VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen

Virtuaalitodellisuus aiheuttaa monille pahoinvointia erilaisissa tilanteissa. Tämä pahoinvointi johtuu nykyään yhä useammin sovelluksen suunnittelullisista (esimerkiksi liikkumiskeinot virtuaalitodellisuusympäristössä) kuin teknologisista syistä (esimerkiksi latenssi, asennon tunnistus) (Porcino ym....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäntylä, Mikko
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75074
_version_ 1828193204037484544
author Mäntylä, Mikko
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäntylä, Mikko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäntylä, Mikko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäntylä, Mikko
datasource_str_mv jyx
description Virtuaalitodellisuus aiheuttaa monille pahoinvointia erilaisissa tilanteissa. Tämä pahoinvointi johtuu nykyään yhä useammin sovelluksen suunnittelullisista (esimerkiksi liikkumiskeinot virtuaalitodellisuusympäristössä) kuin teknologisista syistä (esimerkiksi latenssi, asennon tunnistus) (Porcino ym. 2016). Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan empiirisesti tutkittuja syitä pahoinvoinnin ilmenemiseen virtuaalitodellisuudessa sekä keinoja tällaisen pahoinvoinnin ehkäisemiseksi. Lopuksi kootaan yhteen tarkasteltujen lähteiden esille tuomat asiat, jotka tulee ottaa huomioon virtuaalitodellisuusympäristöjä rakennettaessa. Virtuaaliympäristössä koetun pahoinvoinnin taustalla on useita eri tekijöitä. Keskeisin pahoinvoinnin synnyttäjä virtuaalitodellisuudessa on se, että käyttäjän kuvitteellinen tunne omasta liikkeestään (vektio) ei vastaa tasapaino- ja liikeaistien aistiärsykkeistä tekemiä havaintoja. Tällöin aiheutuva aistiristiriita synnyttää pahoinvoinnin kokemuksen. Ongelmia voidaan ehkäistä esimerkiksi välttämällä tilanteita, joissa käyttäjä ei pysty hallitsemaan kameraa, testaamalla ympäristöjä ja erilaisia liikkumistapoja sekä asettamalla ympäristöön kiintopisteitä, joissa katse pystyy lepäämään. Ymmärtämällä pahoinvointiin johtavat ongelmat ja niiden syyt, pystytään suunnittelemaan VR-järjestelmiä ja -sovelluksia, joissa on minimoitu pahoinvoinnin aiheuttamat haitalliset vaikutukset ja niiden kestot. Virtual reality causes sickness in different circumstances and with today's technology the reasons more often lie in design rather than in technology. This literature review goes through previous research on virtual reality induced sickness and presents some base studies about preventing said sickness. At the end a basis for preliminary information required for creating virtual reality environments is formed from the cited sources. The most common source for sickness in virtual reality is when the user's self-image of movement (vection) doesn't match with the vestibular sensory output. This sensory conflict causes the motion sickness. VR-sickness can be prevented with design. Examples of effective design patterns include avoiding situations where the user cannot control the camera and creating fixed points in the environment for the user's eye to rest at. By understanding the problems and causes that lead to sickness, the duration and severity of sickness can be minimized.
first_indexed 2021-04-16T20:01:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lakanen, Antti-Jussi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-16T05:28:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-16T05:28:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75074", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virtuaalitodellisuus aiheuttaa monille pahoinvointia erilaisissa tilanteissa. T\u00e4m\u00e4 pahoinvointi johtuu nyky\u00e4\u00e4n yh\u00e4 useammin sovelluksen suunnittelullisista (esimerkiksi liikkumiskeinot virtuaalitodellisuusymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4) kuin teknologisista syist\u00e4 (esimerkiksi latenssi, asennon tunnistus) (Porcino ym. 2016).\nT\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan empiirisesti tutkittuja syit\u00e4 pahoinvoinnin ilmenemiseen virtuaalitodellisuudessa sek\u00e4 keinoja t\u00e4llaisen pahoinvoinnin ehk\u00e4isemiseksi. Lopuksi kootaan yhteen tarkasteltujen l\u00e4hteiden esille tuomat asiat, jotka tulee ottaa huomioon virtuaalitodellisuusymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 rakennettaessa. Virtuaaliymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 koetun pahoinvoinnin taustalla on useita eri tekij\u00f6it\u00e4. Keskeisin pahoinvoinnin synnytt\u00e4j\u00e4 virtuaalitodellisuudessa on se, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kuvitteellinen tunne omasta liikkeest\u00e4\u00e4n (vektio) ei vastaa tasapaino- ja liikeaistien aisti\u00e4rsykkeist\u00e4 tekemi\u00e4 havaintoja. T\u00e4ll\u00f6in aiheutuva aistiristiriita synnytt\u00e4\u00e4 pahoinvoinnin kokemuksen. Ongelmia voidaan ehk\u00e4ist\u00e4 esimerkiksi v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tilanteita, joissa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 ei pysty hallitsemaan kameraa, testaamalla ymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 ja erilaisia liikkumistapoja sek\u00e4 asettamalla ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n kiintopisteit\u00e4, joissa katse pystyy lep\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n. Ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 pahoinvointiin johtavat ongelmat ja niiden syyt, pystyt\u00e4\u00e4n suunnittelemaan VR-j\u00e4rjestelmi\u00e4 ja -sovelluksia, joissa on minimoitu pahoinvoinnin aiheuttamat haitalliset vaikutukset ja niiden kestot.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virtual reality causes sickness in different circumstances and with today's technology the reasons more often lie in design rather than in technology.\nThis literature review goes through previous research on virtual reality induced sickness and presents some base studies about preventing said sickness. At the end a basis for preliminary information required for creating virtual reality environments is formed from the cited sources. The most common source for sickness in virtual reality is when the user's self-image of movement (vection) doesn't match with the vestibular sensory output. This sensory conflict causes the motion sickness. VR-sickness can be prevented with design. Examples of effective design patterns include avoiding situations where the user cannot control the camera and creating fixed points in the environment for the user's eye to rest at. By understanding the problems and causes that lead to sickness, the duration and severity of sickness can be minimized.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-16T05:28:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-16T05:28:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "VR-pahoinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kyberpahoinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikesairaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "VR sickness", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cyber sickness", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motion sickness", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin v\u00e4ltt\u00e4minen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104162384", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sairaudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pahoinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaaliymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaalimaailma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "simulaattorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikeaisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75074
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:54Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/60ba600a-f85d-4a7b-a421-e2ae35af68dd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104162384.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäntylä, Mikko VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen VR-pahoinvointi kyberpahoinvointi liikesairaus VR sickness cyber sickness motion sickness Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 sairaudet virtuaalitodellisuus pahoinvointi virtuaaliympäristö virtuaalimaailma simulaattorit tietotekniikka liikeaisti
title VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen
title_full VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen
title_fullStr VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen
title_full_unstemmed VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen
title_short VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen
title_sort vr pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen
title_txtP VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen
topic VR-pahoinvointi kyberpahoinvointi liikesairaus VR sickness cyber sickness motion sickness Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 sairaudet virtuaalitodellisuus pahoinvointi virtuaaliympäristö virtuaalimaailma simulaattorit tietotekniikka liikeaisti
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka VR sickness VR-pahoinvointi cyber sickness kyberpahoinvointi liikeaisti liikesairaus motion sickness pahoinvointi sairaudet simulaattorit tietotekniikka virtuaalimaailma virtuaalitodellisuus virtuaaliympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75074 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104162384
work_keys_str_mv AT mäntylämikko vrpahoinvoinninsyytjapahoinvoinninvälttäminen