Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys teoreettinen tarkastelu

Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella viiden eri viisausmallin sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden keskinäistä suhdetta. Tutkimus toteutettiin teoreettisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin vertailevaa analyysiä. Tutkimus kohdistui kolmeen tutkimuskysymykseen. En...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Maunula, Juho-Pekka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75147
_version_ 1826225724020752384
author Maunula, Juho-Pekka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Maunula, Juho-Pekka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Maunula, Juho-Pekka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Maunula, Juho-Pekka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella viiden eri viisausmallin sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden keskinäistä suhdetta. Tutkimus toteutettiin teoreettisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin vertailevaa analyysiä. Tutkimus kohdistui kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä tutkittiin tutkimukseen valittujen viisausmallien käsitteiden määritelmiä. Toisessa tutkimuskysymyksessä tutkittiin Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden käsitteiden määritelmiä. Kolmannessa tutkimuskysymyksessä tarkasteltiin neljän erilaisen teoreettisen suhteen kautta viisausmallien sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen käsitteitä vertailemalla käsitteiden määritelmiä keskenään. Tutkimuksessa havaittiin, että viisausmallien sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden käsitteet liittyvät yksilön kokemuksiin sekä yksilön ajatteluun, tunteisiin ja vuorovaikutukseen sosiaalisessa ympäristössä ja näiden keskinäisiin yhteyksiin. Näiden kautta yksilö tulee laajemmin tiedostavaksi ja sen kautta ymmärtää maailman moninaisuutta sekä omaa ja maailman rajallisuutta. Tutkimuksessa havaittiin teorioiden välillä käsitteellistä samankaltaisuutta. Yksilö näkee oman ja maailman rajallisuuden oppimismahdollisuutena. Tämän tutkimuksen keskeinen johtopäätös viisauden teoreettisten mallien sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden suhteesta on, että kummatkin pyrkivät kuvailemaan, miten yksilö kykenee näkemään oman ajattelunsa ja tunteensa suhteessa omiin kokemuksiinsa ja sosiaaliseen ympäristöönsä. Näin yksilö ymmärtää maailman sekä itsensä moninaisuuden ja rajallisuuden. Samalla hän näkee tämän rajallisuuden sekä moninaisuuden kehittymis- ja oppimismahdollisuutena.
first_indexed 2024-09-11T08:50:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tynj\u00e4l\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kallio, Eeva", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Maunula, Juho-Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-21T06:52:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-21T06:52:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75147", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella viiden eri viisausmallin sek\u00e4 Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden keskin\u00e4ist\u00e4 suhdetta. Tutkimus toteutettiin teoreettisena tutkimuksena, jossa menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin vertailevaa analyysi\u00e4.\n\nTutkimus kohdistui kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensimm\u00e4isess\u00e4 tutkimuskysymyksess\u00e4 tutkittiin tutkimukseen valittujen viisausmallien k\u00e4sitteiden m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4. Toisessa tutkimuskysymyksess\u00e4 tutkittiin Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden k\u00e4sitteiden m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4. Kolmannessa tutkimuskysymyksess\u00e4 tarkasteltiin nelj\u00e4n erilaisen teoreettisen suhteen kautta viisausmallien sek\u00e4 Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen k\u00e4sitteit\u00e4 vertailemalla k\u00e4sitteiden m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 kesken\u00e4\u00e4n. \n\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 viisausmallien sek\u00e4 Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden k\u00e4sitteet liittyv\u00e4t yksil\u00f6n kokemuksiin sek\u00e4 yksil\u00f6n ajatteluun, tunteisiin ja vuorovaikutukseen sosiaalisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ja n\u00e4iden keskin\u00e4isiin yhteyksiin. N\u00e4iden kautta yksil\u00f6 tulee laajemmin tiedostavaksi ja sen kautta ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 maailman moninaisuutta sek\u00e4 omaa ja maailman rajallisuutta. Tutkimuksessa havaittiin teorioiden v\u00e4lill\u00e4 k\u00e4sitteellist\u00e4 samankaltaisuutta. Yksil\u00f6 n\u00e4kee oman ja maailman rajallisuuden oppimismahdollisuutena. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen keskeinen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s viisauden teoreettisten mallien sek\u00e4 Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden suhteesta on, ett\u00e4 kummatkin pyrkiv\u00e4t kuvailemaan, miten yksil\u00f6 kykenee n\u00e4kem\u00e4\u00e4n oman ajattelunsa ja tunteensa suhteessa omiin kokemuksiinsa ja sosiaaliseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6ns\u00e4. N\u00e4in yksil\u00f6 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 maailman sek\u00e4 itsens\u00e4 moninaisuuden ja rajallisuuden. Samalla h\u00e4n n\u00e4kee t\u00e4m\u00e4n rajallisuuden sek\u00e4 moninaisuuden kehittymis- ja oppimismahdollisuutena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-21T06:52:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-21T06:52:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teoria-analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsekriittinen reflektio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emansipatorinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laaja-alainen tietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viisauden ja aikuisen oppimisen v\u00e4linen yhteys : teoreettinen tarkastelu", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104212446", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viisaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teoriat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatustiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teoreettinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75147
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:31Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e021e444-3760-49eb-8eaa-3f4de7df6581\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104212446.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Maunula, Juho-Pekka Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu teoria-analyysi itsekriittinen reflektio emansipatorinen oppiminen laaja-alainen tietoisuus Aikuiskasvatus Adult Education 102 oppiminen aikuiset viisaus vuorovaikutus käsitteet teoriat tunteet kasvatustiede teoreettinen tutkimus
title Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu
title_full Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu
title_fullStr Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu
title_full_unstemmed Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu
title_short Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys
title_sort viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys teoreettinen tarkastelu
title_sub teoreettinen tarkastelu
title_txtP Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu
topic teoria-analyysi itsekriittinen reflektio emansipatorinen oppiminen laaja-alainen tietoisuus Aikuiskasvatus Adult Education 102 oppiminen aikuiset viisaus vuorovaikutus käsitteet teoriat tunteet kasvatustiede teoreettinen tutkimus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus aikuiset emansipatorinen oppiminen itsekriittinen reflektio kasvatustiede käsitteet laaja-alainen tietoisuus oppiminen teoreettinen tutkimus teoria-analyysi teoriat tunteet viisaus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75147 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104212446
work_keys_str_mv AT maunulajuhopekka viisaudenjaaikuisenoppimisenvälinenyhteysteoreettinentarkastelu