Loogista ja luovaa musiikin ja matematiikan oppimiskäsitykset yläkoulussa

Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen musiikin ja matematiikan oppimiskäsityksiä yläkoulussa ja keskityn oppimiskäsitysten yhtäläisyyksien löytämiseen eli oppimiskäsitysten integroinnin tarkasteluun. Motivaationi aiheeseen kumpuaa halustani ymmärtää yläkoululaisen musiikin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hurtta, Sonja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74989
_version_ 1826225812598161408
author Hurtta, Sonja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hurtta, Sonja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hurtta, Sonja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hurtta, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen musiikin ja matematiikan oppimiskäsityksiä yläkoulussa ja keskityn oppimiskäsitysten yhtäläisyyksien löytämiseen eli oppimiskäsitysten integroinnin tarkasteluun. Motivaationi aiheeseen kumpuaa halustani ymmärtää yläkoululaisen musiikin ja matematiikan oppimista syvällisesti, koska tulevana musiikin ja matematiikan aineenopettajana oppimiskäsitysten tieto- ja teoriapohja auttaa varmasti kyseisten oppiaineiden opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Ajattelen, että opettajan on tärkeää ymmärtää erilaisia oppimiskäsityksiä, ihmisen oppimisen mekanismeja ja oppimiseen liittyvää tiedonkäsittelyä, joten aihe on siten merkityksellinen jokaiselle opettajaopiskelijalle ja opettajalle. Tutkin musiikin ja matematiikan oppimiskäsityksiä tarkastelemalla oppiaineiden luonnetta, sisältöä ja tavoitteita Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi käsittelen ihmistä oppijana behaviorismin ja kognitiivisen oppimisen näkökulmasta ja tuon esiin musiikin ja matematiikan oppimiseen vaikuttavia tekijöitä, kuten musiikin matemaattisuutta, musiikillisia ja matemaattisia kykyjä sekä motivaation, metakognition ja minäpystyvyyden merkitystä. Lähtökohtaisesti musiikkia pidetään yläkoulussa luovana taito- ja taideaineena, kun taas matematiikka perustuu logiikkaan ja päättelyn taitoihin. Tarkastelun perusteella sekä musiikin että matematiikan oppiminen perustuu oppilaan omiin aktiivisiin havaintoihin sekä tietojen ja taitojen systemaattiseen rakentumiseen. Kognitiivisen oppimisen lisäksi jotkin behavioristiset käytännöt, kuten opetettavan aineksen pilkkominen pienempiin osiin ja ulkoiset motivaatiotekijät ovat osana musiikin ja matematiikan oppimista ja opetusta yläkoulussa. Kirjallisuuteen perehtyminen osoittaa sen, että musiikillisten ja matemaattisten kykyjen kehittymisellä on paljon yhteistä, ja musiikkiin ja matematiikkaan voi liittyä samanlaisia hahmottamisen taipumuksia. Opettajan toiminta vaikuttaa oppilaan motivaatioon ja minäpystyvyyden tunteeseen, jotka kumpikin ovat keskeisiä matematiikan ja musiikin oppimisessa yläkoulussa. Musiikin ja matematiikan parissa toimiminen aktivoi useita aivoalueita, ja musisointiin vaadittavat aivoalueet ovat osittain samoja alueita, joita tarvitaan matemaattisessa ongelmanratkaisussa. Näin ollen musiikin ja matematiikan ongelmanratkaisutaitojen harjoittaminen saattavat hyödyttää toinen toisiaan. Sekä musiikin että matematiikan oppiminen vaatii oppilaalta kognitiivisia valmiuksia, mutta myös loogista ja luovaa lähestymistapaa musiikillisten ja matemaattisten ongelmien ratkaisemisessa, joten oppimiskäsitykset yläkoulussa tukevat toisiaan.
first_indexed 2021-04-09T20:01:49Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hurtta, Sonja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-09T05:49:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-09T05:49:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74989", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen musiikin ja matematiikan oppimisk\u00e4sityksi\u00e4 yl\u00e4koulussa ja keskityn oppimisk\u00e4sitysten yht\u00e4l\u00e4isyyksien l\u00f6yt\u00e4miseen eli oppimisk\u00e4sitysten integroinnin tarkasteluun. Motivaationi aiheeseen kumpuaa halustani ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 yl\u00e4koululaisen musiikin ja matematiikan oppimista syv\u00e4llisesti, koska tulevana musiikin ja matematiikan aineenopettajana oppimisk\u00e4sitysten tieto- ja teoriapohja auttaa varmasti kyseisten oppiaineiden opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Ajattelen, ett\u00e4 opettajan on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 erilaisia oppimisk\u00e4sityksi\u00e4, ihmisen oppimisen mekanismeja ja oppimiseen liittyv\u00e4\u00e4 tiedonk\u00e4sittely\u00e4, joten aihe on siten merkityksellinen jokaiselle opettajaopiskelijalle ja opettajalle.\n\nTutkin musiikin ja matematiikan oppimisk\u00e4sityksi\u00e4 tarkastelemalla oppiaineiden luonnetta, sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 ja tavoitteita Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lis\u00e4ksi k\u00e4sittelen ihmist\u00e4 oppijana behaviorismin ja kognitiivisen oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta ja tuon esiin musiikin ja matematiikan oppimiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4, kuten musiikin matemaattisuutta, musiikillisia ja matemaattisia kykyj\u00e4 sek\u00e4 motivaation, metakognition ja min\u00e4pystyvyyden merkityst\u00e4. L\u00e4ht\u00f6kohtaisesti musiikkia pidet\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulussa luovana taito- ja taideaineena, kun taas matematiikka perustuu logiikkaan ja p\u00e4\u00e4ttelyn taitoihin.\n\nTarkastelun perusteella sek\u00e4 musiikin ett\u00e4 matematiikan oppiminen perustuu oppilaan omiin aktiivisiin havaintoihin sek\u00e4 tietojen ja taitojen systemaattiseen rakentumiseen. Kognitiivisen oppimisen lis\u00e4ksi jotkin behavioristiset k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t, kuten opetettavan aineksen pilkkominen pienempiin osiin ja ulkoiset motivaatiotekij\u00e4t ovat osana musiikin ja matematiikan oppimista ja opetusta yl\u00e4koulussa. Kirjallisuuteen perehtyminen osoittaa sen, ett\u00e4 musiikillisten ja matemaattisten kykyjen kehittymisell\u00e4 on paljon yhteist\u00e4, ja musiikkiin ja matematiikkaan voi liitty\u00e4 samanlaisia hahmottamisen taipumuksia. Opettajan toiminta vaikuttaa oppilaan motivaatioon ja min\u00e4pystyvyyden tunteeseen, jotka kumpikin ovat keskeisi\u00e4 matematiikan ja musiikin oppimisessa yl\u00e4koulussa.\n\nMusiikin ja matematiikan parissa toimiminen aktivoi useita aivoalueita, ja musisointiin vaadittavat aivoalueet ovat osittain samoja alueita, joita tarvitaan matemaattisessa ongelmanratkaisussa. N\u00e4in ollen musiikin ja matematiikan ongelmanratkaisutaitojen harjoittaminen saattavat hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 toinen toisiaan. Sek\u00e4 musiikin ett\u00e4 matematiikan oppiminen vaatii oppilaalta kognitiivisia valmiuksia, mutta my\u00f6s loogista ja luovaa l\u00e4hestymistapaa musiikillisten ja matemaattisten ongelmien ratkaisemisessa, joten oppimisk\u00e4sitykset yl\u00e4koulussa tukevat toisiaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-09T05:49:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-09T05:49:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Loogista ja luovaa : musiikin ja matematiikan oppimisk\u00e4sitykset yl\u00e4koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104092303", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74989
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b6e58187-cb81-4636-9719-46037eb6dfe3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104092303.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hurtta, Sonja Loogista ja luovaa : musiikin ja matematiikan oppimiskäsitykset yläkoulussa Musiikkikasvatus Music Education 3052 matematiikka musiikki oppiminen oppimiskäsitykset yläkoulu
title Loogista ja luovaa : musiikin ja matematiikan oppimiskäsitykset yläkoulussa
title_full Loogista ja luovaa : musiikin ja matematiikan oppimiskäsitykset yläkoulussa
title_fullStr Loogista ja luovaa : musiikin ja matematiikan oppimiskäsitykset yläkoulussa Loogista ja luovaa : musiikin ja matematiikan oppimiskäsitykset yläkoulussa
title_full_unstemmed Loogista ja luovaa : musiikin ja matematiikan oppimiskäsitykset yläkoulussa Loogista ja luovaa : musiikin ja matematiikan oppimiskäsitykset yläkoulussa
title_short Loogista ja luovaa
title_sort loogista ja luovaa musiikin ja matematiikan oppimiskäsitykset yläkoulussa
title_sub musiikin ja matematiikan oppimiskäsitykset yläkoulussa
title_txtP Loogista ja luovaa : musiikin ja matematiikan oppimiskäsitykset yläkoulussa
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 matematiikka musiikki oppiminen oppimiskäsitykset yläkoulu
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus matematiikka musiikki oppiminen oppimiskäsitykset yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74989 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104092303
work_keys_str_mv AT hurttasonja loogistajaluovaamusiikinjamatematiikanoppimiskäsityksetyläkoulussa