Urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeiden suoritusjärjestys ja testeissä menestyminen

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää vuoden 2020 urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeen eri testien suoritusjärjestyksen, testien ajankohtien ja varapäivän vaikutusta tuloksiin. Tutkielman aineisto koostui Kuopion vuoden 2020 urheiluyläkouluun tai liikuntaluokalle hakevista oppilai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurminen, Lauri
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75010
_version_ 1828193058076753920
author Nurminen, Lauri
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nurminen, Lauri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nurminen, Lauri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nurminen, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää vuoden 2020 urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeen eri testien suoritusjärjestyksen, testien ajankohtien ja varapäivän vaikutusta tuloksiin. Tutkielman aineisto koostui Kuopion vuoden 2020 urheiluyläkouluun tai liikuntaluokalle hakevista oppilaista. Aineiston koko on n=122, joista poikia 79 ja tyttöjä 43. Hakijat jaettiin ryhmiin testaajan puolesta aakkosjärjestyksen mukaan, niin että pojat ja tytöt olivat omissa ryhmissään. Ryhmät 1–6 koostuivat pojista ja ryhmät 7–9 tytöistä. Ryhmä 10 muodostui varapäivän hakijoista, jossa oli sekä tyttöjä, että poikia. Aineisto saatiin tutkimuskäyttöön soveltuvuuskokeiden tulosten julkaisun jälkeen. Tulosten analysoinnissa käytettiin t-testiä, Mann-Whitneyn U-testiä, Games-Howelin testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysiä. Ryhmiä verrattaessa pääsykokeen kokonaistuloksien osalta ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä eroja. Vertailun p-arvo on 0,055. Ryhmien keskiarvoja vertailtaessa testiosioittain sivuttaissiirtymisestä ja tasapaino-osiosta löytyi tilastollisesti merkitseviä eroja. Tarkemmassa parivertailussa sivuttaissiirtymisessä ryhmä 2 sai parhaan tuloksen ja erosi tilastollisesti merkitsevästi ryhmän 5 tuloksesta (p-arvo 0,004) sekä ryhmän 10 tuloksesta (p-arvo 0,01). Tasapaino-osion parivertailu osoitti ryhmän 7 saaneen parhaan tuloksen sekä ryhmien 1,3 ja 5 eroavan siitä tilastollisesti merkitsevästi (p-arvo 0,001–0.015) Lisäksi toiseksi parhaan ryhmän 9 tulos erosi tilastollisesti merkitsevästi ryhmästä 5 tuloksesta (p-arvo 0,018). Ryhmien 7 ja 9 hakijat olivat tyttöjä, tämä selittää erot tasapaino-osiossa. Soveltuvuuskokeen testiosioiden tuloksia verrattaessa aamulla ja illalla suoritettuna ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä eroja ryhmien välillä. Varsinaisen testipäivän ja varapäivän ryhmien tuloksia verrattaessa sivuttaissiirtymisestä ja 5-loikka antavat tilastollisesti merkitsevät tulokset. Sivuttaissiirtymisen p-arvo 0,009 ja 5-loikkan p-arvo 0,025. Sukupuoli ei ollut selittävänä tekijänä tuloksissa. Tulosten väliset erot eivät muodosta kaavaa kummankaan päivän eduksi. Erot tuloksissa selittyvät sattumalla, varapäivänä hakijoita oli 6. Tämän tutkielman mukaan testiosioiden suoritusjärjestyksellä ei ole merkitystä tulosten kannalta, kunhan testiosioiden välissä on riittävästi palautumisaikaa. Yksittäiset tilastollisesti merkitsevät erot ryhmien välillä selittyvät sattumalla ja sukupuolella tasapaino-osion osalta. Tutkielman tulokset ovat samanlaisia aiemman suoritusjärjestyksestä tehdyn tutkimuksen kanssa. Tulokset tukevat soveltuvuuskokeen käyttöä pääsykokeena haettaessa urheiluyläkouluun, sekä samantyylisten pääsykokeiden käyttöä eri koulutuksiin haettaessa. The purpose of this study was to solve does testing order have impact on test result in aptitude test for sport focused secondary school experiment. Study researched differences between test groups, results differences between test part made in morning and afternoon and did applicant have advantage if they take part in test-on-test spare day. Study material consisted of students applied to Sports focused secondary school experiment at Kuopio 2020. Sample size was n=122 of which 79 boys and 43 girls. Students were divided in groups according alphabetical order and gender. Groups 1-6 included only boys and 7-9 groups were girls. Group 10 was spare day applicants and group consisted both genders. Study material was given to study use after test results were published. Results were analyzed with T-test, Mannin Whitney U-test, Games -Howellin test and one way analysis of variance. When comparing average total results by groups there were no statistically significant results (p-value 0.055). The group average comparison by test sections found statistically significant results in sideways movement test and balance sections. Group 2 got the best results in the sideways movement test and differed from groups 5 (p=0,004) and 10 (p=0,01). The sideways movement test results can’t be explained. Group 7 got the best result in balance section and result differed from groups 1,3 and 5 (p= 0,001–0.015). Also the second best group 9 differed from groups 5 (p=0,018). Balance section results can be explained with gender. The best two balance results groups contained only girls. Test sections results compared between test done in morning and afternoon didn’t found any statistically significant results. Comparing real test day and spare test day results by test sections found statistically significant results in sideways movement test (p=0,009) and 5-jump (p=0,025). Gender can’t explain the results. Differences in real test day and spare test day are explained with coincidence. There were only 6 applicants in spare day. According to this study testing order did not affect the aptitude test results, because there was enough time to recover between test sections. Differences between groups can be explained with gender or coincidence. Earlier studies about testing order supports this result. Results supports use of aptitude test use when applying sport focused secondary school experiment.
first_indexed 2024-09-11T08:49:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurminen, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-12T06:16:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-12T06:16:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75010", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 vuoden 2020 urheiluyl\u00e4koulukokeilun soveltuvuuskokeen eri testien suoritusj\u00e4rjestyksen, testien ajankohtien ja varap\u00e4iv\u00e4n vaikutusta tuloksiin. Tutkielman aineisto koostui Kuopion vuoden 2020 urheiluyl\u00e4kouluun tai liikuntaluokalle hakevista oppilaista. Aineiston koko on n=122, joista poikia 79 ja tytt\u00f6j\u00e4 43. Hakijat jaettiin ryhmiin testaajan puolesta aakkosj\u00e4rjestyksen mukaan, niin ett\u00e4 pojat ja tyt\u00f6t olivat omissa ryhmiss\u00e4\u00e4n. Ryhm\u00e4t 1\u20136 koostuivat pojista ja ryhm\u00e4t 7\u20139 tyt\u00f6ist\u00e4. Ryhm\u00e4 10 muodostui varap\u00e4iv\u00e4n hakijoista, jossa oli sek\u00e4 tytt\u00f6j\u00e4, ett\u00e4 poikia. Aineisto saatiin tutkimusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n soveltuvuuskokeiden tulosten julkaisun j\u00e4lkeen. Tulosten analysoinnissa k\u00e4ytettiin t-testi\u00e4, Mann-Whitneyn U-testi\u00e4, Games-Howelin testi\u00e4 ja yksisuuntaista varianssianalyysi\u00e4.\nRyhmi\u00e4 verrattaessa p\u00e4\u00e4sykokeen kokonaistuloksien osalta ei l\u00f6ytynyt tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja. Vertailun p-arvo on 0,055. Ryhmien keskiarvoja vertailtaessa testiosioittain sivuttaissiirtymisest\u00e4 ja tasapaino-osiosta l\u00f6ytyi tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja. Tarkemmassa parivertailussa sivuttaissiirtymisess\u00e4 ryhm\u00e4 2 sai parhaan tuloksen ja erosi tilastollisesti merkitsev\u00e4sti ryhm\u00e4n 5 tuloksesta (p-arvo 0,004) sek\u00e4 ryhm\u00e4n 10 tuloksesta (p-arvo 0,01). Tasapaino-osion parivertailu osoitti ryhm\u00e4n 7 saaneen parhaan tuloksen sek\u00e4 ryhmien 1,3 ja 5 eroavan siit\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4sti (p-arvo 0,001\u20130.015) Lis\u00e4ksi toiseksi parhaan ryhm\u00e4n 9 tulos erosi tilastollisesti merkitsev\u00e4sti ryhm\u00e4st\u00e4 5 tuloksesta (p-arvo 0,018). Ryhmien 7 ja 9 hakijat olivat tytt\u00f6j\u00e4, t\u00e4m\u00e4 selitt\u00e4\u00e4 erot tasapaino-osiossa. Soveltuvuuskokeen testiosioiden tuloksia verrattaessa aamulla ja illalla suoritettuna ei l\u00f6ytynyt tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja ryhmien v\u00e4lill\u00e4. Varsinaisen testip\u00e4iv\u00e4n ja varap\u00e4iv\u00e4n ryhmien tuloksia verrattaessa sivuttaissiirtymisest\u00e4 ja 5-loikka antavat tilastollisesti merkitsev\u00e4t tulokset. Sivuttaissiirtymisen p-arvo 0,009 ja 5-loikkan p-arvo 0,025. Sukupuoli ei ollut selitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 tuloksissa. Tulosten v\u00e4liset erot eiv\u00e4t muodosta kaavaa kummankaan p\u00e4iv\u00e4n eduksi. Erot tuloksissa selittyv\u00e4t sattumalla, varap\u00e4iv\u00e4n\u00e4 hakijoita oli 6. \nT\u00e4m\u00e4n tutkielman mukaan testiosioiden suoritusj\u00e4rjestyksell\u00e4 ei ole merkityst\u00e4 tulosten kannalta, kunhan testiosioiden v\u00e4liss\u00e4 on riitt\u00e4v\u00e4sti palautumisaikaa. Yksitt\u00e4iset tilastollisesti merkitsev\u00e4t erot ryhmien v\u00e4lill\u00e4 selittyv\u00e4t sattumalla ja sukupuolella tasapaino-osion osalta. Tutkielman tulokset ovat samanlaisia aiemman suoritusj\u00e4rjestyksest\u00e4 tehdyn tutkimuksen kanssa. Tulokset tukevat soveltuvuuskokeen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 p\u00e4\u00e4sykokeena haettaessa urheiluyl\u00e4kouluun, sek\u00e4 samantyylisten p\u00e4\u00e4sykokeiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 eri koulutuksiin haettaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to solve does testing order have impact on test result in aptitude test for sport focused secondary school experiment. Study researched differences between test groups, results differences between test part made in morning and afternoon and did applicant have advantage if they take part in test-on-test spare day. Study material consisted of students applied to Sports focused secondary school experiment at Kuopio 2020. Sample size was n=122 of which 79 boys and 43 girls. Students were divided in groups according alphabetical order and gender. Groups 1-6 included only boys and 7-9 groups were girls. Group 10 was spare day applicants and group consisted both genders. Study material was given to study use after test results were published. Results were analyzed with T-test, Mannin Whitney U-test, Games -Howellin test and one way analysis of variance.\nWhen comparing average total results by groups there were no statistically significant results (p-value 0.055). The group average comparison by test sections found statistically significant results in sideways movement test and balance sections. Group 2 got the best results in the sideways movement test and differed from groups 5 (p=0,004) and 10 (p=0,01). The sideways movement test results can\u2019t be explained. Group 7 got the best result in balance section and result differed from groups 1,3 and 5 (p= 0,001\u20130.015). Also the second best group 9 differed from groups 5 (p=0,018). Balance section results can be explained with gender. The best two balance results groups contained only girls. Test sections results compared between test done in morning and afternoon didn\u2019t found any statistically significant results. Comparing real test day and spare test day results by test sections found statistically significant results in sideways movement test (p=0,009) and 5-jump (p=0,025). Gender can\u2019t explain the results. Differences in real test day and spare test day are explained with coincidence. There were only 6 applicants in spare day. \nAccording to this study testing order did not affect the aptitude test results, because there was enough time to recover between test sections. Differences between groups can be explained with gender or coincidence. Earlier studies about testing order supports this result. Results supports use of aptitude test use when applying sport focused secondary school experiment.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-12T06:16:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-12T06:16:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheiluyl\u00e4koulukokeilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Urheiluyl\u00e4koulukokeilun soveltuvuuskokeiden suoritusj\u00e4rjestys ja testeiss\u00e4 menestyminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104122322", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "testit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soveltuvuustestit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4sykokeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "testaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijavalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuntotestit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75010
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:56Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f8d5e069-c9cf-47b0-b8d6-af5adf5f55b3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104122322.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurminen, Lauri Urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeiden suoritusjärjestys ja testeissä menestyminen urheiluyläkoulukokeilu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 testit soveltuvuustestit pääsykokeet liikuntaluokat testaus opiskelijavalinnat kuntotestit
title Urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeiden suoritusjärjestys ja testeissä menestyminen
title_full Urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeiden suoritusjärjestys ja testeissä menestyminen
title_fullStr Urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeiden suoritusjärjestys ja testeissä menestyminen Urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeiden suoritusjärjestys ja testeissä menestyminen
title_full_unstemmed Urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeiden suoritusjärjestys ja testeissä menestyminen Urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeiden suoritusjärjestys ja testeissä menestyminen
title_short Urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeiden suoritusjärjestys ja testeissä menestyminen
title_sort urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeiden suoritusjärjestys ja testeissä menestyminen
title_txtP Urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeiden suoritusjärjestys ja testeissä menestyminen
topic urheiluyläkoulukokeilu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 testit soveltuvuustestit pääsykokeet liikuntaluokat testaus opiskelijavalinnat kuntotestit
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kuntotestit liikuntaluokat opiskelijavalinnat pääsykokeet soveltuvuustestit testaus testit urheiluyläkoulukokeilu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75010 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104122322
work_keys_str_mv AT nurminenlauri urheiluyläkoulukokeilunsoveltuvuuskokeidensuoritusjärjestysjatesteissämenestyminen