Erityisopetusta etänä erityisopettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja osallisuuden toteuttamisesta etäopetuksessa.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä etäopetukseen siirtymisellä keväällä 2020 oli tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämiselle ja osallisuuden toteuttamiselle erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota erilaisia ratkaisumalleja toimivan j...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vilén, Tiina, Nissinen, Aleksi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75098
_version_ 1826225711469297664
author Vilén, Tiina Nissinen, Aleksi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vilén, Tiina Nissinen, Aleksi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vilén, Tiina Nissinen, Aleksi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vilén, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä etäopetukseen siirtymisellä keväällä 2020 oli tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämiselle ja osallisuuden toteuttamiselle erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota erilaisia ratkaisumalleja toimivan ja tukea tarvitsevia oppilaita osallistavan etäopetuksen kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla ala- ja yläkoulun erityisopettajia, jotka olivat toimineet kevään 2020 aikana erityisopettajina etäopetuksessa. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän erityisopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksessa havaittiin, että erityisopettajat toteuttivat etäopetusta keskenään hyvin samankaltaisin opetustavoin- ja menetelmin. Tukea tarvitseville oppilaille järjestetty etäopetus toteutettiin pääsääntöisesti yhdistelemällä verkkokokous- ja videoneuvottelujärjestelmillä toteutettuja oppitunteja ja oppimisalustoja hyödyntävää itsenäistä työskentelyä. Oppisisällöissä ja opetusmenetelmissä ei tapahtunut suuria muutoksia lähiopetukseen verrattuna. Erityisopettajat kuvasivat toteuttaneensa tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuutta etäopetuksessa edistämällä oppilaiden kuulluksi tulemista, mahdollistamalla yhteisöllisyyden toteutumisen ja huomioimalla oppilaiden osaamisen ja vahvuudet. Tutkimuksessa selvisi, että tukea tarvitsevia oppilaiden osallisuuden huomioiva etäopetus edellyttää opettajan ja oppilaiden välistä yhteistyötä ja neuvonpitoa sekä erityisopettajalta kykyä ottaa huomioon erilaisten oppilaiden näkemykset ja tarpeet. Tukea tarvitsevien oppilaiden etäopetusta on tutkittu verrattain vähän, joten tutkimus tuo kouluja ja opetusta käsittelevän yhteiskunnallisen keskustelun tueksi uutta tutkittua tietoa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vil\u00e9n, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nissinen, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-19T05:19:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-19T05:19:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75098", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 et\u00e4opetukseen siirtymisell\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 oli tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen j\u00e4rjest\u00e4miselle ja osallisuuden toteuttamiselle erityisopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota erilaisia ratkaisumalleja toimivan ja tukea tarvitsevia oppilaita osallistavan et\u00e4opetuksen kehitt\u00e4miseksi. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla ala- ja yl\u00e4koulun erityisopettajia, jotka olivat toimineet kev\u00e4\u00e4n 2020 aikana erityisopettajina et\u00e4opetuksessa. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4n erityisopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 erityisopettajat toteuttivat et\u00e4opetusta kesken\u00e4\u00e4n hyvin samankaltaisin opetustavoin- ja menetelmin. Tukea tarvitseville oppilaille j\u00e4rjestetty et\u00e4opetus toteutettiin p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti yhdistelem\u00e4ll\u00e4 verkkokokous- ja videoneuvotteluj\u00e4rjestelmill\u00e4 toteutettuja oppitunteja ja oppimisalustoja hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4\u00e4 itsen\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6skentely\u00e4. Oppisis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 ja opetusmenetelmiss\u00e4 ei tapahtunut suuria muutoksia l\u00e4hiopetukseen verrattuna. Erityisopettajat kuvasivat toteuttaneensa tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuutta et\u00e4opetuksessa edist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 oppilaiden kuulluksi tulemista, mahdollistamalla yhteis\u00f6llisyyden toteutumisen ja huomioimalla oppilaiden osaamisen ja vahvuudet. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 tukea tarvitsevia oppilaiden osallisuuden huomioiva et\u00e4opetus edellytt\u00e4\u00e4 opettajan ja oppilaiden v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 ja neuvonpitoa sek\u00e4 erityisopettajalta kyky\u00e4 ottaa huomioon erilaisten oppilaiden n\u00e4kemykset ja tarpeet. Tukea tarvitsevien oppilaiden et\u00e4opetusta on tutkittu verrattain v\u00e4h\u00e4n, joten tutkimus tuo kouluja ja opetusta k\u00e4sittelev\u00e4n yhteiskunnallisen keskustelun tueksi uutta tutkittua tietoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-19T05:19:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-19T05:19:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopetusta et\u00e4n\u00e4 : erityisopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen j\u00e4rjest\u00e4misest\u00e4 ja osallisuuden toteuttamisesta et\u00e4opetuksessa.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104192403", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75098
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6090572f-6fa7-42f1-ba7e-48e8bf2f2e52\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104192403.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vilén, Tiina Nissinen, Aleksi Erityisopetusta etänä : erityisopettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja osallisuuden toteuttamisesta etäopetuksessa. Erityispedagogiikka Special Education 101 etäopetus osallisuus erityisopetus
title Erityisopetusta etänä : erityisopettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja osallisuuden toteuttamisesta etäopetuksessa.
title_full Erityisopetusta etänä : erityisopettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja osallisuuden toteuttamisesta etäopetuksessa.
title_fullStr Erityisopetusta etänä : erityisopettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja osallisuuden toteuttamisesta etäopetuksessa. Erityisopetusta etänä : erityisopettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja osallisuuden toteuttamisesta etäopetuksessa.
title_full_unstemmed Erityisopetusta etänä : erityisopettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja osallisuuden toteuttamisesta etäopetuksessa. Erityisopetusta etänä : erityisopettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja osallisuuden toteuttamisesta etäopetuksessa.
title_short Erityisopetusta etänä
title_sort erityisopetusta etänä erityisopettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja osallisuuden toteuttamisesta etäopetuksessa
title_sub erityisopettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja osallisuuden toteuttamisesta etäopetuksessa.
title_txtP Erityisopetusta etänä : erityisopettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja osallisuuden toteuttamisesta etäopetuksessa.
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 etäopetus osallisuus erityisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus etäopetus osallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75098 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104192403
work_keys_str_mv AT vilentiina erityisopetustaetänäerityisopettajiennäkemyksiätukeatarvitsevienoppilaidenopetuksenjä