Yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutiot opintoihin liittyvissä onnistumis- ja epäonnistumistilanteissa

Tässä tutkielmassa käsiteltiin yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutioita eli syypäätelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kausaaliattribuutioita yliopisto-opiskelijat antavat opinnoissaan onnistumisille ja epäonnistumisille. Lisäksi tutkittiin, oliko yliopisto-opiskelijoide...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Humalamäki, Netta
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74997
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa käsiteltiin yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutioita eli syypäätelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kausaaliattribuutioita yliopisto-opiskelijat antavat opinnoissaan onnistumisille ja epäonnistumisille. Lisäksi tutkittiin, oliko yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutioiden käyttämisessä eroja eri ryhmien välillä sukupuolen ja tiedekunnan osalta. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2020 kyselylomakkeella, joka lähetettiin Jyväkylän yliopiston ainejärjestöjen sähköpostilistojen kautta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 157 opiskelijaa yliopiston jokaisesta tiedekunnasta. Tutkimuksen mukaan yliopisto-opiskelijat selittävät onnistumisiaan ja epäonnistumisiaan eniten omalla panostuksella tehtävän eteen. Eroja kausaaliattribuutioiden käytössä löytyi sekä sukupuolen että tiedekunnan osalta. Naiset arvioivat oman panoksen merkityksen miehiä korkeammaksi onnistumistilanteissa. Lisäksi naiset arvioivat huonon tuurin ja tehtävän vaikeuden vaikutuksen miehiä korkeammaksi epäonnistumistilanteissa. Tiedekunnan osalta ryhmät erosivat siinä, miten suureksi arvioitiin kavereiden merkitys ja opettajan merkitys onnistumiseen.