“Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign

Meemit ovat tärkeä ja keskeinen osa internet-kulttuuria, ja viime vuosina niitä on alettu käyttää myös markkinoinnin ja poliittisen vaikuttamisen työkaluina. Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa meemit ovat olleet iso osa vaaleista käytävää nettikeskustelua jo vuoden 2008 vaaleista asti. Vuoden 2020 p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tolonen, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75096
_version_ 1826225810239913984
author Tolonen, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tolonen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tolonen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tolonen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Meemit ovat tärkeä ja keskeinen osa internet-kulttuuria, ja viime vuosina niitä on alettu käyttää myös markkinoinnin ja poliittisen vaikuttamisen työkaluina. Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa meemit ovat olleet iso osa vaaleista käytävää nettikeskustelua jo vuoden 2008 vaaleista asti. Vuoden 2020 presidentinvaaleissa Michael Bloomberg, yksi demokraattipuolueen presidenttiehdokkaista, toi meemit osaksi vaalikampanjaansa sponsoroimalla Instagramin suosittuja meemitilejä julkaisemaan humoristisia meemejä itsestään ja vaalikampanjastaan sadoille tuhansille seuraajilleen. Sponsoroitujen meemien motiivina oli epäaktiivisen, nuoren äänestäjäkunnan tavoittaminen sosiaalisen median kautta. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta, minkälaisia humoristisia teemoja vaalikampanjan meemeistä löytyi, ja minkälaista kuvaa niillä pyrittiin luomaan Michael Bloombergistä. Lisäksi tutkielma pyrki analysoimaan sitä, millaisen vastaanoton meemit saivat internet-yleisön keskuudessa ja miksi. Tutkimustulokset osoittivat, että meemeissä toistuvia humoristisia aiheita olivat Bloombergin ikä, varallisuus, pyynnöt auttaa vaalikampanjassa, tekninen osaamattomuus, sekä epätoivo saavuttaa suosiota ja sopeutua internet-yhteisön joukkoon. Lisäksi meemeissä oli metatekstisiä elementtejä kuten sisällön teeman sopiminen kyseisen meemitilin teemaan, ja meemit meemien sisässä. Meemien tarkoituksena oli selkeästi luoda itseironinen ja hauska kuva Bloombergistä. Instagram-yleisön vastaanotto oli kuitenkin laajalti negatiivinen, ja kritisoinnin kohteeksi joutuivat Bloombergin lisäksi erityisesti meemejä postanneet vaikuttajat eli meemitilien omistajat. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista nähdä, että jos ja kun meemeillä toteutettua vaalikampanjointia tulee lisää, voivatko tällaiset kampanjat olla myös menestyviä, vai onko epäautenttisilla, sponsoroiduilla meemeillä mahdotonta ostaa sosiaalisen median käyttäjien suosiota.
first_indexed 2021-04-19T20:00:43Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "McVeigh, Joseph", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tolonen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-19T05:14:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-19T05:14:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75096", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Meemit ovat t\u00e4rke\u00e4 ja keskeinen osa internet-kulttuuria, ja viime vuosina niit\u00e4 on alettu k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s markkinoinnin ja poliittisen vaikuttamisen ty\u00f6kaluina. Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa meemit ovat olleet iso osa vaaleista k\u00e4yt\u00e4v\u00e4\u00e4 nettikeskustelua jo vuoden 2008 vaaleista asti. Vuoden 2020 presidentinvaaleissa Michael Bloomberg, yksi demokraattipuolueen presidenttiehdokkaista, toi meemit osaksi vaalikampanjaansa sponsoroimalla Instagramin suosittuja meemitilej\u00e4 julkaisemaan humoristisia meemej\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n ja vaalikampanjastaan sadoille tuhansille seuraajilleen. Sponsoroitujen meemien motiivina oli ep\u00e4aktiivisen, nuoren \u00e4\u00e4nest\u00e4j\u00e4kunnan tavoittaminen sosiaalisen median kautta.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tutkia aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin kautta, mink\u00e4laisia humoristisia teemoja vaalikampanjan meemeist\u00e4 l\u00f6ytyi, ja mink\u00e4laista kuvaa niill\u00e4 pyrittiin luomaan Michael Bloombergist\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkielma pyrki analysoimaan sit\u00e4, millaisen vastaanoton meemit saivat internet-yleis\u00f6n keskuudessa ja miksi. \nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 meemeiss\u00e4 toistuvia humoristisia aiheita olivat Bloombergin ik\u00e4, varallisuus, pyynn\u00f6t auttaa vaalikampanjassa, tekninen osaamattomuus, sek\u00e4 ep\u00e4toivo saavuttaa suosiota ja sopeutua internet-yhteis\u00f6n joukkoon. Lis\u00e4ksi meemeiss\u00e4 oli metatekstisi\u00e4 elementtej\u00e4 kuten sis\u00e4ll\u00f6n teeman sopiminen kyseisen meemitilin teemaan, ja meemit meemien sis\u00e4ss\u00e4. Meemien tarkoituksena oli selke\u00e4sti luoda itseironinen ja hauska kuva Bloombergist\u00e4. Instagram-yleis\u00f6n vastaanotto oli kuitenkin laajalti negatiivinen, ja kritisoinnin kohteeksi joutuivat Bloombergin lis\u00e4ksi erityisesti meemej\u00e4 postanneet vaikuttajat eli meemitilien omistajat. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista n\u00e4hd\u00e4, ett\u00e4 jos ja kun meemeill\u00e4 toteutettua vaalikampanjointia tulee lis\u00e4\u00e4, voivatko t\u00e4llaiset kampanjat olla my\u00f6s menestyvi\u00e4, vai onko ep\u00e4autenttisilla, sponsoroiduilla meemeill\u00e4 mahdotonta ostaa sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00e4jien suosiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-19T05:14:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-19T05:14:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cCan you make me a meme that lets the younger generation know I\u2019m the cool candidate?\u201d : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104192401", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "meemit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "presidentinvaalit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "memes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "presidential elections", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital culture", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "influencing", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75096
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2e6ba618-10e4-4bdd-a565-300dfc5b94b8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104192401.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tolonen, Anni “Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign Englannin kieli English 301 meemit sosiaalinen media presidentinvaalit digitaalinen kulttuuri vaikuttaminen memes social media presidential elections digital culture influencing
title “Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign
title_full “Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign
title_fullStr “Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign “Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign
title_full_unstemmed “Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign “Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign
title_short “Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?”
title_sort can you make me a meme that lets the younger generation know i m the cool candidate analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign
title_sub analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign
title_txtP “Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign
topic Englannin kieli English 301 meemit sosiaalinen media presidentinvaalit digitaalinen kulttuuri vaikuttaminen memes social media presidential elections digital culture influencing
topic_facet 301 Englannin kieli English digitaalinen kulttuuri digital culture influencing meemit memes presidential elections presidentinvaalit social media sosiaalinen media vaikuttaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75096 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104192401
work_keys_str_mv AT tolonenanni canyoumakemeamemethatletstheyoungergenerationknowimthecoolcandidateanalysisofsponsor