Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta

Kouluun kiinnittymisen käsite on alun perin muodostunut koulun keskeyttämisen tutkimuksen myötä. Kiinnittymisellä kuvataan oppilaan asennetta ja sitoutumista koulunkäyntiin. Erityisoppilaat voivat olla suuremmassa riskissä koulutuksen keskeytymiseen kouluun liittyvien haasteiden takia, ja tästä syys...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Risikko, Marika, Miettinen, Lotta
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75007
_version_ 1826225704118779904
author Risikko, Marika Miettinen, Lotta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Risikko, Marika Miettinen, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Risikko, Marika Miettinen, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Risikko, Marika
datasource_str_mv jyx
description Kouluun kiinnittymisen käsite on alun perin muodostunut koulun keskeyttämisen tutkimuksen myötä. Kiinnittymisellä kuvataan oppilaan asennetta ja sitoutumista koulunkäyntiin. Erityisoppilaat voivat olla suuremmassa riskissä koulutuksen keskeytymiseen kouluun liittyvien haasteiden takia, ja tästä syystä tutkimuksemme kontekstiksi valikoitui erityisluokka. Tässä tutkielmassa pyrimme selvittämään erityisopettajien käsityksiä siitä, millaista oppilaan kouluun kiinnittyminen on erityisluokassa ja millainen merkitys erityisluokalla on oppilaan kiinnittymiselle. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto koottiin eri puolilta Suomea toimivilta erityisopettajilta (n=6) teemahaastatteluina. Aineiston analyysissä hyödynnettiin sekä teoriaohjaavaa että aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa näyttäytyi pääosin positiivisena. Erityisluokan oppilaat viihtyivät luokassaan ja osallistuivat opetukseen. Osalle toistuvat poissaolot olivat ongelma. Erityisluokan tukijärjestelmä koostui seitsemästä tuen osa-alueesta, joista tärkeimmiksi opettajien käsitysten perusteella muodostuivat opetuksen oppilaslähtöisyys sekä vuorovaikutuksen lämpimyys. Erityisluokissa viihtyminen voi tarkoittaa opiskelutavan olevan luokkien oppilaille sopiva. Huolestuttavaa kuitenkin on se, ettei toistuviin poissaoloihin tiettyjen oppilaiden kohdalla kyetty puuttumaan. Erityisluokissa tapahtuva kiinnittymisen tuki on riittävin resurssein mahdollista järjestää myös yleisopetuksen ryhmissä. Tämä ei kuitenkaan kaikkien oppilaiden kohdalla välttämättä lisää kouluun kiinnittymistä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Risikko, Marika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Miettinen, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-12T05:57:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-12T05:57:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75007", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kouluun kiinnittymisen k\u00e4site on alun perin muodostunut koulun keskeytt\u00e4misen tutkimuksen my\u00f6t\u00e4. Kiinnittymisell\u00e4 kuvataan oppilaan asennetta ja sitoutumista koulunk\u00e4yntiin. Erityisoppilaat voivat olla suuremmassa riskiss\u00e4 koulutuksen keskeytymiseen kouluun liittyvien haasteiden takia, ja t\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 tutkimuksemme kontekstiksi valikoitui erityisluokka.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pyrimme selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n erityisopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, millaista oppilaan kouluun kiinnittyminen on erityisluokassa ja millainen merkitys erityisluokalla on oppilaan kiinnittymiselle. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto koottiin eri puolilta Suomea toimivilta erityisopettajilta (n=6) teemahaastatteluina. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin sek\u00e4 teoriaohjaavaa ett\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nKouluun kiinnittyminen erityisluokassa n\u00e4ytt\u00e4ytyi p\u00e4\u00e4osin positiivisena. Erityisluokan oppilaat viihtyiv\u00e4t luokassaan ja osallistuivat opetukseen. Osalle toistuvat poissaolot olivat ongelma. Erityisluokan tukij\u00e4rjestelm\u00e4 koostui seitsem\u00e4st\u00e4 tuen osa-alueesta, joista t\u00e4rkeimmiksi opettajien k\u00e4sitysten perusteella muodostuivat opetuksen oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys sek\u00e4 vuorovaikutuksen l\u00e4mpimyys.\nErityisluokissa viihtyminen voi tarkoittaa opiskelutavan olevan luokkien oppilaille sopiva. Huolestuttavaa kuitenkin on se, ettei toistuviin poissaoloihin tiettyjen oppilaiden kohdalla kyetty puuttumaan. Erityisluokissa tapahtuva kiinnittymisen tuki on riitt\u00e4vin resurssein mahdollista j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 my\u00f6s yleisopetuksen ryhmiss\u00e4. T\u00e4m\u00e4 ei kuitenkaan kaikkien oppilaiden kohdalla v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 lis\u00e4\u00e4 kouluun kiinnittymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-12T05:57:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-12T05:57:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkamuotoinen erityisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104122319", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75007
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:54Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/833299ef-6d97-494d-bbd4-c93842ad944c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104122319.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Risikko, Marika Miettinen, Lotta Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta kouluun kiinnittyminen luokkamuotoinen erityisopetus Erityispedagogiikka Special Education 101 sitoutuminen erityisopetus erityisluokat erityispedagogiikka
title Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta
title_full Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta
title_fullStr Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta
title_full_unstemmed Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta
title_short Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta
title_sort kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta
title_txtP Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta
topic kouluun kiinnittyminen luokkamuotoinen erityisopetus Erityispedagogiikka Special Education 101 sitoutuminen erityisopetus erityisluokat erityispedagogiikka
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisluokat erityisopetus erityispedagogiikka kouluun kiinnittyminen luokkamuotoinen erityisopetus sitoutuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75007 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104122319
work_keys_str_mv AT risikkomarika kouluunkiinnittyminenerityisluokassaopettajannäkökulmasta