Liikuntaharrastusten yhteydet 3-7-vuotiaiden motorisiin taitoihin

Fyysinen aktiivisuus on edellytys lapsen normaalille kasvulle ja kehitykselle. Lasten fyysinen aktiivisuus koostuu pääosin omaehtoisesta leikkimisestä ja pelaamisesta, paikasta toiseen liikkumisesta sekä ohjatusta liikuntaharrastuksesta. Varhaisikäisten lasten liikuntaharrastuksiin osallistuminen on...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huusko, Sami
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75009
_version_ 1826225780788559872
author Huusko, Sami
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huusko, Sami Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huusko, Sami Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huusko, Sami
datasource_str_mv jyx
description Fyysinen aktiivisuus on edellytys lapsen normaalille kasvulle ja kehitykselle. Lasten fyysinen aktiivisuus koostuu pääosin omaehtoisesta leikkimisestä ja pelaamisesta, paikasta toiseen liikkumisesta sekä ohjatusta liikuntaharrastuksesta. Varhaisikäisten lasten liikuntaharrastuksiin osallistuminen on yleistynyt vuosien saatossa ja yli puolet 3-6-vuotiaista lapsista osallistuu ohjattuun liikuntaan. Ohjattu liikunta voidaankin nähdä yhä isompana vaikuttajana lasten motoristen taitojen kehittymiselle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikuntaharrastusten yhteyksiä 3-7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin. Yhteyksiä tutkittiin tarkastelemalla liikuntaharrastuksiin käytetyn ajan ja harrastusten monipuolisuuden yhteyksiä motorisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin vielä, onko liikuntaharrastusten monipuolisuuden ja motoristen taitojen yhteyksissä sukupuolten välisiä eroavaisuuksia. Tutkimukseen on käytetty Taitavat tenavat -tutkimushankkeeseen kerättyä aineistoa. Aineisto on kerätty vuosina 2015-2016 laajalti ympäri Suomea sijaitsevista päiväkodeista. Motorisia taitoja mitattiin Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD–3) testillä sekä KTK-testillä (Körperkoordinationstest für Kinder, Kiphard & Schilling 2007). Tässä tutkimuksessa käytän vain TGMD-3 testillä mitattuja tuloksia. Tietoja harrastuksiin osallistumisesta ja niihin käytetystä ajasta selvitettiin osana kyselylomaketta, johon tutkimukseen osallistuneiden lasten huoltajat ovat vastanneet. Tähän tutkimukseen aineistosta osallistui 1001 3-7-vuotiasta lasta, joista tyttöjä oli 494 ja poikia 507. Aineiston tilastolliseen käsittelyyn käytettiin SPSS (IBM SPSS Statistics 26) -ohjelmistoa. Aineiston analysoinnissa käytettiin Spearman rho:n korrelaatiokerrointa, ei-parametrista Kruskal-Wallisin testiä sekä kaksisuuntaista varianssianalyysia. Liikuntaharrastuksiin käytetyn ajan ja motoristen taitojen korrelaatio oli kohtalainen. Myös liikuntaharrastusten monipuolisuudella löytyi yhteyksiä motorisiin taitoihin. Monipuolisuuden ja motoristen taitojen sukupuolten välisiä yhdysvaikutuksia tarkasteltaessa tilastollisesti merkitsevä yhdysvaikutus löytyi välineenkäsittelytaitojen osalta, jossa poikien välineenkäsittelytaidot olivat tyttöjä paremmalla tasolla jokaisessa monipuolisuusluokassa. Liikuntaharrastusten ja lasten motoristen taitojen välillä on yhteyksiä. Lasten liikuntaharrastustoiminnassa tulisi kiinnittää huomiota riittävän monipuoliseen toimintaan motoristen taitojen kehittymiseksi, sillä motoristen perustaitojen hallinnalla varhaisiässä on todettu olevan yhteyksiä parempaan fyysiseen aktiivisuuteen myöhemmällä iällä. Physical activity is requirement of children normal growth and development. Physical activity of children considers playing, moving from one place to another and participating organized sports. Every year there are more children participate organized sports in early childhood. More than half of 3-6 years old children are participated in organized sports. Because participation in organized sport is more usual it can affect positively to children’s motor development. Aim of this study was examine associations between organized sports and motor skills of Finnish 3-7-year-old children. These associations were studied by comparing the time used to organized sports and sports’ variance to motor skills. I also examined if there are differences between organized sports’ variance and motor skills in gender. The data used at this study is collected as part of University of Jyväskylä’s Faculty of Sports and Health Sciences Skilled Kids -Study. The participants were 3-7-year-old kindergarteners (N=1001; 494 girls, 507 boys) from all around Finland.Motor skills were examined by Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD–3) and Körperkoordinationstest für Kinder, Kiphard & Schilling 2007 (KTK-test). At this study I use only results from TGMD-3 test. Information about participating to organized sports and the time that were used were associated as part of questionnaire were children’s parents had answered. The data was analyzed by using SPSS (IBM SPSS Statistics 26) -program. Associations between time used to organized sports and motor skills were analyzed by Spearman rho correlation coefficient, associations between sports’ variance and motor skills were analyzed by using non-parametric Kruskal-Wallis -test and associations between genders and motor skills were analyzed by using two-way analysis of variance. Results showed that correlation between time used to organized sports and motor skills were medium. There were also statistical significance association between organized sports’ variance to motor skills. Boys had better object control skills on every level of sports’ variance than girls. As conclusion there are associations between organized sports and children’s motor skills. It is important to develop children’s motor skills as part of organized sports. Better fundamental motor skills in early childhood increases level of physical activity at older age.
first_indexed 2021-04-12T20:01:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huusko, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-12T06:06:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-12T06:06:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75009", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Fyysinen aktiivisuus on edellytys lapsen normaalille kasvulle ja kehitykselle. Lasten fyysinen aktiivisuus koostuu p\u00e4\u00e4osin omaehtoisesta leikkimisest\u00e4 ja pelaamisesta, paikasta toiseen liikkumisesta sek\u00e4 ohjatusta liikuntaharrastuksesta. Varhaisik\u00e4isten lasten liikuntaharrastuksiin osallistuminen on yleistynyt vuosien saatossa ja yli puolet 3-6-vuotiaista lapsista osallistuu ohjattuun liikuntaan. Ohjattu liikunta voidaankin n\u00e4hd\u00e4 yh\u00e4 isompana vaikuttajana lasten motoristen taitojen kehittymiselle.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikuntaharrastusten yhteyksi\u00e4 3-7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin. Yhteyksi\u00e4 tutkittiin tarkastelemalla liikuntaharrastuksiin k\u00e4ytetyn ajan ja harrastusten monipuolisuuden yhteyksi\u00e4 motorisiin taitoihin. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin viel\u00e4, onko liikuntaharrastusten monipuolisuuden ja motoristen taitojen yhteyksiss\u00e4 sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroavaisuuksia. Tutkimukseen on k\u00e4ytetty Taitavat tenavat -tutkimushankkeeseen ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa. Aineisto on ker\u00e4tty vuosina 2015-2016 laajalti ymp\u00e4ri Suomea sijaitsevista p\u00e4iv\u00e4kodeista. Motorisia taitoja mitattiin Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD\u20133) testill\u00e4 sek\u00e4 KTK-testill\u00e4 (K\u00f6rperkoordinationstest f\u00fcr Kinder, Kiphard & Schilling 2007). T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4yt\u00e4n vain TGMD-3 testill\u00e4 mitattuja tuloksia. Tietoja harrastuksiin osallistumisesta ja niihin k\u00e4ytetyst\u00e4 ajasta selvitettiin osana kyselylomaketta, johon tutkimukseen osallistuneiden lasten huoltajat ovat vastanneet. \nT\u00e4h\u00e4n tutkimukseen aineistosta osallistui 1001 3-7-vuotiasta lasta, joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 494 ja poikia 507. Aineiston tilastolliseen k\u00e4sittelyyn k\u00e4ytettiin SPSS (IBM SPSS Statistics 26) -ohjelmistoa. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin Spearman rho:n korrelaatiokerrointa, ei-parametrista Kruskal-Wallisin testi\u00e4 sek\u00e4 kaksisuuntaista varianssianalyysia.\nLiikuntaharrastuksiin k\u00e4ytetyn ajan ja motoristen taitojen korrelaatio oli kohtalainen. My\u00f6s liikuntaharrastusten monipuolisuudella l\u00f6ytyi yhteyksi\u00e4 motorisiin taitoihin. Monipuolisuuden ja motoristen taitojen sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 yhdysvaikutuksia tarkasteltaessa tilastollisesti merkitsev\u00e4 yhdysvaikutus l\u00f6ytyi v\u00e4lineenk\u00e4sittelytaitojen osalta, jossa poikien v\u00e4lineenk\u00e4sittelytaidot olivat tytt\u00f6j\u00e4 paremmalla tasolla jokaisessa monipuolisuusluokassa.\nLiikuntaharrastusten ja lasten motoristen taitojen v\u00e4lill\u00e4 on yhteyksi\u00e4. Lasten liikuntaharrastustoiminnassa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota riitt\u00e4v\u00e4n monipuoliseen toimintaan motoristen taitojen kehittymiseksi, sill\u00e4 motoristen perustaitojen hallinnalla varhaisi\u00e4ss\u00e4 on todettu olevan yhteyksi\u00e4 parempaan fyysiseen aktiivisuuteen my\u00f6hemm\u00e4ll\u00e4 i\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Physical activity is requirement of children normal growth and development. Physical activity of children considers playing, moving from one place to another and participating organized sports. Every year there are more children participate organized sports in early childhood. More than half of 3-6 years old children are participated in organized sports. Because participation in organized sport is more usual it can affect positively to children\u2019s motor development.\nAim of this study was examine associations between organized sports and motor skills of Finnish 3-7-year-old children. These associations were studied by comparing the time used to organized sports and sports\u2019 variance to motor skills. I also examined if there are differences between organized sports\u2019 variance and motor skills in gender. \nThe data used at this study is collected as part of University of Jyv\u00e4skyl\u00e4\u2019s Faculty of Sports and Health Sciences Skilled Kids -Study. The participants were 3-7-year-old kindergarteners (N=1001; 494 girls, 507 boys) from all around Finland.Motor skills were examined by Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD\u20133) and K\u00f6rperkoordinationstest f\u00fcr Kinder, Kiphard & Schilling 2007 (KTK-test). At this study I use only results from TGMD-3 test. Information about participating to organized sports and the time that were used were associated as part of questionnaire were children\u2019s parents had answered. The data was analyzed by using SPSS (IBM SPSS Statistics 26) -program. Associations between time used to organized sports and motor skills were analyzed by Spearman rho correlation coefficient, associations between sports\u2019 variance and motor skills were analyzed by using non-parametric Kruskal-Wallis -test and associations between genders and motor skills were analyzed by using two-way analysis of variance.\nResults showed that correlation between time used to organized sports and motor skills were medium. There were also statistical significance association between organized sports\u2019 variance to motor skills. Boys had better object control skills on every level of sports\u2019 variance than girls. \nAs conclusion there are associations between organized sports and children\u2019s motor skills. It is important to develop children\u2019s motor skills as part of organized sports. Better fundamental motor skills in early childhood increases level of physical activity at older age.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-12T06:06:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-12T06:06:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikuntaharrastusten yhteydet 3-7-vuotiaiden motorisiin taitoihin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104122321", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75009
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ca8b6749-d987-4a3f-9e8c-c84de1f98824\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104122321.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huusko, Sami Liikuntaharrastusten yhteydet 3-7-vuotiaiden motorisiin taitoihin Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motoriset taidot liikuntaharrastus motoriikka lapset (ikäryhmät) harrastukset
title Liikuntaharrastusten yhteydet 3-7-vuotiaiden motorisiin taitoihin
title_full Liikuntaharrastusten yhteydet 3-7-vuotiaiden motorisiin taitoihin
title_fullStr Liikuntaharrastusten yhteydet 3-7-vuotiaiden motorisiin taitoihin Liikuntaharrastusten yhteydet 3-7-vuotiaiden motorisiin taitoihin
title_full_unstemmed Liikuntaharrastusten yhteydet 3-7-vuotiaiden motorisiin taitoihin Liikuntaharrastusten yhteydet 3-7-vuotiaiden motorisiin taitoihin
title_short Liikuntaharrastusten yhteydet 3-7-vuotiaiden motorisiin taitoihin
title_sort liikuntaharrastusten yhteydet 3 7 vuotiaiden motorisiin taitoihin
title_txtP Liikuntaharrastusten yhteydet 3-7-vuotiaiden motorisiin taitoihin
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motoriset taidot liikuntaharrastus motoriikka lapset (ikäryhmät) harrastukset
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education harrastukset lapset (ikäryhmät) liikuntaharrastus motoriikka motoriset taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75009 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104122321
work_keys_str_mv AT huuskosami liikuntaharrastustenyhteydet37vuotiaidenmotorisiintaitoihin