International masters’ students’ perceptions on the development of their employability

Tämä tutkimus käsittelee kansainvälisten maisteriopiskelijoiden näkemyksiä omasta tutkinnostaan, työllisyydestään, sen kehittämisestä sekä tulevaisuuden näkemyksistään suhteessa tutkintoonsa. Tarkoituksena tutkimuksessa on pyrkiä ymmärtämään minkälaisiin rooleihin kansanväliset opiskelijat asettavat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mattila, Lilja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75075
Description
Summary:Tämä tutkimus käsittelee kansainvälisten maisteriopiskelijoiden näkemyksiä omasta tutkinnostaan, työllisyydestään, sen kehittämisestä sekä tulevaisuuden näkemyksistään suhteessa tutkintoonsa. Tarkoituksena tutkimuksessa on pyrkiä ymmärtämään minkälaisiin rooleihin kansanväliset opiskelijat asettavat itsensä suhteessa tulevaisuuden urahaaveisiinsa ja -tavoitteisiinsa, sekä kuinka he suunnittelevat tulevaisuuden uraansa opintojen aikana. Työelämään siirtyminen maisteritutkinnon suorittamisen jälkeen saattaa monelle opiskelijalle olla luonnollinen huolenaihe jo aloittaessaan opinnot. Tämä huoli saattaa kannustaa opiskelijoita kehittämään erilaisia henkilökohtaisia suunnitelmia kehittääkseen omia taitojaan ja osaamistaan suhteessa tulevaisuutensa sekä oman työllisyytensä kehittämiseksi. Opiskeluajan strategiat eivät ole yleinen aihe kulttuurien välisen viestinnän tieteellisen kirjallisuuden kentällä ja erityisesti huomioimatta ovat jääneet aihealueen tutkimukset Suomessa opiskelevien kansainvälisten opiskelijoiden näkökulmasta. Keskeinen hypoteesi tutkimuksen kannalta on kansainvälisten opiskelijoiden työelämän tavoitteet jo ennen tutkinnon aloittamista. Tutkimuksessa mietittiin mahdollisuutta siihen, että kansainvälisillä opiskelijoilla on jo tähtäimessä oman asiantuntijuuden kehittäminen aloittaessaan tutkintonsa ulkomaalaisessa korkeakoulussa. Hypoteesin sisältyi myös ajatus, että kansainväliset opiskelijat omaavat selkeän tai melko selkeän suunnitelman uratavoitteidensa saavuttamiseksi. Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla viittä kansainvälistä maisteritason opiskelijaa. Tutkimuskysymyksien tuella haastattelut analysoitiin temaattisella aineiston analyysimenetelmällä, jossa tutkimusmateriaalista kerätään keskeisimmät teemat koodattiin tutkimuskohteiksi jatkoanalysointiin. Aineiston perusteella kehittettiin kaksi havaintoa: Proaktiivinen työllisyyden kehittämisen ja intuitiivisen työllisyyden kehittämisen strategia. Opiskelijat luokiteltiin näihin havaintoihin antamiensa vastauksiensa perusteella. Keskeisin ero strategioiden välillä oli tulevaisuuskeskeinen asenne. Proaktiivisen työllisyyden kehitttämisen strategian opiskelijat ilmaisivat vahvasti keskittyvänsä opintojensa aikana tiettyyn ammatilliseen suuntaan ja pitävänsä sen mielessä osallistuessaan eri aktiviteetteihin opintojen aikana. Intuitiivisen työllisyyden kehittämisen strategian opiskelijat painottivat vastauksissaan enemmän tulevaisuuden monimuotoisuutta ja avoimuutta. Intuitiiviset opiskelijat pyrkivät enemmikseen tutkintonsa ja aktiviteettien avulla laajentamaan uranäkymiään ja toiveitaan urastaan. Strategioiden ohella keskeisimpiä löydöksiä oli opiskelijoiden yhtenäinen näkymä siihen, että tutkinto oli kaikille välttämätön ovi avattavaksi päästääksensä haluamalleen tulevaisuuden uralle. This study explores the views and perceptions about employability, its developments and future employment of international masters’ level students. The purpose of this study was to understand in what kind of roles do the international masters students position themselves in terms of their future career. Landing a job after graduation can be a natural concern for any students during their studies, which might lead to students creating various sorts of strategies to support their employability and their career goals. Scholarly literature does not extensively discuss personal strategies when it comes to educational and employment related development, especially in the context of international student in the Finland. International students may already have clear knowing about the direction of their career goals, professional interests and a general strategy into achieving, when they start their studies at masters’ level abroad. These strategies that the students possibly create were a central element in this thesis. This thesis was conducted by interviewing five international master’s degree students. With the help of the research questions, the gathered interview material was analyzed through thematic analysis method, which refers to analyzing key codes and themes of the material. By analyzing the codes, two strategies were developed: Proactive employability development and Intuitive employability development. The students were categorized to each strategy by their answers. The students expressed views on their future on very proactive way, while intuitive employability developers expressed more unplanned views on their future. Along the strategies one of the main findings of this thesis was that the students saw their university degree as mandatory steppingstone for a career of their choice or to broaden their career options in the future.