiheuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pandemiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75149
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:26Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bc5778e0-82c4-45de-8b76-e461e72d8144\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104212448.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakala, Sanna Lukiolaisten tiedot, virhekäsitykset ja tunteet : aiheena tautia-aiheuttavat virukset ja rokotteet CRI-indeksi konstruktivistinen oppimiskäsitys Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 ennakkotiedot COVID-19 virukset opiskelijat rokotteet biologia taudinaiheuttajat lukiolaiset pandemiat tunteet
title Lukiolaisten tiedot, virhekäsitykset ja tunteet : aiheena tautia-aiheuttavat virukset ja rokotteet
title_full Lukiolaisten tiedot, virhekäsitykset ja tunteet : aiheena tautia-aiheuttavat virukset ja rokotteet
title_fullStr Lukiolaisten tiedot, virhekäsitykset ja tunteet : aiheena tautia-aiheuttavat virukset ja rokotteet Lukiolaisten tiedot, virhekäsitykset ja tunteet : aiheena tautia-aiheuttavat virukset ja rokotteet
title_full_unstemmed Lukiolaisten tiedot, virhekäsitykset ja tunteet : aiheena tautia-aiheuttavat virukset ja rokotteet Lukiolaisten tiedot, virhekäsitykset ja tunteet : aiheena tautia-aiheuttavat virukset ja rokotteet
title_short Lukiolaisten tiedot, virhekäsitykset ja tunteet
title_sort lukiolaisten tiedot virhekäsitykset ja tunteet aiheena tautia aiheuttavat virukset ja rokotteet
title_sub aiheena tautia-aiheuttavat virukset ja rokotteet
title_txtP Lukiolaisten tiedot, virhekäsitykset ja tunteet : aiheena tautia-aiheuttavat virukset ja rokotteet
topic CRI-indeksi konstruktivistinen oppimiskäsitys Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 ennakkotiedot COVID-19 virukset opiskelijat rokotteet biologia taudinaiheuttajat lukiolaiset pandemiat tunteet
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus COVID-19 CRI-indeksi Teacher education programme in Biology biologia ennakkotiedot konstruktivistinen oppimiskäsitys lukiolaiset opiskelijat pandemiat rokotteet taudinaiheuttajat tunteet virukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75149 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104212448
work_keys_str_mv AT hakalasanna lukiolaistentiedotvirhekäsityksetjatunteetaiheenatautiaaiheuttavatviruksetjarokottee