Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa

Tässä Pro gradu -tutkielmassa käsitellään kemian opettamista näkövammaisille oppilaille Kirjallisuusosassa tutkittiin näkövammaisten asemaa yhteiskunnassa sekä sellaisia yhteiskuntaan integroitumisen haasteita, joita he usein joutuvat kohtaamaan. Näkövammaisten asemaa ja oikeuksia koulussa tarkastel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Poikela, Tuomo
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75042
_version_ 1826225741912604672
author Poikela, Tuomo
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Poikela, Tuomo Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Poikela, Tuomo Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Poikela, Tuomo
datasource_str_mv jyx
description Tässä Pro gradu -tutkielmassa käsitellään kemian opettamista näkövammaisille oppilaille Kirjallisuusosassa tutkittiin näkövammaisten asemaa yhteiskunnassa sekä sellaisia yhteiskuntaan integroitumisen haasteita, joita he usein joutuvat kohtaamaan. Näkövammaisten asemaa ja oikeuksia koulussa tarkasteltiin sekä kerrottujen kokemusten kautta että Suomen lain näkökulmasta. Lisäksi käsiteltiin yleisesti kemian kokeellista työskentelyä koulussa sekä keinoja integroida näkövammaiset oppilaat kemian opetukseen erityisesti opetuksen kokeellisessa osuudessa. Näkövammaisilla on keskimäärin Suomessa alhaisempi koulutustaso, korkeampi työttömyystaso ja he ovat harvemmin perheessä puolison tai vanhemman asemassa, kuin näkevät. Paremmalla koulutuksella tähän voidaan vaikuttaa ainakin osittain ja Suomen laki määrääkin opetuksen järjestäjää tekemään mukautuksia, joiden avulla kaikki voivat osallistua opetukseen. Kemia oppiaineena nojaa vahvasti visuaalisuuteen, jonka vuoksi tarvitaan välineitä ja toimintatapoja, joiden avulla näkövammainen voi osallistua kemian opetukseen. Tietotekniikan sovellutukset mahdollistavat datan ja informaation tutkimisen ja käsittelyn. Myös älylaitteiden kameroita voidaan käyttää hyödyksi joissakin töissä. Saatavilla on myös muita aisteja hyödyntäviä välineitä ja tapoja, joista jotkin sopivat sellaisenaan käytettäväksi kaikille oppilaille. Tutkimusosiossa toteutettiin kyselytutkimus näkövammaisia oppilaita opettaneille kemian opettajille. Kyselyssä kerättiin opettajien kokemuksia oppimateriaaleista, saadusta tuesta ja oppilaan osallisuudesta erityisesti opetuksen kokeellisessa osassa. Kirjallisuusosan ja kyselytutkimuksen pohjalta luotiin pikaopas opettajien käyttöön. Oppaassa käsitellään hyviä käytänteitä näkövammaisten opettamiseen liittyen, sekä sellaisia saatavilla olevia välineitä, joista voi olla hyötyä näkövammaisten kemian opetuksessa. Monet vastanneet opettajat kertoivat merkittävistä haasteista oppimateriaalien hankinnassa sekä näkövammaisen oppilaan osallistamisessa kokeellisessa kemian opetuksessa. Lähes kaikki opettajien esiin nostamat haasteet ovat esiintyneet myös tutkitussa kirjallisuudessa. Erityisesti opettajat toivoivat lisää koulutusta ja resursseja omaa sekä avustajan toimintaa varten, mutta myös näkövammaisille soveltuvia välineitä ja oppilastöitä kemian opetukseen. Kyselyn perusteella voidaan sanoa, että tutkimuksen tulosten pohjalta luotu opettajan pikaopas on hyödyllinen sellaisiin tilanteisiin, joissa kemian opettaja kohtaa näkövammaisen oppilaan ensimmäistä kertaa omalla työurallaan.
first_indexed 2021-04-13T20:04:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Poikela, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-13T06:19:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-13T06:19:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75042", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 Pro gradu -tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n kemian opettamista n\u00e4k\u00f6vammaisille oppilaille Kirjallisuusosassa tutkittiin n\u00e4k\u00f6vammaisten asemaa yhteiskunnassa sek\u00e4 sellaisia yhteiskuntaan integroitumisen haasteita, joita he usein joutuvat kohtaamaan. N\u00e4k\u00f6vammaisten asemaa ja oikeuksia koulussa tarkasteltiin sek\u00e4 kerrottujen kokemusten kautta ett\u00e4 Suomen lain n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi k\u00e4siteltiin yleisesti kemian kokeellista ty\u00f6skentely\u00e4 koulussa sek\u00e4 keinoja integroida n\u00e4k\u00f6vammaiset oppilaat kemian opetukseen erityisesti opetuksen kokeellisessa osuudessa.\n\nN\u00e4k\u00f6vammaisilla on keskim\u00e4\u00e4rin Suomessa alhaisempi koulutustaso, korkeampi ty\u00f6tt\u00f6myystaso ja he ovat harvemmin perheess\u00e4 puolison tai vanhemman asemassa, kuin n\u00e4kev\u00e4t. Paremmalla koulutuksella t\u00e4h\u00e4n voidaan vaikuttaa ainakin osittain ja Suomen laki m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4kin opetuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4\u00e4 tekem\u00e4\u00e4n mukautuksia, joiden avulla kaikki voivat osallistua opetukseen. Kemia oppiaineena nojaa vahvasti visuaalisuuteen, jonka vuoksi tarvitaan v\u00e4lineit\u00e4 ja toimintatapoja, joiden avulla n\u00e4k\u00f6vammainen voi osallistua kemian opetukseen. Tietotekniikan sovellutukset mahdollistavat datan ja informaation tutkimisen ja k\u00e4sittelyn. My\u00f6s \u00e4lylaitteiden kameroita voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hy\u00f6dyksi joissakin t\u00f6iss\u00e4. Saatavilla on my\u00f6s muita aisteja hy\u00f6dynt\u00e4vi\u00e4 v\u00e4lineit\u00e4 ja tapoja, joista jotkin sopivat sellaisenaan k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4ksi kaikille oppilaille.\n\nTutkimusosiossa toteutettiin kyselytutkimus n\u00e4k\u00f6vammaisia oppilaita opettaneille kemian opettajille. Kyselyss\u00e4 ker\u00e4ttiin opettajien kokemuksia oppimateriaaleista, saadusta tuesta ja oppilaan osallisuudesta erityisesti opetuksen kokeellisessa osassa. Kirjallisuusosan ja kyselytutkimuksen pohjalta luotiin pikaopas opettajien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Oppaassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n hyvi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 n\u00e4k\u00f6vammaisten opettamiseen liittyen, sek\u00e4 sellaisia saatavilla olevia v\u00e4lineit\u00e4, joista voi olla hy\u00f6ty\u00e4 n\u00e4k\u00f6vammaisten kemian opetuksessa.\n\nMonet vastanneet opettajat kertoivat merkitt\u00e4vist\u00e4 haasteista oppimateriaalien hankinnassa sek\u00e4 n\u00e4k\u00f6vammaisen oppilaan osallistamisessa kokeellisessa kemian opetuksessa. L\u00e4hes kaikki opettajien esiin nostamat haasteet ovat esiintyneet my\u00f6s tutkitussa kirjallisuudessa. Erityisesti opettajat toivoivat lis\u00e4\u00e4 koulutusta ja resursseja omaa sek\u00e4 avustajan toimintaa varten, mutta my\u00f6s n\u00e4k\u00f6vammaisille soveltuvia v\u00e4lineit\u00e4 ja oppilast\u00f6it\u00e4 kemian opetukseen. Kyselyn perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 tutkimuksen tulosten pohjalta luotu opettajan pikaopas on hy\u00f6dyllinen sellaisiin tilanteisiin, joissa kemian opettaja kohtaa n\u00e4k\u00f6vammaisen oppilaan ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa omalla ty\u00f6urallaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-13T06:19:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-13T06:19:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "apuv\u00e4lineet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "N\u00e4k\u00f6vammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104132350", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "n\u00e4k\u00f6vammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75042
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/725ab7b5-486e-4ce5-a4b5-0a0e04ab67b4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104132350.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Poikela, Tuomo Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa apuvälineet Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 lukio peruskoulu näkövammaiset opetus kemia
title Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa
title_full Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa
title_fullStr Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa
title_full_unstemmed Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa
title_short Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa
title_sort näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa
title_txtP Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa
topic apuvälineet Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 lukio peruskoulu näkövammaiset opetus kemia
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry apuvälineet kemia lukio näkövammaiset opetus peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75042 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104132350
work_keys_str_mv AT poikelatuomo näkövammainenoppilaskemianopetuksessasuomalaisessaperuskoulussajalukiossa