Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään?

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä lukioissa työskentelevää opinto-ohjaajaa. Haastattelut tehtiin keväällä 2020 teemahaastatteluina. Haastattelut litteroitiin ja a...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raustia, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75040
_version_ 1828193058080948224
author Raustia, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Raustia, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Raustia, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Raustia, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä lukioissa työskentelevää opinto-ohjaajaa. Haastattelut tehtiin keväällä 2020 teemahaastatteluina. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Analyysin tuloksena lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään seuraavaa osaamista: ihmissuhdetaitoja, tiedollista osaamista, itsensä johtamista ja laaja-alaisia kykyjä. Ihmissuhdetaidot koostuivat vuorovaikutustaidoista, yhteistyötaidoista ja muusta ohjausosaamisesta, joka kytkeytyy vahvasti toimijuuden tukemiseen ja dialogisuuteen. Myös kasvatuksellisia taitoja tarvittiin. Tiedollisessa osaamisessa korostui sekä tietojen hallinta että jatkuva ajan tasalla pysyminen. Itsensä johtaminen tarkoittaa ennen kaikkea ajanhallintataitoja, priorisointia, organisointikykyä ja oman työn rajaamisen taitoja. Lukion opinto-ohjaajan työssä tarvitaan siis ohjaukseen liittyvän osaamisen lisäksi asiantuntijatyössä yleistä osaamista. Laaja-alainen osaaminen kuvaa sitoutunutta moniosaajaa, jolla on hallussaan viestintätaitoja sekä monia geneerisiä ja spesifimpiä taitoja. Kun jaotellaan osaaminen tietoihin, taitoihin ja itseymmärrykselliseen osaamiseen, näyttäytyy lukion opinto-ohjaajan työ ennen kaikkea itse-ymmärryksellisen osaamisen kautta. Lisäksi työhön kuuluu taitoja, joita on hyvä harjoitella ja tietojakin tarvitaan. Erityisesti tiedollinen osaaminen vanhenee nopeasti, joten siinä tarvitaan täydennyskoulutusta. Peruskoulutuksessa on syytä luoda teoreettista pohjaa itseymmärrykselliselle osaamiselle.
first_indexed 2021-04-13T20:04:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puukari, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raustia, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-13T06:14:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-13T06:14:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75040", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kymment\u00e4 lukioissa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 opinto-ohjaajaa. Haastattelut tehtiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 teemahaastatteluina. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \n\tAnalyysin tuloksena lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n seuraavaa osaamista: ihmissuhdetaitoja, tiedollista osaamista, itsens\u00e4 johtamista ja laaja-alaisia kykyj\u00e4. Ihmissuhdetaidot koostuivat vuorovaikutustaidoista, yhteisty\u00f6taidoista ja muusta ohjausosaamisesta, joka kytkeytyy vahvasti toimijuuden tukemiseen ja dialogisuuteen. My\u00f6s kasvatuksellisia taitoja tarvittiin. Tiedollisessa osaamisessa korostui sek\u00e4 tietojen hallinta ett\u00e4 jatkuva ajan tasalla pysyminen. Itsens\u00e4 johtaminen tarkoittaa ennen kaikkea ajanhallintataitoja, priorisointia, organisointikyky\u00e4 ja oman ty\u00f6n rajaamisen taitoja. Lukion opinto-ohjaajan ty\u00f6ss\u00e4 tarvitaan siis ohjaukseen liittyv\u00e4n osaamisen lis\u00e4ksi asiantuntijaty\u00f6ss\u00e4 yleist\u00e4 osaamista. Laaja-alainen osaaminen kuvaa sitoutunutta moniosaajaa, jolla on hallussaan viestint\u00e4taitoja sek\u00e4 monia geneerisi\u00e4 ja spesifimpi\u00e4 taitoja.\n\tKun jaotellaan osaaminen tietoihin, taitoihin ja itseymm\u00e4rrykselliseen osaamiseen, n\u00e4ytt\u00e4ytyy lukion opinto-ohjaajan ty\u00f6 ennen kaikkea itse-ymm\u00e4rryksellisen osaamisen kautta. Lis\u00e4ksi ty\u00f6h\u00f6n kuuluu taitoja, joita on hyv\u00e4 harjoitella ja tietojakin tarvitaan. Erityisesti tiedollinen osaaminen vanhenee nopeasti, joten siin\u00e4 tarvitaan t\u00e4ydennyskoulutusta. Peruskoulutuksessa on syyt\u00e4 luoda teoreettista pohjaa itseymm\u00e4rrykselliselle osaamiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-13T06:14:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-13T06:14:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104132348", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75040
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:33Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a28334c8-dc63-4f15-b80a-21f3761ea682\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104132348.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raustia, Hanna Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään? Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 osaaminen lukio opinto-ohjaajat opinto-ohjaus ohjaus (neuvonta ja opastus)
title Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään?
title_full Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään?
title_fullStr Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään? Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään?
title_full_unstemmed Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään? Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään?
title_short Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään?
title_sort millaista osaamista lukion opinto ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään
title_txtP Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään?
topic Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 osaaminen lukio opinto-ohjaajat opinto-ohjaus ohjaus (neuvonta ja opastus)
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma lukio ohjaus (neuvonta ja opastus) opinto-ohjaajat opinto-ohjaus osaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75040 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104132348
work_keys_str_mv AT raustiahanna millaistaosaamistalukionopintoohjaajatkokevattarvitsevansatyössään