International masters’ students’ perceptions on the development of their employability

Tämä tutkimus käsittelee kansainvälisten maisteriopiskelijoiden näkemyksiä omasta tutkinnostaan, työllisyydestään, sen kehittämisestä sekä tulevaisuuden näkemyksistään suhteessa tutkintoonsa. Tarkoituksena tutkimuksessa on pyrkiä ymmärtämään minkälaisiin rooleihin kansanväliset opiskelijat asettavat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mattila, Lilja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75075
_version_ 1828193058092482560
author Mattila, Lilja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mattila, Lilja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mattila, Lilja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mattila, Lilja
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus käsittelee kansainvälisten maisteriopiskelijoiden näkemyksiä omasta tutkinnostaan, työllisyydestään, sen kehittämisestä sekä tulevaisuuden näkemyksistään suhteessa tutkintoonsa. Tarkoituksena tutkimuksessa on pyrkiä ymmärtämään minkälaisiin rooleihin kansanväliset opiskelijat asettavat itsensä suhteessa tulevaisuuden urahaaveisiinsa ja -tavoitteisiinsa, sekä kuinka he suunnittelevat tulevaisuuden uraansa opintojen aikana. Työelämään siirtyminen maisteritutkinnon suorittamisen jälkeen saattaa monelle opiskelijalle olla luonnollinen huolenaihe jo aloittaessaan opinnot. Tämä huoli saattaa kannustaa opiskelijoita kehittämään erilaisia henkilökohtaisia suunnitelmia kehittääkseen omia taitojaan ja osaamistaan suhteessa tulevaisuutensa sekä oman työllisyytensä kehittämiseksi. Opiskeluajan strategiat eivät ole yleinen aihe kulttuurien välisen viestinnän tieteellisen kirjallisuuden kentällä ja erityisesti huomioimatta ovat jääneet aihealueen tutkimukset Suomessa opiskelevien kansainvälisten opiskelijoiden näkökulmasta. Keskeinen hypoteesi tutkimuksen kannalta on kansainvälisten opiskelijoiden työelämän tavoitteet jo ennen tutkinnon aloittamista. Tutkimuksessa mietittiin mahdollisuutta siihen, että kansainvälisillä opiskelijoilla on jo tähtäimessä oman asiantuntijuuden kehittäminen aloittaessaan tutkintonsa ulkomaalaisessa korkeakoulussa. Hypoteesin sisältyi myös ajatus, että kansainväliset opiskelijat omaavat selkeän tai melko selkeän suunnitelman uratavoitteidensa saavuttamiseksi. Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla viittä kansainvälistä maisteritason opiskelijaa. Tutkimuskysymyksien tuella haastattelut analysoitiin temaattisella aineiston analyysimenetelmällä, jossa tutkimusmateriaalista kerätään keskeisimmät teemat koodattiin tutkimuskohteiksi jatkoanalysointiin. Aineiston perusteella kehittettiin kaksi havaintoa: Proaktiivinen työllisyyden kehittämisen ja intuitiivisen työllisyyden kehittämisen strategia. Opiskelijat luokiteltiin näihin havaintoihin antamiensa vastauksiensa perusteella. Keskeisin ero strategioiden välillä oli tulevaisuuskeskeinen asenne. Proaktiivisen työllisyyden kehitttämisen strategian opiskelijat ilmaisivat vahvasti keskittyvänsä opintojensa aikana tiettyyn ammatilliseen suuntaan ja pitävänsä sen mielessä osallistuessaan eri aktiviteetteihin opintojen aikana. Intuitiivisen työllisyyden kehittämisen strategian opiskelijat painottivat vastauksissaan enemmän tulevaisuuden monimuotoisuutta ja avoimuutta. Intuitiiviset opiskelijat pyrkivät enemmikseen tutkintonsa ja aktiviteettien avulla laajentamaan uranäkymiään ja toiveitaan urastaan. Strategioiden ohella keskeisimpiä löydöksiä oli opiskelijoiden yhtenäinen näkymä siihen, että tutkinto oli kaikille välttämätön ovi avattavaksi päästääksensä haluamalleen tulevaisuuden uralle. This study explores the views and perceptions about employability, its developments and future employment of international masters’ level students. The purpose of this study was to understand in what kind of roles do the international masters students position themselves in terms of their future career. Landing a job after graduation can be a natural concern for any students during their studies, which might lead to students creating various sorts of strategies to support their employability and their career goals. Scholarly literature does not extensively discuss personal strategies when it comes to educational and employment related development, especially in the context of international student in the Finland. International students may already have clear knowing about the direction of their career goals, professional interests and a general strategy into achieving, when they start their studies at masters’ level abroad. These strategies that the students possibly create were a central element in this thesis. This thesis was conducted by interviewing five international master’s degree students. With the help of the research questions, the gathered interview material was analyzed through thematic analysis method, which refers to analyzing key codes and themes of the material. By analyzing the codes, two strategies were developed: Proactive employability development and Intuitive employability development. The students were categorized to each strategy by their answers. The students expressed views on their future on very proactive way, while intuitive employability developers expressed more unplanned views on their future. Along the strategies one of the main findings of this thesis was that the students saw their university degree as mandatory steppingstone for a career of their choice or to broaden their career options in the future.
first_indexed 2024-09-11T08:49:16Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lahti, Malgorzata", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mattila, Lilja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-16T05:34:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-16T05:34:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75075", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee kansainv\u00e4listen maisteriopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 omasta tutkinnostaan, ty\u00f6llisyydest\u00e4\u00e4n, sen kehitt\u00e4misest\u00e4 sek\u00e4 tulevaisuuden n\u00e4kemyksist\u00e4\u00e4n suhteessa tutkintoonsa. Tarkoituksena tutkimuksessa on pyrki\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n mink\u00e4laisiin rooleihin kansanv\u00e4liset opiskelijat asettavat itsens\u00e4 suhteessa tulevaisuuden urahaaveisiinsa ja -tavoitteisiinsa, sek\u00e4 kuinka he suunnittelevat tulevaisuuden uraansa opintojen aikana. Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtyminen maisteritutkinnon suorittamisen j\u00e4lkeen saattaa monelle opiskelijalle olla luonnollinen huolenaihe jo aloittaessaan opinnot. T\u00e4m\u00e4 huoli saattaa kannustaa opiskelijoita kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n erilaisia henkil\u00f6kohtaisia suunnitelmia kehitt\u00e4\u00e4kseen omia taitojaan ja osaamistaan suhteessa tulevaisuutensa sek\u00e4 oman ty\u00f6llisyytens\u00e4 kehitt\u00e4miseksi. Opiskeluajan strategiat eiv\u00e4t ole yleinen aihe kulttuurien v\u00e4lisen viestinn\u00e4n tieteellisen kirjallisuuden kent\u00e4ll\u00e4 ja erityisesti huomioimatta ovat j\u00e4\u00e4neet aihealueen tutkimukset Suomessa opiskelevien kansainv\u00e4listen opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Keskeinen hypoteesi tutkimuksen kannalta on kansainv\u00e4listen opiskelijoiden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n tavoitteet jo ennen tutkinnon aloittamista. Tutkimuksessa mietittiin mahdollisuutta siihen, ett\u00e4 kansainv\u00e4lisill\u00e4 opiskelijoilla on jo t\u00e4ht\u00e4imess\u00e4 oman asiantuntijuuden kehitt\u00e4minen aloittaessaan tutkintonsa ulkomaalaisessa korkeakoulussa. Hypoteesin sis\u00e4ltyi my\u00f6s ajatus, ett\u00e4 kansainv\u00e4liset opiskelijat omaavat selke\u00e4n tai melko selke\u00e4n suunnitelman uratavoitteidensa saavuttamiseksi. \r\nAineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla viitt\u00e4 kansainv\u00e4list\u00e4 maisteritason opiskelijaa. Tutkimuskysymyksien tuella haastattelut analysoitiin temaattisella aineiston analyysimenetelm\u00e4ll\u00e4, jossa tutkimusmateriaalista ker\u00e4t\u00e4\u00e4n keskeisimm\u00e4t teemat koodattiin tutkimuskohteiksi jatkoanalysointiin. Aineiston perusteella kehittettiin kaksi havaintoa: Proaktiivinen ty\u00f6llisyyden kehitt\u00e4misen ja intuitiivisen ty\u00f6llisyyden kehitt\u00e4misen strategia. Opiskelijat luokiteltiin n\u00e4ihin havaintoihin antamiensa vastauksiensa perusteella. Keskeisin ero strategioiden v\u00e4lill\u00e4 oli tulevaisuuskeskeinen asenne. Proaktiivisen ty\u00f6llisyyden kehittt\u00e4misen strategian opiskelijat ilmaisivat vahvasti keskittyv\u00e4ns\u00e4 opintojensa aikana tiettyyn ammatilliseen suuntaan ja pit\u00e4v\u00e4ns\u00e4 sen mieless\u00e4 osallistuessaan eri aktiviteetteihin opintojen aikana. Intuitiivisen ty\u00f6llisyyden kehitt\u00e4misen strategian opiskelijat painottivat vastauksissaan enemm\u00e4n tulevaisuuden monimuotoisuutta ja avoimuutta. Intuitiiviset opiskelijat pyrkiv\u00e4t enemmikseen tutkintonsa ja aktiviteettien avulla laajentamaan uran\u00e4kymi\u00e4\u00e4n ja toiveitaan urastaan. Strategioiden ohella keskeisimpi\u00e4 l\u00f6yd\u00f6ksi\u00e4 oli opiskelijoiden yhten\u00e4inen n\u00e4kym\u00e4 siihen, ett\u00e4 tutkinto oli kaikille v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n ovi avattavaksi p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4ksens\u00e4 haluamalleen tulevaisuuden uralle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study explores the views and perceptions about employability, its developments and future employment of\r\ninternational masters\u2019 level students.\r\nThe purpose of this study was to understand in what kind of roles do the international masters students position\r\nthemselves in terms of their future career. Landing a job after graduation can be a natural concern for any students\r\nduring their studies, which might lead to students creating various sorts of strategies to support their employability\r\nand their career goals. Scholarly literature does not extensively discuss personal strategies when it comes to\r\neducational and employment related development, especially in the context of international student in the Finland.\r\nInternational students may already have clear knowing about the direction of their career goals, professional interests\r\nand a general strategy into achieving, when they start their studies at masters\u2019 level abroad. These strategies that the\r\nstudents possibly create were a central element in this thesis.\r\nThis thesis was conducted by interviewing five international master\u2019s degree students. With the help of the research\r\nquestions, the gathered interview material was analyzed through thematic analysis method, which refers to analyzing\r\nkey codes and themes of the material. By analyzing the codes, two strategies were developed: Proactive employability\r\ndevelopment and Intuitive employability development. The students were categorized to each strategy by their\r\nanswers. The students expressed views on their future on very proactive way, while intuitive employability\r\ndevelopers expressed more unplanned views on their future. Along the strategies one of the main findings of this\r\nthesis was that the students saw their university degree as mandatory steppingstone for a career of their choice or to\r\nbroaden their career options in the future.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-16T05:34:21Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-16T05:34:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkil\u00f6kohtainen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kansainv\u00e4liset opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "International masters\u2019 students\u2019 perceptions on the development of their employability", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104162385", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Intercultural Management and Communication", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Intercultural Management and Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3136", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ulkomaalaiset opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tulevaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6llisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6markkinat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ura", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "foreign students", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "future", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "employment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "students", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "labour market", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "career", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "universities", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75075
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:52Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mattila, Lilja International masters’ students’ perceptions on the development of their employability henkilökohtainen kehitys kansainväliset opiskelijat Intercultural Management and Communication 3136 ulkomaalaiset opiskelijat tulevaisuus työllisyys opiskelijat työmarkkinat työura yliopistot foreign students future employment students labour market career universities
title International masters’ students’ perceptions on the development of their employability
title_full International masters’ students’ perceptions on the development of their employability
title_fullStr International masters’ students’ perceptions on the development of their employability International masters’ students’ perceptions on the development of their employability
title_full_unstemmed International masters’ students’ perceptions on the development of their employability International masters’ students’ perceptions on the development of their employability
title_short International masters’ students’ perceptions on the development of their employability
title_sort international masters students perceptions on the development of their employability
title_txtP International masters’ students’ perceptions on the development of their employability
topic henkilökohtainen kehitys kansainväliset opiskelijat Intercultural Management and Communication 3136 ulkomaalaiset opiskelijat tulevaisuus työllisyys opiskelijat työmarkkinat työura yliopistot foreign students future employment students labour market career universities
topic_facet 3136 Intercultural Management and Communication career employment foreign students future henkilökohtainen kehitys kansainväliset opiskelijat labour market opiskelijat students tulevaisuus työllisyys työmarkkinat työura ulkomaalaiset opiskelijat universities yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75075 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104162385
work_keys_str_mv AT mattilalilja internationalmastersstudentsperceptionsonthedevelopmentoftheiremployability