The gender of shaving the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements

Sukupuoliroolit ja niiden muutokset ovat nykypäivänä yhä suuremmassa roolissa niin jokapäiväisessä elämässä kuin mediasssa. Sukupuoliroolit ovat myös selkeästi nähtävillä mainonnassa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kolmea Gilleten mainoskuvaa, tarkoituksena analysoida niissä näkyviä sukupuoliroole...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hasanen, Annika
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75145
_version_ 1826225802937630720
author Hasanen, Annika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hasanen, Annika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hasanen, Annika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hasanen, Annika
datasource_str_mv jyx
description Sukupuoliroolit ja niiden muutokset ovat nykypäivänä yhä suuremmassa roolissa niin jokapäiväisessä elämässä kuin mediasssa. Sukupuoliroolit ovat myös selkeästi nähtävillä mainonnassa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kolmea Gilleten mainoskuvaa, tarkoituksena analysoida niissä näkyviä sukupuolirooleja ja stereotypioita joita sukupuoleen usein liitetään. Tutkimuksessa on käytetty tukena Fairclough’n ja Kressin ja Van Leeuwenin teorioita mainosanalyysistä, sekä tarkemmin Goffmanin ja Litosselitin töitä analysoitaessa sukupuolirooleja näissä valituissa mainoksissa. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata kysymyksiin siitä, millaisia sukupuolirooleja näissä mainoksissa on nähtävillä, sekä myös arvioida sitä millainen merkitys näiden sukupuoliroolien olemassaololla on näissä mainoskuvissa. Mainosanalyysin perusteella sukupuoliroolit ovat hyvin vahvasti läsnä mainonnassa. Yksi tärkeimmistä huomioista tässä tutkimuksessa oli se, että naiset yleensä kuvataan hyvin feminiinisessä roolissa, ja miehet maskuliinisessa roolissa. Miehet ja naiset siis kuvataan vahvasti toisiensa vastakohtina. Mainokset ja mainontatavat ovat vuosien varrella kehittyneet ja muuttuneet, mutta huolimatta tästä kehityksestä sukupuolirooleja sekä stereotypioita käytetään yhä mainontataktiikkana.
first_indexed 2021-04-21T20:02:52Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "McVeigh, Joseph", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hasanen, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-21T06:46:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-21T06:46:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75145", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sukupuoliroolit ja niiden muutokset ovat nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 yh\u00e4 suuremmassa roolissa niin jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 kuin mediasssa. Sukupuoliroolit ovat my\u00f6s selke\u00e4sti n\u00e4ht\u00e4vill\u00e4 mainonnassa. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan kolmea Gilleten mainoskuvaa, tarkoituksena analysoida niiss\u00e4 n\u00e4kyvi\u00e4 sukupuolirooleja ja stereotypioita joita sukupuoleen usein liitet\u00e4\u00e4n. Tutkimuksessa on k\u00e4ytetty tukena Fairclough\u2019n ja Kressin ja Van Leeuwenin teorioita mainosanalyysist\u00e4, sek\u00e4 tarkemmin Goffmanin ja Litosselitin t\u00f6it\u00e4 analysoitaessa sukupuolirooleja n\u00e4iss\u00e4 valituissa mainoksissa. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata kysymyksiin siit\u00e4, millaisia sukupuolirooleja n\u00e4iss\u00e4 mainoksissa on n\u00e4ht\u00e4vill\u00e4, sek\u00e4 my\u00f6s arvioida sit\u00e4 millainen merkitys n\u00e4iden sukupuoliroolien olemassaololla on n\u00e4iss\u00e4 mainoskuvissa. Mainosanalyysin perusteella sukupuoliroolit ovat hyvin vahvasti l\u00e4sn\u00e4 mainonnassa. Yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 huomioista t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oli se, ett\u00e4 naiset yleens\u00e4 kuvataan hyvin feminiinisess\u00e4 roolissa, ja miehet maskuliinisessa roolissa. Miehet ja naiset siis kuvataan vahvasti toisiensa vastakohtina. Mainokset ja mainontatavat ovat vuosien varrella kehittyneet ja muuttuneet, mutta huolimatta t\u00e4st\u00e4 kehityksest\u00e4 sukupuolirooleja sek\u00e4 stereotypioita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yh\u00e4 mainontataktiikkana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-21T06:46:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-21T06:46:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "advertisement analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gender stereotypes", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The gender of shaving : the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104212444", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoliroolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "discourse analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender roles", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "advertising", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "advertisements", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75145
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/611c6abc-cfd4-4cd9-a034-6467b412c5f0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104212444.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hasanen, Annika The gender of shaving : the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements advertisement analysis gender stereotypes Englannin kieli English 301 diskurssianalyysi sukupuoliroolit mainonta sukupuoli mainokset discourse analysis gender roles advertising gender advertisements
title The gender of shaving : the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements
title_full The gender of shaving : the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements
title_fullStr The gender of shaving : the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements The gender of shaving : the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements
title_full_unstemmed The gender of shaving : the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements The gender of shaving : the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements
title_short The gender of shaving
title_sort gender of shaving the depiction of gender roles and stereotypes in gillette s advertisements
title_sub the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements
title_txtP The gender of shaving : the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements
topic advertisement analysis gender stereotypes Englannin kieli English 301 diskurssianalyysi sukupuoliroolit mainonta sukupuoli mainokset discourse analysis gender roles advertising gender advertisements
topic_facet 301 Englannin kieli English advertisement analysis advertisements advertising discourse analysis diskurssianalyysi gender gender roles gender stereotypes mainokset mainonta sukupuoli sukupuoliroolit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75145 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104212444
work_keys_str_mv AT hasanenannika genderofshavingthedepictionofgenderrolesandstereotypesingillettesadvertisements AT hasanenannika thegenderofshavingthedepictionofgenderrolesandstereotypesingillettesadvertisements